מאגר מח עצם ימומן חלקית

(0)
לדרג

לראשונה בישראל: הממשלה תעביר 2.5 מיליון ש"ח בשנה למאגר מח עצם. ח"כ זאב בילסקי ל-doctors: "זו פריצת דרך - הממשלה מקבלת אחריות על בריאות תושביה"

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

פריצת דרך בתחום מימון מאגרי מח עצם: ממשלת ישראל תעביר סכום של 2.5 מיליון ש"ח בשנה לגופים העוסקים במאגר מח העצם - עזר מציון ומאגר נוסף המצוי בביה"ח הדסה בירושלים. יש לציין כי הסכום הנ"ל אינו מספיק לממן אפילו מבצע התרמה אחד, אך בהחלט מדובר בהחלטה חשובה שעד היום לא התקבלה בכנסת.

המאבק למימון ממשלתי של מאגר מח-עצם בישראל החל לפני כחצי שנה על ידי חברי הכנסת זאב בילסקי (קדימה) וזבולון אורלב (הבית היהודי). "התוודעתי לנושא כאשר הייתי יו"ר הסוכנות היהודית", מספר ל-doctors ח"כ בילסקי. "ראש עיריית רעננה פנה אלי לפני כשנה וחצי וסיפר לי על הילדה עמית קדוש שזקוקה להשתלה. פניתי לכל ידידי הסוכנות כדי שיתרמו כספים ואז הבנתי שלמרות שממשלת ישראל צריכה להיות אחראית על התחום זה, היא לא עושה דבר ומשאירה את כל הפעילות של מאגר מח עצם לגופים וולונטריים".

עלות כל בדיקה: 180 ש"ח

לפני כחצי שנה ח"כ בילסקי נפגש עם ד"ר ברכה זיסר, מנהלת "עזר מציון". במהלך פגישתם היא הסבירה לו כי עד חייהם של חולים רבים תלויים בתרומות כספיות מתורמים מהארץ ומהתפוצות, ללא כל מעורבות ממשלתית. הניסיון מראה כי הסיכוי להשיג תורם ממאגרים בחו"ל קטן מאוד בשל אי התאמה גנטית ולכן כל כך חשוב להרחיב את מאגר המידע בישראל.

ח"כ בילסקי אומר כי "כאשר מתגלה לוקמיה, הסיכוי שתהיה התאמה לאחד מבני המשפחה שיוכל לתרום מח עצם הוא 25%. החולים שלהם אין התאמה בקרב בני משפחתם צריכים לחפש גופים כמו עזר מציון שיעזרו להם למצוא תורם". לדבריו, "המאגר של עזר מציון מרכז נתונים של כ-500 אלף תורמים פוטנציאליים והמאגר של ביה"ח הדסה מרכז מידע על כ-50 אלף תורמים. כאשר צריך השתלה של מח עצם אפשר לאתר מהמאגר את התורם המתאים. במקרה של הילדה עמית קדוש (חלתה בסרטן הדם) עשו מבצע התרמה גדול ו-60 אלף איש באו להיבדק. כל בדיקה עולה 180 ש"ח והמאגר של עזר מציון עלה כ-100 מיליון ש"ח מתרומות בלבד".

"צריך להכפיל את המאגר הקיים"

כאמור, חברי הכנסת זאב בילסקי וזבולון אורלב הגישו הצעת חוק בנושא מח עצם ביוני 2009, שמטרתה לקבוע את הטלת המימון היחסי של הדגימות והבדיקות על המדינה. הצעת החוק הזו לא תוקצבה בשל אי הסכמה בין משרד הבריאות לאוצר. "אני עוסק בפעילות ציבורית כבר 20 שנה ואף פעם לא ראיתי כזו אטימות להצלת חיים", אומר ח"כ בילסקי. אולם נקודת המפנה חלה שלשום (ב'): "בישיבה בוועדת חוץ וביטחון שנוגעת לביטחון המדינה, העלתי בפני ראש הממשלה את בקשתי למימון מאגר מח עצם", מספר ח"כ בילסקי. "נתניהו נרתם לנושא עוד באותו היום, ובלילה התקשר אלי סגן שר הבריאות והודיע לי כי החל משנה הבאה יהיה מימון של 2.5 מיליון ש"ח למאגר. כעת אני מתכנן להעביר את החוק ולהגיע למימון של סכומים גדולים יותר. אני לא אסתפק בסכום הזה, אך זו פריצת דרך - הממשלה מקבלת אחריות על בריאות תושביה".

"צריך להגדיל את המאגר לכמות של מיליון תורמים", אומר ח"כ בילסקי. "אם נגיע לכמות הזו, הסיכוי של אותם חולים לתרומת מח עצם יגיע לכ-80-90 אחוז. חשוב לעבוד על הנושא כל הזמן ולהזרים דם חדש".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום