האם בדיקות CT מיותרות?

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: מטופלים רבים נחשפים לקרינה רבה, ללא צורך בכך, בשל בדיקות CT של הבטן או האגן. חוקרים מנסים להעריך את עוצמת הקרינה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מטופלים רבים עוברים בדיקות CT של הבטן או האגן ללא-צורך בכך, ובעקבות זאת נחשפים לכמויות קרינה גבוהות מהנדרש, כך עולה ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של Radiological Society of North America.

לדברי החוקרים, רופאים רבים מתבקשים לסייע בפענוח בדיקות CT שנערכו במרכזים אחרים. כאשר הם שמו לב למספר רב של בדיקות הדמיה ללא-אינדיקציה בקרב מטופלים שהופנו לייעוץ, הם החליטו לבחון את הנושא.

במסגרת המחקר סקרו החוקרים 978 בדיקות CT שנערכו ב-500 חולים, במטרה להעריך את הצורך בבדיקות האלו (על-בסיס קריטריוני American College of Radiology) ואת החשיפה לקרינה. גילאי החולים נעו בין 9 חודשים ועד 91 שנים, אך רובם היו בטווח הגילאים 30-50 שנים.

לא ידוע מה הסיכון האמיתי

למעלה ממחצית מהנבדקים, 261 משתתפים (52.2%), עברו בדיקות CT ללא אינדיקציה מספקת, שיעור גבוה מאוד להערכת החוקרים. בסה"כ, לא הייתה אינדיקציה לעריכת 345 בדיקות (35.3%). הבדיקה המיותרת הנפוצה ביותר הייתה בדיקת הדמיה בשלב מאוחר, שהייתה אחראית ל-268 מבין 345 הבדיקות המיותרות (77.7%).

מינון הקרינה העודפת הממוצע לכל מטופל בעקבות בדיקה מיותרת עמד על 11.3 mSv. לפי ההערכות, הסיכון המיוחס העודף במהלך החיים עמד על 0.1% באלו שעברו בדיקת CT של הבטן או האגן, או עד 20 אלף מקרי סרטן על-רקע קרינה בכל שנה בארה"ב.

עם זאת, החוקרים מדגישים כי מנת הקרינה עקב בדיקות הדמיה היא די נמוכה באופן כללי, ואין הוכחות המעידות על השפעות מזיקות בטווח הארוך. בשורה התחתונה, הם מסכמים כי לא ידוע מהו הסיכון האמיתי, ולאור זאת יש להשקיע את כל המאמצים לצמצום החשיפה לקרינה של המטופלים.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום רדיולוגיה - בדיקות הדמיה: רנטגן, MRI, CT, אולטרה-סאונד וממוגרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום