ממצא: קולה גורם לסרטן הלבלב

(0)
לדרג

מחקר קובע: לאדם הצורך לפחות שני משקאות קלים בשבוע יש סיכון גבוה יותר - של 87% - להתפתחות סרטן הלבלב, בהשוואה למי שאינו שותה משקאות אלו

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של ירחון Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention עולה כי צריכה שגרתית של משקאות קלים עתירי סוכר עלולה להגביר את הסיכון להתפתחות של סרטן הלבלב. החוקרים מצאו כי אדם הצורך שני משקאות ומעלה בשבוע מראה סיכון מוגבר ב-87% להתפתחות המחלה בהשוואה לאלו שאינם צורכים משקאות קלים. החוקרים מוסיפים כי גם לאחר תקנון למשתנים לרבות עישון, צריכה קלורית וסוכרת מסוג 2, נמצא כי צריכת משקאות קלים עשויה למלא תפקיד בלתי תלוי בהתפתחות סרטן הלבלב.

אורח חיים לא בריא

החוקרים מסבירים כי הן משקאות קלים והן מיצי פירות הינם בעלי עומס גליקמי גבוה לעומת מוצרי מזון ומשקאות אחרים, וכי עלתה בעבר השערה לפיה מהווים שניהם גורמי סיכון להתפתחות סרטן הלבלב. לדבריהם, רמות הסוכר הגבוהות עשויות להגביר את רמות האינסולין בגוף, דבר העשוי לתרום לצמיחתם של תאי לבלב סרטניים.

עם זאת, החוקרים לא מצאו בעבודתם זו קשר בין צריכת מיץ פירות וסיכון מוגבר להתפתחות סרטן הלבלב. לדברי החוקרים, ישנם כמה הסברים אפשריים לכך. ראשית, הם מדגישים כי ממצא זה מתבסס על מספר קטן יחסית של מקרים, כך שיתכן שלא היה מדגם די גדול על מנת לזהות השפעה של מיצי פירות. שנית, ישנם מספר הבדלים בין משקאות קלים ובין מיצי פירות, כמו למשל הרמה הנמוכה יותר של סוכר במיצים, הכמות הרבה יותר של נוטריינטים בהם ונפח המשקה הנמוך יותר כפי שמוגש על פי רוב. הסבר אפשרי נוסף הינו כי צריכת מיצי פירות קשורה לעיתים במאפיינים של אורח חיים בריא יותר בהשוואה לצריכת משקאות קלים.

החוקרים מציינים כי הצריכה של משקאות קלים עלתה בקנה אחד עם מספר מאפיינים של אורח חיים לא בריא, וכי הדבר הקשה על ההבחנה בין השפעתה ובין זו של עישון, צריכה קלורית וסוכרת מסוג 2. עם זאת, ממצאיהם מציעים כי צריכת משקאות קלים עשויה להיות גורם הקשור באופן בלתי תלוי בהתפתחות של סרטן הלבלב. יתרה מכך, התקנון למשתנים אלו (עישון משקל גוף, צריכה אנרגטית וסוכרת מסוג 2) לא הביא כאמור לשינוי בהשפעה שנצפתה לצריכת משקאות קלים על הסיכון לפתח סרטן הלבלב.

עבור המחקר הנוכחי, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין צריכת משקאות קלים ומיצים ובין הסיכון להתפתחות סרטן הלבלב בקרב אנשים ממוצא סיני החיים בסינגפור. המידע נאסף ממאגר ה-Singapore Chinese Health Study הכולל 60,524 משתתפים, כשהחוקרים תיעדו נתונים אודות צריכת משקאות קלים, מיצים ומוצרי מזון אחרים, גורמים הקשורים באורח חיים וחשיפות סביבתיות. המעקב אחר הנבדקים נמשך 14 שנים.

בתחילת המחקר, 9.7% מהמשתתפים דיווחו על צריכת שני משקאות קלים לשבוע לכל הפחות, ו-10.2% דיווחו על צריכת מיצים פעמיים בשבוע לפחות. החוקרים מציינים כי בהשוואה לאלו שדיווחו שאינם צורכים משקאות קלים כלל, אלו הצורכים שני משקאות לשבוע לפחות היו - יותר גברים, נטו לעשן סיגריות וצעירים יותר. בנוסף, נטו להראות רמות השכלה גבוהות יותר, צריכה רבה יותר של אלכוהול ורמות גבוהות יותר של צריכה אנרגטית כוללת, מידה נמוכה יותר של פעילות גופנית וצריכה כוללת רבה יותר של פחמימות, שומנים, סוכר מוסף ובשר אדום.

לדברי החוקרים, נבדקים אשר דיווחו על צריכת מיצים פעמיים בשבוע ולפחות הראו מאפיינים דומים בכל הנוגע לתזונה ולאורח החיים כמו אלו שדיווחו על צריכת משקאות קלים, אולם לא נצפה קשר בין צריכת מיצים ובין עישון סיגריות. בנוסף, מדד מסת הגוף (BMI) היה בר השוואה בין הקטגוריות השונות של צריכת מיצים ומשקאות קלים.

פירוט הממצאים

בתום 14 שנות מעקב, נרשמו 140 מקרים של סרטן הלבלב בקרב אנשים אשר לא סבלו מסרטן בתחילת המחקר. לאחר תקנון לערפלנים דוגמת BMI, סוכרת מסוג 2 וצריכת מיצי פירות, מצאו החוקרים כי אנשים הצורכים שני משקאות קלים בשבוע ומעלה הראו סיכון מוגבר בצורה מובהקת סטטיסטית להתפתחות של סרטן הלבלב.

על אף שאנשים אשר צורכים שני משקאות מיץ לשבוע לפחות הראו סיכון מוגבר בכ-30% לפתח סרטן הלבלב, העלייה ביחס הסיכון לא הגיעה לכדי מובהקות סטטיסטית לאחר תקנון לערפלנים.

עם זאת, בניתוח על פי ריבוד הגילאים, נמצא כי עישון הינו גורם סיכון לסרטן הלבלב. לאחר פסילת נבדקים אשר עישנו בעברם, נמצא כי מעשנים פעילים מראים סיכון מוגבר ב-49% לפתח סרטן לבלב בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם. עישון נותר כגורם סיכון גם לאחר תקנון לסוכרת ול-BMI, מציינים החוקרים.

החוקרים מבקשים להדגיש כי סינגפור הינה מדינה מתועשת וכי מאפייני אורח החיים והרגלי התזונה של תושביה דומים לאלו במדינות מערביות רבות. בהקשר זה, הם טוענים, ניתן אולי להסיק מממצאיהם אלו לגבי ארצות הברית ואירופה. הם מוסיפים כי משקאות קלים הינם מקור מוביל לסוכר מוסף בתזונה האמריקאית.

מאידך, החוקרים מזכירים כי קיימים בכל זאת מספר הבדלים בסיסיים בין הסינים ללבנים בסינגפור, ועל כן יש לנקוט במידה של זהירות בעת פירוש תוצאות המחקר הנוכחי והקשה מהם לאוכלוסיה אמריקאית ואירופאית. עם זאת, החוקרים מזכירים כי מחקרים אחרים אשר נערכו בקרב אוכלוסיות לבנות העידו על כך שצריכת משקאות קלים עלולה להיות קשורה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן הלבלב.

מאחר וסרטן הלבלב הינה מחלה נדירה יחסית, החוקרים מבהירים כי מספר המקרים במחקרם זה היה נמוך יחסית, עובדה אשר מגבילה את חוזקו. מגבלה נוספת של מחקרם זה הינו היעדר היכולת לאסוף מידע דוגמת מדידות תזונתיות חוזרות במהלך המחקר, כך שלא ניתן להתייחס לשינויים שחלו בצריכת המשקאות הקלים והמיצים.

עם זאת, החוקרים טוענים כי תוצאותיהם מוסיפות נדבך לראיות הקיימות לפיהן צריכת משקאות קלים ממלאת תפקיד בהתפתחות של סרטן הלבלב, וכי יש צורך במחקרים קליניים נוספים אשר ינסו לעמוד על המנגנונים העומדים מאחורי הקשר שנצפה בין צריכת משקאות קלים ובין סרטן הלבלב.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום