הקשר בין עודף משקל לתחלואה

(1)
לדרג

התפקיד של הרופאים הוא למנוע השמנה אצל המטופלים, באמצעות שיחות עם הילדים והוריהם. כדי לטפל בזמן בפגיעות משניות על רקע השמנה יש לבצע בדיקות סקר מושכלות

מאת: מערכת zap doctors
רקע

מחקרים רבים הוכיחו את הקשר בין עודף משקל לבין תחלואה בילדים ומתבגרים. ידוע כי ילדים עם BMI גבוה סובלים יותר מדיסליפידמיה, יתר לחץ דם, הפרעות במאזן הסוכר ובסופו של דבר מסיכון מוגבר למחלות לב כמתבגרים ומבוגרים. עד היום, על סמך עבודות במבוגרים, ההגדרות המקובלות הן כי BMI מעל אחוזון 85 לגיל מצביע על עודף משקל ואילו BMI מעל אחוזון 95 שווה ערך להשמנה הגוררת עימה את כל הסיכונים המתוארים לעיל. מטרת המחקר הנוכחי שהתפרסם בגיליון חודש נובמבר של כתב העת Pediatrics היתה להבהיר מעל איזה אחוזון של BMI בילדים ומתבגרים עולה הסיכון להפרעות מטבוליות.

שיטות

החוקרים מארה"ב השתמשו בבסיס נתונים גדול שנאסף בין השנים 2001-2006 במסגרת מחקר מקיף הנקרא The National Health and Nutrition Examination Survey. 8,216 ילדים בגילאים 6-17 שנים המייצגים את כלל אוכלוסיית ארה"ב, רואיינו ומילאו שאלונים על הרגלי החיים ומצבם הסוציואקונומי. בנוסף נבדקו הילדים בדיקה גופנית על ידי רופא, כולל גובה, משקל, BMI ולחץ דם ונלקחו בדיקות דם בצום לסוכר, HbA1C ופרופיל שומנים. לאחר איסוף הנתונים בוצע עיבוד סטטיסטי על מנת להראות מתאם בין BMI לבין הסיכון להפרעות בסוכרים, שומנים או לחץ דם.

תוצאות

על סמך ההגדרות המקובלות שתוארו במבוא נמצא כי 65.5% מהילדים היו בעלי משקל תקין, 16.7% היו בעלי משקל עודף ו-17.7% היו שמנים.

מאזן השומנים: רמות גבוהות של Total cholesterol ושל LDL נמצאו החל מ-BMI באחוזון 80 לפי הגיל, ואילו עודף טריגליצרידים נצפה החל מאחוזון 90.

מאזן סוכר: רמות גלוקוז גבוהות בצום וערכי HBA1C מופרים נמצאו החל מ-BMI באחוזון 99.

לחץ דם: הסיכון ליתר לחץ דם עלה בצורה משמעותית החל מ-BMI באחוזון 90.

מסקנה

על רופא הילדים לחשב BMI למטופליו. על מנת לטפל בזמן בפגיעות משניות על רקע השמנה יש לבצע בדיקות סקר מושכלות. מעקב שומנים החל מ-BMI באחוזון 80, מעקב לחץ דם רציף החל מ-BMI באחוזון 90, ואילו בדיקות סקר לסוכרת רק בהשמנה קיצונית של BMI מעל אחוזון 99.

הערה אישית
בתור רופאי ילדים עלינו לזכור כי BMI הוא תלוי גיל ועלינו להשתמש באחוזונים ולא בערך ה-BMI האבסולוטי כמדד להשמנה. בעבודה המתוארת מצאו החוקרים הפרעות משמעותיות במאזן השומנים בילדים כבר באחוזון 80, שעד כה נחשבו לבעלי משקל תקין. אין ספק שמגפת ההשמנה הגיעה גם לישראל ותפקידנו החשוב ביותר הוא מניעה תוך שיחות עם הילדים והוריהם על חשיבות הנושא, הפניה לדיאטנית, הפניה לתוכניות הרזיה של קופות החולים השונות ועידוד פעילות גופנית.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.
לפרטי הרשמה באתר יוניבדיס - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום