מדוע כואב לילדים הראש?

(0)
לדרג

מחקר מראה: רופאים מתקשים לאבחן את המקור לכאבי ראש אצל ילדים. לטענת החוקרים, הרופאים מכירים בחשיבות של טיפול בכאבי ראש, אך מבינים מעט בנושא

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Cephalalgia עולה כי רופאים כלליים מתקשים להגיע לאבחנה של מקור כאבי הראש בילדים.

החוקרים מסבירים כי כאבי ראש הינם התסמין הנוירולוגי השכיח ביותר והביטוי הנפוץ ביותר של כאב בילדים. בעוד שבמבוגרים פעמים רבות הצרכים של אנשים הסובלים מכאבי ראש אינם מקבלים מענה, הרי שבילדים לדבריהם המצב גרוע אף יותר, שכן הם מתקשים לבטא את מצוקתם או לבקש עזרה. לטענת החוקרים, מכירים כיום בחשיבות של התערבויות מוקדמות לטיפול בכאבי ראש במסגרת בית הספר והרפואה הראשונית, אולם מבינים מעט מאוד בנושא.

תוך שימוש בנתונים מעוקבה היסטורית, ניתחו החוקרים מדדים של התנהגות רופאים ותוצאות קליניות בילדים אשר הגיעו עם כאבי ראש למרפאה כללית. הנבדקים היו בגילאי 5 עד 17 שנים, ופנו כולם לקבלת טיפול בעקבות כאבי ראש ראשוניים (מיגרנות, כאבי ראש מסוג Tension, או כאבי ראש מסוג Cluster) או כאבי ראש שאינם מסווגים.

אבחון כאבי ראש

החוקרים בחנו את גיליונותיהם הרפואיים של החולים לרבות ייעוצים רפואיים, הפניות, טיפולים רלוונטיים ומחלות ספציפיות (דוגמת גידולים שפירים וממאירים, מחלה צרברווסקולארית, לחץ תוך גולגולתי מוגבר ודיכאון) במהלך השנה שלאחר הביקור הראשון. סך של 48,575 ילדים עם כאבי ראש אותרו והותאמו לנבדקים בקבוצת ביקורת. ככלל, כאבי הראש סווגו כראשוניים בקרב 9,321 ילדים (19.2%), שניוניים ב-549 ילדים (1.1%) או לא מסווגים ב-38,705 הילדים הנותרים (79.7%).

מבין כאבי הראש הראשוניים, 7.468 (80.1%) היו מיגרנות, 1,565 (16.8%), כאבי ראש מסוג Tension, ו-288 (3.1%) היו כאבי ראש מסוג Cluster. בקרב ילדים עם כאבי ראש לא מסווגים, 2,084 (5.4%) זכו לאבחנה של כאבי ראש ראשוניים בשנה העוקבת. מבין הילדים שאובחנו כסובלים ממיגרנה, 258 (3.5%) קיבלו מרשם ל-Triptan ו-1,598 (21.4%) טופלו ב-Propranolol או ב-Pizotifen. עבור כל קבוצות הגיל, החולים הראו ביקורים רבים יותר לרופא בשנה שקדמה למפגש הראשוני, לעומת הנבדקים בקבוצת הביקורת.

החוקרים מוסיפים כי נצפה סיכון מוגבר במעט לגידולים מוחיים, מחלה צרברווסקולארית ולחץ תוך-גולגולתי מוגבר בקרב הילדים בקבוצת המחקר. באופן פרטני, הסיכון לגידול ממאיר באוכלוסיית המחקר כולה היה 0.03%, בהשוואה ל-0.004% בקבוצת הביקורת. הסיכון למחלה צרברווסקולארית וליתר לחץ תוך גולגולתי שפיר היה 0.016% ו-0.04%, בהתאמה.

החוקרים מסכמים כי ממצאיהם מוסיפים להנחיות הטיפוליות בנוגע להתייצבות חדשה של כאבי ראש, ומרגיעים את הרופאים כי הסיכון לגידול מוחי המתואר ככאבי ראש הינו נמוך מאוד, וזאת במיוחד אם נעשית אבחנה של כאבי ראש ראשוניים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום