תזונת אמהות: סידן ומוצרי חלב

(0)
לדרג

תזונה נאותה בהריון ובהנקה משמעותית במיוחד, מפני שגוף האם דואג קודם כל לתינוק. למניעת אוסטיאופורוזיס ומחלות אחרות יש לצרוך מספיק סידן

מאת: מיכל גילאון

הריון הוא התחלה חדשה במעגל החיים, גם לאישה וגם לעובר. במהלך ההריון חשוב להקפיד על תזונה מלאה ומגוונת, שתספק לגוף האישה ולעובר המתפתח את כל אבות המזון, הוויטמינים והמינרלים החיוניים. העובר המתפתח זקוק לסידן על מנת לפתח עצמות ושיניים בריאות, לב, שרירים ומערכת עצבים בריאה, וכן לפתח קצב לב תקין וקרישת דם תקינה. לשם כך הוא זקוק לכמות מספקת של סידן שאותו הוא מקבל מהאם. גוף האישה מתמודד עם העלייה בכמות הנדרשת של הסידן על ידי הגברת יכולת ספיגת הסידן. כאשר בתזונת האישה ההרה חסר סידן, הוא יילקח ממאגר הסידן בעצמותיה על מנת להבטיח את צורכי העובר, מה שעלול לגרום לירידה בצפיפות העצם ופגיעה בבריאות האישה בעתיד.

צריכת סידן בהריון

חשוב מאוד להגיע בזמן ההריון לצריכה המומלצת של סידן, שהיא 1,000 מיליגרם ליום. לשם כך אפשר לאכול לפחות שלוש מנות של מוצרי חלב ביום. כוס חלב, גביע יוגורט, גביע גבינה לבנה או קוטג', 5 קוביות (50 גרם) גבינה צפתית או מלוחה נחשבות למנות שמספקות כ-200 מ"ג סידן. חלב ומוצריו מספקים, בנוסף לסידן, גם חלבון איכותי, ויטמינים מקבוצת B, אשלגן ומגנזיום. מקורות נוספים לסידן יכולים להיות סרדינים (עם העצמות), טחינה, שקדים וירקות עליים ירוקים כמו ברוקולי וכרוב. להגברת צריכת הסידן במהלך ההריון יש יתרונות נוספים: היא עוזרת לשמור על רמות תקינות של לחץ דם ולהפחית את השכיחות של יתר לחץ דם ורעלת הריונית. צריכה מספקת של סידן במהלך ההיריון עשויה גם להפחית את שיעור הלידות המוקדמות וכן את שיעור התינוקות הנולדים במשקל לידה נמוך.

תזונת האם במהלך ההנקה

אמהות מיניקות מעניקות לתינוקותיהן את המזון המושלם, והרבה מעבר לכך. כאשר התזונה של האם מאוזנת באופן כללי, החלב שלה מספק לתינוק את כל רכיבי התזונה שלהם הוא זקוק, זאת מכיוון שגוף האישה דואג קודם כל לצרכי התינוק. נשים שמיניקות וצורכות פחות קלוריות או פחות ויטמינים ומינרלים מהמומלץ, משתמשות במאגרים של הגוף שלהן כדי לא לפגוע בהרכב החלב. זאת אומרת שאיכות החלב וההנקה לא ייפגעו, אבל עלולים להיווצר חסרים תזונתיים אצל האם. כך למשל, כשבתזונת האישה המיניקה חסר סידן, הוא יילקח ממאגר הסידן בעצמותיה, מה שעלול לגרום לירידה בצפיפות העצם. בנוסף לכך, בתקופת ההנקה רמת הורמון האסטרוגן יורדת (כמו בתקופת גיל המעבר), מה שגורם להרחקת סידן מן העצמות. על כן, במהלך תקופת ההנקה עלולה להתרחש ירידה בצפיפות העצם אשר תתוקן עד שישה חודשים לאחר גמילת התינוק מההנקה. לכן, גם במהלך ההנקה חשוב ביותר להקפיד לצרוך את הכמות המומלצת של סידן (1,000 מ"ג ביום מעל גיל 18 ו-1,300 מ"ג עד גיל 18).

יש אמהות אשר מרגישות כי תינוקן מגיב אחרת למזונות מסויימים שהן אוכלות. התינוק יכול לבכות יותר, או לבקש לאכול יותר, ולעיתים קשה להבדיל בין התופעה הזאת לבין קוליק. חלק מהאמהות נמנעות בשל כך ממוצרי חלב וממזונות אחרים, ולשווא. קיימות סיבות אחרות להיווצרות גזים אצל תינוקות. גזים יכולים להיגרם כתוצאה מבליעת אוויר בזמן היניקה עקב תפיסה לא נכונה של השד. גורם נוסף יכול להיות מעבר מהיר מדי משד לשד, שגורם לתינוק לקבל בעיקר חלב קדמי, שעשיר בלקטוז, ופחות חלב אחורי, שעשיר יותר בשומן. על כן מומלץ להמשיך ולהיניק את התינוק מאותו שד עד שהוא משחרר אותו, ורק אז להציע לו את השד השני (מאוד יכול להיות שהתינוק יינק רק משד אחד בארוחה).

מניעת אלרגיות אצל תינוקות

בעבר המליצו לאמהות לתינוקות עם היסטוריה משפחתית של אלרגיות להימנע מצריכת חלב פרה בתקופת ההנקה. על בסיס ההמלצות הישנות ומיתוסים שגויים, נשים רבות נמנעות מאכילת מוצרי חלב במהלך ההריון וההנקה.

בינואר 2008 פורסמו ההמלצות של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) על מניעת מחלות אטופיות בקרב ילדים. לאחר סקירה מקיפה של המחקרים שנערכו בתחום ובחינה מחודשת של ההמלצות, בוטלו ההמלצות הקודמות שהגבילו את תזונת האם, ונותרו רק ההמלצות הבטוחות שהוכחו כמונעות או דוחות את הופעת המחלות האטופיות, שהן בעיקר הנקה. במילים אחרות, רק הנקה יכולה להפחית את הסיכון לאסתמה, אטופיק דרמטיטיס ואלרגיות למזון אצל התינוק, ולא הימנעות ממזונות אלה או אחרים.

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במועצת החלב.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום הריון ולידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום