אבעבועות רוח: חיסון מפחית סיכון

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: ילדים שלא חוסנו כנגד אבעבועות רוח בשל סירוב הוריהם, סובלים מסיכון גבוה כמעט פי 9 להדבקה בנגיף, בהשוואה לילדים שקיבלו את החיסון

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ינואר 2010 של ה- Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, עולה כי ילדים שלא חוסנו כנגד אבעבועות רוח בשל סירוב הוריהם, סובלים מסיכון גבוה כמעט פי 9 להדבקה בנגיף, בהשוואה לילדים שקיבלו את החיסון.

החוקרים כותבים כי העלייה במספר החיסונים הנדרש בילדות, בשילוב עם פרסומים רבים בתקשורת על קשרים אפשריים בין חיסונים ובין מחלות כרוניות, הובילו לדאגות בקרב ההורים על בטיחות החיסון. הורים רבים מתלוננים כי ילדיהם נמצאים בסיכון נמוך להדבקה, וטוענים כי מחלות רבות הן למעשה לא חמורות. לאור זאת, בעשור האחרון עלה בצורה משמעותית מספר ההורים המסרבים לחיסון ילדיהם.

זהו מחקר מקרה-ביקורת, שמטרתו הייתה להעריך את הסיכון לזיהום משמעותי קלינית באבעבועות רוח בילדים שהוריהם סירבו לחיסון כנגד הנגיף. המחקר כלל 133 ילדים שאובחנו על-ידי רופא המשפחה כסובלים מאבעבועות רוח בשנים 1998-2008, ו-493 מקרי ביקורת מותאמים לפי גיל ומין. החוקרים התאימו כל אחד מהילדים שחלו ל-4 מקרי ביקורת. יעד המחקר העיקרי כלל זיהום באבעבועות רוח והחשיפה שנבדקה הייתה סירוב לחיסון כנגד אבעבועות רוח.

היעדר חיסון - סיכון מוגבר למחלה

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת המקרים נמצאו 7 מקרי סירוב הורי לחיסון (5%), לעומת 3 סירובים (0.6%) במשתתפי הביקורת. החוקרים מציינים כי בהשוואה לילדים שחוסנו, ילדים שהוריהם סירבו לחיסון כנגד אבעבועות רוח סבלו מסיכון מוגבר להדבקה בנגיף ולמחלה המחייבת טיפול רפואי.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי בהשוואה לילדים שחוסנו, ילדים שהוריהם מסרבים לחיסון כנגד אבעבועות רוח סובלים מסיכון גבוה להדבקה. הם מסבירים כי תוצאות המחקר עשויות לסייע לרופאים ולהורים בהחלטה על חיסון הילדים.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין יכולת הכללה מוגבלת, הטיית אבחנה אפשרית (שכן סביר יותר שרופאים יאבחנו אבעבועות רוח בילדים שלא חוסנו), שיעור נמוך של סירוב לחיסון כנגד אבעבועות רוח, ועוצמה סטטיסטית לא מספקת כדי להעריך את הקשר בין הסירוב לחיסון ושיעור הזיהום בנגיף בכל שנה.

החוקרים מסכמים כי המחקר מספק ראיות, שעשויות לסייע להפרכת התפיסה השגויה לפיה ילדים לא מחוסנים אינם סובלים מסיכון מוגבר למחלה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חיסונים לילדים
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום