רפואה משלימה: מניעת מחלות חורף

(0)
לדרג

ילדים חולים כשמופר האיזון בין חוסן הגוף למחוללי המחלה. אורח חיים נכון, תזונה מתאימה וחיזוק המערכת החיסונית ישמרו על בריאותם בחורף

מאת: צוות המטפלים של "רפואות-מדיטף"

השמים מתקדרים, רוחות מנשבות וממטרים יורדים, ובאופן מפתיע הם מביאים אתם את מחלות החורף, מחלות שונות של מערכת הנשימה העליונה: שפעת, הצטננות, ברונכיט ודלקת ריאות. כולן "מפתיעות" אותנו בכל חורף מחדש ובמיוחד את ילדינו.

לפי הרפואה הסינית אנו מושפעים משני גורמים: מצד אחד נמצאים מחוללי המחלה - וירוסים, חיידקים וגם רוח וקור, ובצד השני נמצאים מערכת החיסון והחוסן הכללי של הגוף. מחלות מפתיעות אותנו כאשר מופר האיזון בין השניים, כשמחוללי המחלה גוברים באופן זמני על חוסן הגוף. אנו יכולים לחזק את חוסנו של הגוף לקראת ההתמודדות הקרובה עם מחוללי המחלה, שאת הופעתם לא נוכל למנוע. לילדים, ובמיוחד לקטנים שביניהם מערכת חיסון עדינה יותר, לכן הנטייה שלהם לחלות גבוהה. החוסן הגופני של הילד מושפע מאורח החיים, העולם הפנימי והמבנה הבסיסי.

אורח חיים - אורח החיים כולל תזונה, פעילות גופנית והרגלים שונים. לפי עקרונות הרפואה הסינית, אחד הגורמים המשפיעים ביותר על מניעת מחלות חורף, אך גם על החרפתן אם כבר הופיעו, הוא הנטייה המוגברת של ילדים ליצור ליחה. לפי גישה זו קשורים כל התאים יוצרי הליחה זה לזה, כלומר קיים קשר בין מערכת הנשימה לבין מערכת העיכול. אחת הסיבות להיווצרותה של ליחה כרונית קשורה במערכת העיכול, לכן קיים קשר הדוק בין תזונת הילד ובין יצירת ליחה מוגברת.

העולם הפנימי - העולם הפנימי כולל את אחד המרכיבים החשובים ביותר לחוסנו של הילד האהבה. עבור הילדים אהבה ובית חם משמשים להגנה מפני מחלות. התינוק הוא ישות כמעט בלתי נפרדת מהאם ומהמבוגרים שדואגים לו. אם ההורים במצב ירוד, בעיקר נפשית, הדבר יכול להשפיע על התינוק ועל סיכויו לחלות. מרכיב נוסף וחשוב הוא השקט והאיזון הפנימי בעולמו הרגשי של הילד. חשוב לזכור שלילדים ותינוקות אין את מכלול הכלים להתמודדות עם בעיות רגשיות, והם צריכים עזרה ותמיכה מהסביבה הקרובה.

חוסן בסיסי - ניתן לחלק את הילדים לפי חוסנם הבסיסי: ילדים בריאים וחזקים מלידה - אלו בדרך כלל בריאים, וכל זמן שאורח חייהם יהיה סביר הם לא יחלו. לפי המשוואה שלנו החוסן הגופני שלהם חזק, לכן גם מחולל מחלה רציני לא יכניע אותם. לסוג השני שייכים רוב הילדים. הם לרוב בריאים, אך עם נטייה לחלות, כלומר האיזון שלהם עדין יותר, לכן מניעה כאן חשובה. אם נחזק את החוסן הגופני שלהם, במיוחד לפני החורף, הם ינצחו בהתמודדות. חשוב להקפיד על תזונה כדי להפחית את יצירת הליחה, וכדאי לתת להם טיפול מניעתי קצר ברפואה משלימה. הקבוצה השלישית היא של הילדים שנולדו חלשים, ועליהם צריך לשמור יותר. ילדים אלו זקוקים לטיפולים מונעים על ידי תרופות טבעיות וטיפולים באחת משיטות הטיפול הטבעיות.

אורח חיים לחיזוק החוסן הגופני

רבים מהמזונות שילדינו אוכלים הם מהסוג שמעודד יצירת ליחה בגוף, ומכאן שילדים בריאים כדאי שיוכלו מהם פחות וילדים שנוטים לחלות יימנעו מאכילתם לגמרי. מזונות יוצרי ליחה כוללים בוטנים ומוצריהם, מוצרי חלב פרה (כולל גלידות), ממתקים, בננות, משקאות קלים ממותקים. במקומם מומלץ לאכול דגנים, קטניות, ירקות ירוקים, ירקות כתומים, טחינה וחומוס. זה נשמע קצת בלתי אפשרי, אך ניתן למצוא בין הדברים הטובים לילד גם דברים שהוא אוהב. כדאי לעיין בספרים ובמידת הצורך לקבל ייעוץ לגבי התזונה המתאימה.

כדי לשמור על עולם פנימי מאוזן לא צריך להכריח או להגביל את הילד בסוגי המזון, אלא רק במקרה שהוא חולה או בעל נטייה לחלות. עם תשומת לב נכונה אפשר ל"שכנע" ילדים לאכול בריא יותר.

פעילות פיזית חשובה מאוד לילדים, בעיקר כזאת שנעשית בחוץ. חוסר פעילות גופנית ושהייה ממושכת מול מחשב וטלוויזיה מחלישים את החוסן הגופני. יש להקפיד על הימנעות מחשיפה לאוויר קר ועל שעות שינה מספיקות. עייפות מרובה וחשיפה לקור מחלישות את מערכת החיסון ועלולות לגרום למחלה. הסינים אומרים שהחורף הוא תקופה של התכנסות, בנייה פנימית, זמן שבו ישנים יותר ואוכלים יותר אוכל חם.

אפשר להיעזר בפורמולות מצמחי מרפא המסייעות לטיפול במצבים שונים: לילדים עם נטייה לחלות אפשר לתת איתנית וחיסונית קומפלקס. עם הופעתם של סימפטומים ראשונים של הצטננות, ניתן לתת נזוקל, פורמולה שמסייעת לטיפול בנזלת והתקררות, שהשפעתה מהירה ויעילה מאוד. אם מופיעים סימפטומים של שפעת, אפשר לתת פלוגון, שמסייע להקלה בסימפטומים ולתמיכה במערכת החיסון.

חשוב לזכור שמחלות חורף ש"עוברות בשלום", כלומר כאלה שבהן הילד חולה עם מעט חום ונזלת ואחרי מספר ימים מבריא ריפוי טבעי ללא סיבוכים, הן חיוביות במובן זה שהן מחזקות את עמידותה של המערכת החיסונית. לכן לא צריך לראות בהופעתה של מחלה כישלון אישי או דבר רע שצריך למגר. במשך דורות חי האדם באיזון מיוחד בין כוחות ההרס והמחלה לבין כוחות הבנייה והבריאות.

צוות המטפלים של "רפואות-מדיטף" מרכז לרפואה משולבת לילדים ותינוקות - ד"ר רענן הרץ, ד"ר גלי שטופמן, ד"ר לארי ברנס, טמיר אפשטיין, אסף מור.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה לתינוקות,ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום