מרגישים דחויים? קחו משכך כאבים

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: משככי כאבים קלים יחסית, דוגמת פרצטמול, עשויים להקל על קשיים פסיכולוגיים, כגון דחק ודחייה חברתית

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שצפוי להתפרסם ב-Psychological Science, עולה כי משככי כאבים קלים יחסית דוגמת Paracetamol עשויים להקל על קשיים פסיכולוגיים, כגון דחק ודחייה חברתית.

החוקרים כותבים כי לאור החפיפה בין מערכת הכאב הפיזי ובין מערכת ה"כאב החברתי", הם שיערו כי ייתכן ותרופה שפותחה לשיכוך כאבים עשויה להקל על הכאב של דחייה חברתית. הם מגדירים "כאב חברתי" כתגובה רגשית כואבת לאיום על תחושת השיוך החברתי, דוגמת דחייה חברתית.

המחקר כלל 62 מתנדבים בריאים. החוקרים חילקו באקראי את המשתתפים לקבלת טיפול בן 3 שבועות בפרצטמול במינון 1,000 מ"ג ליום או פלסבו. משתתפי המחקר מילאו בכל ערב גרסה של ה-Hurt Feelings Scale, על מנת לדווח כמה כאב חברתי חשו באותו היום.

ירידה בתחושת הכאב החברתי

במחקר נמצא כי בהשוואה לקבוצת הפלסבו, במשתתפים שנטלו פרצטמול לאורך זמן נצפתה ירידה מובהקת בתחושת הכאב החברתי. לאור התוצאות מציינים החוקרים כי מדובר בראיות הראשונות לכך שהקלה על כאב פיזי קשורה גם להקלה על כאב חברתי.

ניסוי נוסף שערכו החוקרים כלל 25 משתתפים שחולקו באקראי לקבלת פרצטמול במינון 2,000 מ"ג/יום או לפלסבו. לאחר שלושה שבועות טיפול עברו המשתתפים בדיקת MRI, במהלכה הם השתתפו במשחק מחשב שתוכנן ליצור רגשות של דחייה חברתית.

מתוצאות המחקר עולה שבהשוואה לקבוצת הפלסבו, במהלך משחק המחשב נצפתה בקבוצת הפרצטמול פעילות עצבית נמוכה יותר באופן מובהק ב-dorsal anterior cingulate cortex וה-anterior insula, אזורים מוחיים הקשורים לכאב חברתי ולמרכיב הרגשי של כאב פיזי. עם זאת, החוקרים מדווחים כי המשתתפים בשתי הקבוצות דיווחו על רמה דומה של קושי חברתי בתגובה לפרק הדחייה במשחק.

לפרצטמול השפעה פסיכולוגית

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי פרצטמול הוביל לצמצום הכאב מדחייה חברתית ברמה העצבית, למרות שלא נצפתה השפעה על חווית המשתתפים. הם כותבים כי משככי כאבים שאינם דורשים מרשם רופא, דוגמת פרצטמול, עשויים להקל על כאב חברתי, גם אם באופן זמני או חלקי. הם מוסיפים כי היות ועבודות קודמות הדגימו קשר בין תחושת דחייה ובין התנהגות אלימה או אנטי-סוציאלית, ייתכן ופרצטמול עשוי גם למנוע התנהגות אלימה.

לדברי מומחה מהתחום, קיים קשר בין סוגי כאב שונים, ולכן הגיוני לשער כי פרצטמול עשוי גם להקל על סוגים שונים של תחושות לא נעימות כולל חלק מסוגי הדיכאון, אם כי ההשערה נכונה גם למשככי כאבים אחרים. מומחה נוסף ציין כי עורכי המחקר הניחו שדחייה חברתית גורמת ל"כאב חברתי", אך ייתכן שהן כאב והן דחייה חברתית קשורים לתחושות שליליות. הוא הדגיש כי בניסוי השני שערכו לא שיחזרו החוקרים את תוצאות המחקר הראשון, שהדגימו כי לפרצטמול השפעה פסיכולוגית, וייחס את הדבר לגודל המדגם הקטן של המחקר השני, וסיכם כי ייתכן ופרצטמול עשוי לצמצם חלק מהרגשות השליליים הכרוכים בדחייה חברתית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ייעוץ תרופתי
פורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום