ניתוח קוסמטי - מתיחת בטן הפוכה

(0)
לדרג

לעתים הרזיה מסיבית מותירה את האדם עם עודפי עור ורקמה מטרידים בבטן המרכזית. את העודפים ניתן להסיר בניתוח שלעתים ישולב בהליך לעיצוב פלג הגוף העליון

רופא מנתח פלסטי
052-7898885

ירידה במשקל של עשרות ק"ג עודפים בקרב אלה המוגדרים כסובלים מהשמנת יתר חולנית היא תהליך מורכב המלווה בשינוי אורח חיים ובמשמעת עצמית. לעיתים התהליך כולל דיאטה חריפה המלווה בפעילות גופנית ולעיתים ניתוח בריאטרי להצרת קיבה, אשר גם בעקבותיו נדרשים שינויים משמעותיים בתפריט ופעילות גופנית.

אלא שעם ההרזיה המיוחלת, וחרף הקפדה על תפריט מאוזן ופעילות ספורטיבית, אצל מטופלים רבים נותרים עודפי רקמה ועור שאינם מתכווצים. הם נותרים תלויים ומעוותים את צורת הגוף.

הבעיה המרכזית

מטופלים רבים מבקשים עיצוב של פלג הגוף המרכזי ואזור הבטן, אם בעקבות ירידה חריפה במשקל או בשל שינויים במבנה הגוף כתוצאה מתהליכים המתרחשים באופן טבעי עם הגיל, או לאחר הריונות וניתוחי הרזיה. ברוב המקרים עודפי העור מרוכזים בעיקר בבטן התחתונה, אולם קבוצה לא קטנה של מטופלים סובלת מרפיון ועודפי עור בבטן המרכזית והעליונה, לעיתים אפילו עם הופעה של קפל עור נוסף לרוחב הבטן, מעל הטבור או בגובהו.

מצב זה נפוץ במיוחד בעיקר אחרי ירידה מסיבית במשקל ומביא למבנה גוף לא שגרתי הגורם אי נוחות רבה ומבוכה. בניגוד לעודפים שבשיפולי הבטן, שאותם אפשר להסתיר בקלות יחסית, הקפל שבבטן המרכזית מפריע מאוד לתפקוד היום יומי וקשה להסוואה.

הפיתרון השגרתי לעיצוב פלג הגוף המרכזי הוא ניתוח מתיחת הבטן, שבו מבצע הכירורג הפלסטי הסרה של עודפי העור הרפוי מדופן הבטן התחתונה (ה"סינר"), ובחלק מהמקרים משלב גם שאיבת שומן מדופן הבטן ומהמותניים ומהדק את שרירי דופן הבטן. בכך הוא גורם לעיצוב הבטן המרכזית ולהצרה של קו המותניים. למרות שניתוח זה מעניק מענה טוב לרוב המנותחים, הוא אינו מטפל היטב בעודפים שבאזור הבטן המרכזית והעליונה.

לצורך ההחלקה של עודפי עור אלו נועד הניתוח למתיחת בטן הפוכה. ניתוח זה מבוצע בדרך כלל בשילוב עם ניתוח לעיצוב פלג הגוף העליון, שבו מעצבים את אזור החזה והשדיים. תוך כדי ביצוע הרמה ועיצוב החזה מבוצעת גם הסרה של עודפי העור מהבטן המרכזית ו"מתיחה" של הבטן כלפי מעלה עם קיבוע העור המתוח לקפל התת שדי. במקרים מסוימים ניתן לשלב ניתוח זה עם כריתה של הסינר משיפולי הבטן.

גם החזה מתוח

במאמר שפורסם בכתב העת Aesth Plast Surg בחודש ספטמבר 2009, מציגים הרופאים 88 מקרים של ניתוחים למתיחת הבטן, שכללו גם מתיחת העור בחלק התחתון של בית החזה והבטן העליונה והמרכזית. חלק מהמטופלים עברו את מתיחת הבטן ובית החזה התחתון בניתוח אחד וחלק עברו אותה בשני שלבים.

שיעור הסיבוכים היה נמוך ודומה בשני סוגי הניתוח. המנתחים הגיעו למסקנה, כי עבור קבוצה מסוימת זו של מטופלים מתיחת בטן אפקטיבית דורשת גם תיקון של האזור שמעל הבטן, על ידי יצירת של קו חדש מתחת לשדיים. המטופלים שעברו ניתוח זה הביעו את שביעות רצונם מצורת הגוף החדשה שלהם.

ניתוחים פלסטיים לאחר ירידה משמעותית במשקל ולאחר ניתוחים בריאטריים, מבוצעים במי שעומד בקריטריונים באמצעות טופס 17. הקריטריונים הם ירידה משמעותית במשקל, עודפי עור בדרגה קשה שגורמת לבעיות פיזיות ונפשיות, בדרך כלל לאחר כחצי שנה של שמירה על יציבות במשקל הגוף הנמוך שאליו הגיע המטופל.

המטופל שמועמד לניתוח הסרת עודפי עור פוגש צוות רב תחומי ועובר סדרת בדיקות על מנת לגלות האם קיימים חסרים של ויטמינים ומינרלים חיוניים עקב הירידה הדרסטית במשקל, האם הוא סובל מסוכרת, כולסטרול ומחלות רקע אחרות. בסיום הבדיקות ותהליך ההערכה מוצעת לו תוכנית טיפול כירורגית אישית המותאמת למצבו הגופני והרפואי ולצרכיו האישיים. תוכנית זו כוללת ניתוח אחד או שילוב של כמה ניתוחים.

המטופלים עוברים הכנה מדוקדקת לניתוח לעיצוב הגוף, הכוללת תוכנית דיאטה מפורטת המתקנת את החסרים במרכיבי הדיאטה השונים, כדוגמת חלבונים, ויטמינים ומינרלים. כמו כן, בעזרת יועצים מתחומי הרפואה השונים מטופלות מחלות רקע, במטרה להביא את המטופל לניתוח הסרת עודפי עור כשהוא מאוזן ככל שניתן ובסיכון ניתוחי נמוך. בסיכומו של דבר, מטרתו של הניתוח לעיצוב הגוף היא לטפל הן בבעיות הגוף והן בבעיות הנפש על מנת לאפשר למטופל לקיים אורח חיים תקין ופעיל, לרבות חיי חברה וזוגיות מספקים.

ד"ר בני מייליק הוא מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית לאחר ירידה במשקל במרכז הרפואי ת"א ובמלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר.

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום