מניעת תמותה לאחר אוטם לבבי

(0)
לדרג

על-פי מחקר חדש, הפסקת עישון מעלה את סיכויי ההישרדות לאחר אוטם לבבי ראשון. לאלו שקשה להיגמל - גם ירידה בכמות הסיגריות מצמצמת את הסיכון לתמותה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הפסקת עישון או הפחתת מספר הסיגריות ביום מביאה לשיפור סיכויי ההישרדות לאחר אוטם לבבי חד ראשון, כך עולה ממחקר חדש מישראל שתוצאותיו פורסמו ב-Journal of the American College of Cardiology.

במסגרת המחקר, במעשנים שהפסיקו לעשן לפני אוטם לבבי ראשון תועדה ירידה של 50% בסיכון לתמותה; באלו שהפסיקו לעשן לאחר אוטם לבבי ראשון נרשמה ירידה של 37%, בהשוואה לאלו שהמשיכו לעשן. הפחתת מספר הסיגריות ביום הביאה גם היא לירידה בסיכון לתמותה לאחר אוטם לבבי חד.

ד"ר יריב גרבר, מהמחלקה לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת תל-אביב, ושותפיו דיווחו כי המסר לחולים הוא ברור: הכי טוב לא לעשן כלל, הפסקת עישון היא מצוינת, ובמידה ולא ניתן להפסיק לעשן, יש להפחית את מספר הסיגריות היומי.

כל סיגריה משפיעה על הסיכון לתמותה

החוקרים מישראל עקבו בין 1992 ו-1993 אחר 1,521 חולים, בני 65 ומטה, ששוחררו מבתי חולים במרכז ישראל לאחר אוטם לבבי חד ראשון. בתחילת המחקר, 418 חולים לא עישנו מעולם (27.5%), 305 עישנו בעבר (20%) ו-798 עישנו בהווה (52.5%). במהלך חציון מעקב של 13.2 שנים, 123 חולים שלא עישנו מעולם מתו, וכך גם 70 מעשנים בעבר ו-234 מעשנים בהווה.

יחס הסיכויים המתוקן לתמותה עמד על 0.57 בקרב אלו שלא עישנו מעולם, 0.50 באלו שהפסיקו לעשן לפני האוטם הלבבי הראשון, ו-0.63 באלו שהפסיקו לעשן לאחר אוטם לבבי חד ראשון, בהשוואה לאלו שהמשיכו לעשן.

החוקרים מציינים כי הירידות הללו היו גדולות לפחות כמו טיפולים אחרים למניעה שניונית, דוגמת הפחתת רמות כולסטרול (ירידה של 29%), אספירין (15%) וטיפול בחסמי-ביתא (23%).

התועלת ההישרדותית של הפסקת עישון הייתה גדולה יותר מאשר בחולים ללא-סוכרת או ללא יתר לחץ-דם. בקרב חולים שהמשיכו לעשן לאחר אוטם לבבי ראשון, הסיכון לתמותה ירד ב-18% עם כל הפחתה של חמש סיגריות בכל יום.

החוקרים מדגישים כי אפילו ירידה של סיגריה אחת ביום לוותה בירידה של 3% בסיכון לתמותה. החוקרים ממליצים להסביר לחולים מעשנים לאחר אוטם לבבי ראשון כי במידה והם אינם יכולים להפסיק לעשן לחלוטין, אין מקום לתסכול, ויש להפחית ככל הניתן במספר הסיגריות היומיות, מאחר שגם ירידה זו מצמצמת את הסיכון לתמותה ומהווה צעד ראשון לקראת הפסקת עישון.

המאמר בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום