האטת הידרדרות מצב המפרקים

(0)
לדרג

הקולגן הסחוסי במפרקי ספורטאים נהרס מהר יותר. האם ניתן לעצור את ההידרדרות? מחקר חדש מראה שנטילת תוסף באופן קבוע יכולה לעזור

מאת: מערכת zap doctors

האם ספורטאים מקצועיים גורמים להרס מואץ של המפרקים והאם יש דרכים לעצור את ההידרדרות עוד לפני שחשים בכאב? ספורטאים מקצועיים יעשו הכול על מנת לשפר את תוצאות המשחק שלהם ועל מנת לשפר את הישגיהם הספורטיביים. הם יתאמצו עד כלות, יאבדו שעות שינה, יבלעו כדורים, ישנו את תזונתם והכול מתוך מטרה להגיע לפסגות נכספות ולמצות את יכולתם הגופנית והאישית. האם הם נותנים את הדעת לפגיעה הגופנית שהם עשויים לגרום לגופם בכלל ולמפרקים בפרט? האם ניתן לשפר את המצב מבלי לוותר על האימונים המפרכים שיביאו להם את התהילה?

בשאלות אלה ובסוגיות ניתוחיות שונות דנו בכנס הבינלאומי ה-26 לרפואת ספורט שהתקיים במעלה החמישה בינואר השנה. בכנס השתתפו מומחים מישראל ומהעולם האמונים על רפואת ספורט. פרופ' רפאל סגל, ריאומטולוג, סיפר בכנס על מחקר יפני חדש שהדגים כי בקרב שחקני כדורגל מתרחש הרס מואץ של קולגן ספציפי המאפיין את הסחוס במפרקים. במחקר בדקו האם נטילת גלוקוזאמין (רכיב במגה גלופלקס) עשויה להפחית את ההרס המואץ של הקולגן הסחוסי. בקרב שחקנים שהשתתפו במחקר ונטלו גלוקוזאמין הייתה האטה בהרס הקולגן הסחוסי שהשתקפה בבדיקות השתן שלהם. המחקר הראה שנטילת גלוקוזאמין בקרב שחקני כדורגל עשויה להפחית את קצב הרס הסחוס וזאת לפני שהם חווים כאב או מגבלה בתנועה.

שחקנים נשחקים מהר יותר

המחקר השווה את קצב הרס הסחוס אצל שחקני כדורגל צעירים ששיחקו לפחות חמש פעמים בשבוע במשך שעתיים, ושיחקו כמובן במשחקי הנבחרת בסופי השבוע. מולם נבדקו בני גילם שאינם אתלטים. לאף אחד מהמשתתפים לא היו תסמינים של בעיות מפרקים כמו כאב או מוגבלות בתנועה.

חשוב לדעת שתהליכי הרס ובנייה של הסחוס מתרחשים כל הזמן. אחרי גיל הבגרות, שבו הסחוסים מגיעים לשיא משקלם, הסחוסים הולכים ומדלדלים כחלק מתהליך התבגרות טבעית. המחקר הראה שהן קצב ההרס והן קצב הבניה של רכיבי הסחוס היה מואץ באופן משמעותי אצל שחקנים בהשוואה לבני גילם. לצערם של השחקנים ההרס נמצא מוגבר במיוחד, דבר שהביא להפרה משמעותית של שיווי המשקל ולהרס מואץ של מבנה המפרק וזאת ללא שהשחקנים הצעירים יחושו בדבר.

בחלק השני של המחקר בדקו האם נטילת גלוקוזאמין יכולה לשנות את המגמה ולהפחית את הרס הסחוס המוגבר אצל אותם שחקנים. לשם כך השחקנים נתנו דגימות שתן, והללו נבדקו לנוכחות ולכמות של סמני הרס ובניית הסחוס. אחרי שלושה חודשי נטילת גלוקוזאמין התגלתה תמונה מפתיעה: נטילת הגלוקוזאמין הצליחה להאט באופן מובהק ומשמעותי את קצב ההרס הסחוס במפרק, כך ששיווי המשקל בין הרס ובנייה השתפר מאוד. כאשר אותם ספורטאים הפסיקו ליטול גלוקוזאמין, שיווי המשקל הופר בשנית והדגים הרס מואץ של הסחוסים. החוקרים הסיקו שנטילת גלוקוזאמין עשויה להגן על הסחוס של השחקנים, אך יעילותה טובה רק כל עוד נוטלים את התוסף.

חשוב לציין, שפעילות גופנית בעוצמה נכונה היא נדבך חשוב בבריאות בכלל ובשמירה על בריאות המפרקים בפרט. סקירה בלתי תלויה של ארגון המחקר הרפואי Cochrane השנה תומכת בפעילות גופנית אירובית המשלבת תרגולי כוח שריר בעצימות בינונית, אפילו לאנשים שכבר סובלים מבעיות מפרקים, כמו דלקת מפרקים ניוונית, ושגורמות לכאב ולמוגבלות בתנועת המפרקים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

אורתופדיה כללית ורפואת ספורט
פגיעות ספורט ומפרקים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום