ליקויים בשירותי בריאות התלמיד

(0)
לדרג

דו"ח מבקר המדינה קובע כי היו ליקויים בהיערכות להפרטת שירותי בריאות התלמיד. ח"כ חיים אורון קורא לממשלה להימנע מהסרת אחריות והפקרת בריאות התלמידים לחמדנות

מאת: מערכת zap doctors

מפעולות של משרד הבריאות ומשרד האוצר בעניין העברת שירותי הבריאות לתלמיד לביצוע בידי גוף חיצוני, עולה כי שני המשרדים לא התייחסו לנושא שירותי הבריאות לתלמיד בראייה כוללת. כמו-כן, הם לא ביצעו הליך קבלת החלטות ראוי תוך בחינת חלופות ראויות. כך עולה מנתוני דו"ח מבקר המדינה החדש. בחודשים מרץ-אוגוסט 2008 בדק משרד מבקר המדינה את ההיערכות להעברת שירותי הבריאות לתלמיד לביצוע בידי גוף חיצוני ואת ביצוע ההעברה.

בשנים שקדמו להעברת השירותים לגוף חיצוני חל כרסום ניכר בהקצאות הכספיות לתחום זה. כך לפי נתוני המשרד בשנת 2001 הוקצו כ-79 מיליון ש"ח, ובשנת 2006 - כ-60 מיליון ש"ח בלבד, אף שבאותן שנים גדל מספר התלמידים בכ-10%. הקטנת התקציב הביאה לצמצום תקן האחיות והרופאים. עקב כך נעשו פחות פעילויות שהיה נהוג לעשות במסגרת שירות זה.

על רקע הצמצום המתמשך בהקצאת משאבים לתחום במשך שנים עלתה הטענה כי השירות הניתן לתלמידים אינו מספק. טענה זו וההערכה שמתן השירותים בידי גוף חיצוני תביא לחיסכון כספי היו העילות העיקריות לפעולת משרד האוצר להעברת השירותים לגוף חיצוני.

הוצאה מיותרת של 20 מיליון ש"ח

כאמור, העברת השירותים לגוף חיצוני נעשתה בשל הערכה של משרד האוצר שהדבר יחסוך למדינה כסף - 7 מיליון ש"ח בשנה. מנתוני הדו"ח עולה כי מאחר שלא הוכנה תכנית פעולה כללית ולא נעשתה בחינה כוללת של מרכיבי סל הבריאות לתלמיד ושל עלויותיהם, לא עלתה סוגיית שירותי העזרה הראשונה בעת קבלת ההחלטה על העברת השירותים לגוף חיצוני, וההערכה של משרד האוצר בדבר החיסכון הצפוי הייתה לא מבוססת. בפועל נגרמה הוצאה נוספת של כ-20 מיליון ש"ח לשנה, משום שהיה צורך לחתום עם מד"א על הסכם לאספקת שירותי עזרה ראשונה לתלמידים. לפיכך, בסופו של דבר הייתה ההוצאה על שירותי הבריאות לתלמיד לאחר העברתם לגוף חיצוני גדולה מההוצאה לפני העברתם אליה.

עוד עולה מהדו"ח כי על אף שהוקצו 39 משרות של אחיות ורופאים ללשכות הבריאות המחוזיות לצורך בקרה ופיקוח על הפעילות, עד ספטמבר 2008 (לאחר 17 חודשים) אוישו 24.5 משרות בלבד. מכאן שההיערכות בתחום זה הייתה לא מספקת. עם זאת, לדברי המשרד, הדבר לא מנע את התחלת ביצוע הבקרות על הפעילות על-ידי עובדי לשכות הבריאות המחוזיות.

תכנית לאומית לבריאות התלמיד

על-פי המלצת המבקר, על שר הבריאות, שר האוצר, שר החינוך וכן על קופות החולים לבחון במשותף את האפשרות להכין "תכנית לאומית לבריאות התלמיד", על כל ההיבטים של סוגיה חשובה זו. כמו כן עליהם לבחון גם את האפשרות להעברת כלל הטיפול במתן שירותי הבריאות לתלמידי ישראל לאחריות קופות החולים (כולל כיתות י'-י"ב), כדי לשמור על רצף הטיפול במבוטחים בקופות החולים.

"דו"ח המבקר מונה למעשה את נזקי הפרטת מערכת הבריאות הציבורית לתלמידים וממחיש כיצד מערכת מפוארת וחיונית הידרדרה באופן מואץ משעה שהחלה להתנהל על בסיס של שיקולי רווח בלבד, תוך הזנחה של עצם המטרה שלשמה הוקמה", אמר בתגובה לדו"ח, יו"ר שדולת בריאות הציבור בכנסת, ח"כ חיים אורון.

ח"כ אורון קרא לממשלה להימנע מהסרת אחריות על בריאות התלמיד, העברתו לידי ספקים והפקרת בריאות התלמידים לחמדנות, ולאשר ביום ראשון הקרוב את הצעת החוק הקובעת כי משרד הבריאות יהיה הגורם שיספק בעצמו או באמצעות רשויות מקומיות את שירותי הרפואה המונעת ושירותי בריאות התלמיד, ולא באמצעות נותני שירותים. ח"כ אורון אף יזם דיון דחוף בוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא זה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה ומשפט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום