צעיר תרם כליה לחברו מהצבא

(0)
לדרג

חברות אמיצה: צעיר מאזור הצפון תרם את כליתו לחברו מתקופת הצבא והציל את חייו. הניתוח שבוצע בשבוע שעבר ברמב"ם עבר בהצלחה ומצבם של השניים מוגדר טוב

מאת: מערכת zap doctors

חברים לנשק: צעיר מאזור הצפון תרם את כליתו לחברו מתקופת הצבא. השניים הכירו בזמן שירותם הצבאי ונותרו חברים גם לאחריו. כאשר אחד מהם חלה והגיע למצב של אי-ספיקת כליות, נרתם חברו לעזרה והחליט לתרום לו את כליתו ולהציל את חייו. ניתוח השתלת הכליה שבוצע בשבוע שעבר ברמב"ם, עבר בהצלחה ומצבם של השניים מוגדר טוב.

"מדובר בניתוח מורכב המצריך הכנות לא פשוטות", מסביר פרופ' אהרון הופמן, מנהל מחלקת כירורגית כלי דם והשתלות ברמב"ם, "התורם והמקבל עוברים סדרה ארוכה של בדיקות בכדי להבטיח את בריאות התורם ואת התאמת הרקמות של השניים. ועדת משרד הבריאות העוסקת בנושא מלווה את כל התהליך ומאשרת אותו והניתוח עצמו אורך שעות".

מחסור גדול בתורמי אברים בארץ

בשנת 1965 בוצע ברמב"ם ניתוח השתלת הכליה הראשון בישראל על ידי פרופ' דוד ארליך ז"ל, מנהל המחלקה לכירורגיה כללית ב' דאז. הניתוח שבוצע בשבוע שעבר הינו השתלת הכליה ה-300 במספר שבוצעה ברמב"ם מאז הוקמה מחלקת כירורגית כלי דם והשתלות בביה"ח בשנת 1991. המחלקה הינה היחידה באזור הצפון ובין המובילות בארץ לביצוע ניתוחי השתלות כליה. היחידה עובדת בשיתוף פעולה עם מחלקת נפרולוגיה והמחלקות הכירורגיות ומבצעת השתלות כליה הן מתורמים חיים והן מנפטרים עם אחוזי הצלחה גבוהים.

לדבריו של פרופ' הופמן, ממקימי "החברה הישראלית להשתלות איברים" וחבר במרכז הלאומי להשתלות של משרד הבריאות, בשנים האחרונות חוקקו מספר חוקים ותקנות במטרה להסדיר את נושא ההשתלות בישראל, אולם עדיין ישנו מחסור גדול בתורמי אברים בארץ: "בהיעדר תורם, ההמתנה לכליה מהמרכז הארצי להשתלות אורכת בממוצע ארבע שנים. מדובר בזמן רב שלעיתים שקול לשאלה של חיים או מוות ומכאן החשיבות של כרטיס אד"י, עליו גם אני חתום".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום