פטרת בכף הרגל: תיפטרו מזה

(9)
לדרג

פטרת היא תופעה נפוצה שעלולה להיגרם בשל פטריית קנדידה במערכת העיכול. טיפול טבעי יכלול שינויים תזונתיים, צמחי מרפא ותשומת לב אוהבת עד הבהונות

מאת: מיכל לזרוביץ

פטרת כף הרגל היא תופעה נפוצה הנקראת גם tinea pedis. מדובר בזיהום פטרייתי עיקש ומציק ברגל. בדרך כלל הפטריה פוגעת בעור שבין אצבעות הרגליים, ויכולה להתפשט לכל כף הרגל וגם לציפורניים. אם הפטרת מתפשטת לציפורניים, כבר קשה יותר לטפל בה.

ההנחה ברפואה הנטורופתית היא שאצל הסובלים מהתופעה באופן כרוני נמצאת ברקע תופעת הקנדידיאזיס שמקורה במערכת העיכול. השם הרפואי של התופעה שבה הקנדידה (סוג של פטריה) משגשגת בצורה מוגזמת ויוצאת מכלל שליטה הוא קנדידיאזיס מערכתי. זהו מצב שבו הפטריות מתפשטות ממערכת העיכול לכל הגוף. תופעה זו עלולה לגרום למגוון סימפטומים - רובנו מכירים אותה בצורה של פטרת העור, מסביב לפי הטבעת, באיברי המין, בציפורניים או בפה. מומלץ לטפל בפטריה באופן מערכתי ולגשת לאבחון וטיפול נטורופתי.

מאפייני הפטרת והטיפול בה

העור בין האצבעות יכול להיות אדום, סדוק ומקושקש. יכולים להתפתח פצעים ושלפוחיות על עקב כף הרגל ובין האצבעות. האזור הנגוע עלול להיות צורב ומעקצץ.

הסיבות העיקריות לתופעה הן תנאי סביבה לחים וחמימים, שמספקים לפטרייה זו מצע נוח, למשל, שימוש במלתחות ומקלחות ציבוריות. אנשים הסובלים מהזעה ברגליים נוטים יותר לסבול מהתופעה.

שימוש ממושך באנטיביוטיקה או בסטרואידים גורם להרס חיידקים ידידותיים ועלול להביא לתופעת הקנדידיאזיס, כמו גם עיכול לקוי, מערכת חיסון מדוכאת (כמו בסוכרת), תזונה עשירה בסוכרים.

בטיפול טבעי תוצע תזונה אנטי-פטרייתית, שתכלול בין השאר הימנעות ממתוקים המכילים סוכרים והימנעות מאלכוהול. מזונות אלו מעודדים את התפתחותה של הפטריה. חשוב להקפיד על תזונה ויטלית, כגון ירקות טריים, דגנים מלאים ומקורות איכותיים של חלבון רזה, כגון קטניות, דגים ועוף אורגני. מומלץ לשתות 8 כוסות מים איכותיים על מנת לשטוף החוצה את רעלני פטרת השמרים.

הטיפול עושה גם שימוש פנימי בצמחי מרפא אנטי-פטרייתיים בגלל ההנחה כי המקור של הפטרייה הוא פנימי, במערכת העיכול.

שיטה נוספת היא שטיפת הרגל עם סבון עץ התה או קלנדולה. לאחר מכן יש לשטוף את הרגליים במים חמימים יחד עם שמן אתרי עץ התה. היחס הוא יחידה אחת של השמן האתרי לכל שתי יחידות של מים.

הדבר הטוב ביותר לעשותו על מנת למנוע את הפטרת הוא לשמור על הרגל קרירה ויבשה, לחשוף אותה לאוויר הצח והפתוח. לאחר הרחצה צריך לנגב את כפות הרגליים ואת הרווחים שבין הבהונות. יש להשתדל לנעול סנדלים או נעליים פתוחות במידת האפשר. מומלץ להשתמש בגרביים מכותנה או מבד נושם ולהחליפם מידי יום.

ד"ר מיכל לזרוביץ, N.D, היא נטורופתית ומומחית ברפואה טבעית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום