עישון וסוכרת: הביצה והתרנגולת

(0)
לדרג

מחקר קובע כי הפסקת עישון מעלה את הסיכון בטווח הקצר לסוכרת מסוג 2. לדברי החוקרים, ייתכן שהדבר נובע מעליה במשקל בעקבות הפסקת העישון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר חדש שפורסם ב-Annals of Internal Medicine עולה כי למרות שעישון סיגריות מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2, הפסקת עישון מנבאת עליה בסיכון בטווח הקצר להתפתחות סוכרת מסוג 2. לדברי החוקרים, הפסקת עישון היא גורם מנבא מוכח להיארעות סוכרת מסוג 2, אך השפעות הפסקת עישון על הסיכון לסוכרת אינן-ידועות.

מטרת מחקר ARIC - Atherosclerosis Risk in Communities הייתה לבחון את ההשערה לפיה הפסקת עישון מובילה לעליה בסיכון לסוכרת בטווח הקצר, ייתכן שהדבר נובע מעליה במשקל בעקבות הפסקת עישון. מדגם המחקר כלל 10,892 מבוגרים בגיל העמידה, ללא סוכרת בעת הגיוס למחקר, בין השנים 1987 ו-1989. ראיונות שנערכו בתחילת המחקר ובביקורי מעקב במהלך המחקר שימשו להערכת מצב העישון. היארעות סוכרת נקבעה על-בסיס בדיקת רמות סוכר בצום עד 1998 ועפ"י דיווח-עצמי של אבחנת רופא או נטילת תרופות לטיפול בסוכרת עד שנת 2004.

במהלך תשע שנות מעקב, 1,254 מבוגרים משתתפים אובחנו עם סוכרת מסוג 2. בקרב מבוגרים בשליש העליון של שנות-קופסא (עישון קופסת סיגריות ליום במשך שנה שווה לשנת קופסה אחת), בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם, יחס הסיכויים המתוקן להיארעות סוכרת עמד על 1.42.

בשלוש שנות המעקב הראשונות, 380 משתתפים הפסיקו לעשן. בהשוואה למבוגרים שמעולם לא עישנו, יחס הסיכויים להיארעות סוכרת בקרב מעשנים בעבר, אלו שהפסיקו לעשן לאחרונה ומעשנים בהווה, עמד על 1.22, 1.73 ו-1.31, בהתאמה, לאחר תקנון לגיל, מין, גזע, השכלה, השמנה, פעילות גופנית, רמת שומנים, לחץ דם ומרכז מחקר ARIC. הסיכונים ירדו באופן דרמטי לאחר תקנון נוסף לשינוי במשקל וספירת תאי דם לבנים.

הסיכון הגבוה ביותר להתפתחות סוכרת מסוג 2 תועד במהלך 3 השנים הראשונות לאחר הפסקת עישון, אך הסיכון ירד בהדרגה ל-0 לאחר 12 שנים.

מניעת עישון עדיפה על הפסקת עישון

החוקרים כותבים כי עישון סיגריות מנבא היארעות סוכרת מסוג 2, אך הפסקת עישון מובילה לסיכון מוגבר בטווח הקצר. בקרב מעשנים בסיכון לסוכרת, לצד הפסקת עישון יש לנקוט בגישות שונות למניעת סוכרת ואבחנה מוקדמת של סוכרת.

מגבלות המחקר כוללות מבנה מחקר תצפיתי, שאינו מאפשר לקבוע סיבתיות; העדר אישור של אבחנת סוכרת כפי שדווח עצמאית; הערכת סוכרת ומצב עישון על-בסיס ראיון טלפוני; ייצוג לא-מספק של מעשנים בשנות המעקב המאוחרות בשל תמותה מוגברת או שיעורי היענות נמוכים.

למרות הקשר המוכח היטב בין עישון ובין הסיכון לסוכרת בטווח הארוך, נראה כי הפסקת עישון מובילה לעליה קצרת-טווח בסיכון לסוכרת. החוקרים מזכירים את היתרונות הרבים בהפסקת עישון, העולים על הסיכון בטווח הקצר. מהתוצאות עולה מניעת עישון עדיפה על הפסקת עישון כאמצעי להפחתת הסיכון להיארעות סוכרת באוכלוסיה הכללית.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום