כיצד למנוע פגיעות קור בילודים?

(0)
לדרג

הקרה בימים ובלילות הקרובים היא תמרור אזהרה לאם המטפלת ברך הנולד. כך ניתן להתמודד עם פגעי מזג האוויר

מאת: מערכת zap doctors

מזג אוויר קר וסוער עומד לפקוד את ישראל החל מלילה זה (ה') עד סוף השבוע - וכמדי שנה נפגעים בארץ מקור, תינוקות רכים ובמיוחד ילודים שנולדו במשקל נמוך או בטרם המועד.

אסתר עמבר, אחראית מחלקת ילודים במרכז הרפואי זיו בצפת, אומרת, כי פגיעות קור חמורות בתינוקות עלולות להסתיים במוות. כדי למנוע מקרים מסוג זה, על ההורים והמטפלים בתינוקות לגלות ערנות.

להלן המלצותיה של עמבר למניעת פגיעות קור בילודים:

החל מהיום שבו האם חוזרת עם תינוקה הביתה ממחלקת הילודים עליה לדאוג שהתינוק יהיה לבוש ומכוסה כראוי, לרבות כובע לכיסוי הראש. רצוי להלביש את התינוק בבגדים קלים ולכסותו בכיסוי חם, שיוכל לנוע בחופשיות. זאת, מכיוון שבגדים עבים מגבילים את תנועותיו של התינוק שהן מקור טבעי ליצירת חום.

בבית יש להימנע מהצמדת מיטת התינוק לקיר חיצוני של החדר.

את מיטת התינוק רצוי לרפד בשמיכה רכה, או סדין פלנל, ולהשכיב את התינוק עליה, במקום להשכיבו על השעוונית הקרה המכוסה בסדין בלבד.

יש להציב מד-חום על קיר החדר שבו שוהה התינוק, ובשובו הביתה לדאוג לטמפרטורה של 21-22 מעלות. ילודים במשקל נמוך, פחות מ-2,500 גרם, יש להעלות את החימום בחדרו ל-23-24 מעלות.

במקרים שבהם יש למשפחה אמצעים דלים, ניתן להסתפק ולחמם רק את החדר בו שוהה התינוק, עדיף באמצעות רדיאטור או תנור חשמלי אשר תלוי על הקיר. אם החימום מייבש את האוויר, ניתן להחזיר את הלחות על ידי הנחת כלי עם מים, ליד מקור החום. רצוי שהחימום שנבחר לא יפלוט גזים. בנוסף, יש להקפיד על נקיטת אמצעי זהירות למניעת חימום יתר של התינוק ולמניעת תאונות. במקרה שהבית מוסק על ידי תנור גז, או עצים, חשוב מאוד להקפיד על אוורור, כראוי, כגון: השארת פתח בחלון או בדלת.

סימנים מקדימים לפגיעות קור המחייבים בדיקה אצל רופא מומחה:

אדישות - התינוק מפסיק למצוץ או לינוק.

ירידה בחום גופו של התינוק - החום עלול לרדת לערך נמוך מאוד (ולא ניתן למדידה בעזרת מד חום רגיל) רק על ידי תחושת קור, במגע בעור הידיים והרגלים של התינוק.

אודם בפניו של התינוק - סימן חשוב, משום שיש בו כדי להטעות את המטפלים בתינוק. "הלחיים האדומות מקנות לתינוק מראה של ילד השופע בריאות, או של תינוק אשר עתה חזר מטיול באוויר הצח אך לעיתים אלו הם סימנים לנזק מקור.

תפיחות ובצקת גומתית - הבצקת מופיעה בעיקר בגפיים.

דימום ממערכת העיכול - סימן המופיע בשלב מאוחר של המחלה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום