30% מהפגים סובלים מזיהומים

(0)
לדרג

בדיון שנערך בכנסת הוצגה תמונה עגומה: מצוקת כוח האדם בפגיות הולכת וגוברת עד למצב מסכן חיים. פרופ' שאול דולברג: "הרופאים לא מצליחים לעמוד במשימות"

מאת: מערכת zap doctors

פגות הינה אחת הסיבות העיקריות לתמותת תינוקות וילדים עד גיל 5, 30% מהפגים בישראל סובלים מזיהומים בפגיה, ומצוקת כוח האדם בפגיות בישראל הולכת וגוברת עד למצב מסכן חיים. כך עולה מדיון מיוחד שנערך בכנסת ביוזמת חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס ועמותת לה"ב (למען הפגים בישראל) לרגל יום הפג הבינלאומי.

למרות המספרים הקשים, סובל תחום הטיפול בפגים מהזנחה וחוסר תשומת לב ראויה. על פי הדיון נולדו בישראל בשנת 2008 כ-12.5 אלף תינוקות במשקל שבין קילו ל-2.5 קילו, מתוכם כ-530 תינוקות במשקל נמוך מ-999 גרם. עם זאת, סובלות הפגיות ממחסור חמור בכוח אדם הפוגע משמעותית באיכות הטיפול. על פי נתונים שהוצגו - חסרים בישראל 78 תקני רופאים נאונטולוגים (רופאים המתמחים בטיפול ביילודים) ומספר גדול של אחיות. מציאות זו יוצרת מצב שאחות פגיה בישראל מטפלת בשישה עד שמונה פגים מונשמים, בניגוד להמלצות המקובלות המדברות על אחות על כל 1.5 פגים.

30% מהפגים סובלים מזיהומים

למרות שפגיה אמורה להיות מקום סטרילי, בדיון התברר כי 30% מהפגים המאושפזים בפגיות סובלים מזיהום. לרוב מדובר בזיהום בוירוס ה-RSV (וירוס הגורם לדלקת בדרכי הנשימה) שעשוי לסכן את חייהם ולשלוח אותם למחלקות לטיפול נמרץ נשימתי. נתונים אלו גבוהים בכ-50% מהממוצע בעולם המערבי העומד על 20% בלבד. על פי המומחים, הדרך להתמודד עם הנושא היא הגדלת מצבת כוח האדם. כדוגמא הציגו המומחים עבודה שנעשתה באנגליה, בה הוגדלה מצבת כוח האדם דבר שהביא לירידה בכמות הזיהומים.

"הרופאים לא מצליחים לעמוד במשימות הנדרשות מהם", הודה יו"ר איגוד הניאונטולוגים, פרופ' שאול דולברג. "הם מצליחים לעשות את העבודה, אבל רחוק מהצורה המיטבית". לדברי פרופ' דולדברג, המצב בפריפריה קשה הרבה יותר: "אם המצב במרכז גרוע, בפריפריה המצב קטסטרופלי. ישנן פגיות בפריפריה עם מחסור חמור בכוח אדם. אין לנו דרך היום לשכנע רופא ניאונטולוג לעבוד בדרום או בצפון, שם יש לו פחות סיכוי לעבוד גם במרפאת הקהילה".

מחסור בכוח אדם בפגיות

על מנת להבין מה המשמעות של פג הסובל מזיהום הגיעה לדיון בוועדה שרי אביצר, אחות במקצועה ואמא לפג בן שנתיים שהשתחרר מהפגיה עם זיהום RSV שלא אובחן. "הבן שלי שהה בפגיה שלושה חודשים קשים", סיפרה שרי לחברי הוועדה. "הבאנו אותו הביתה שכולם יראו את הגוזל הקטן. כמה שעות לאחר מכן אמרה לי חמותי שהילד נראה כחול. שהסתכלנו עליו גילינו שהוא לא נושם ואין לו דופק בכלל". אביצר גייסה את כל הנסיון הרב שצברה וביצעה בילד החייאה. רק אחרי דקה ועשר שניות חזר הילד לנשום. "המזל שלי הוא הנסיון שצברתי בעבודה", היא סיפרה בדמעות. "כשהילד חזר לבית החולים התברר שהוא לקה בזיהום RSV בפגיה ושוחרר הביתה מבלי שהצוות איבחן את הזיהום". שרי לא זכתה באותה תקופה לקבל את החיסון המונע נגד הנגיף: "המדינה השקיעה בבן שלי מאות אלפי שקלים בטיפולים רפואיים, אבל חסכה 1,000 דולר עלות החיסון". כיום בנה של שרי בן שנתיים, אך הוא עדיין סובל מחירחורי נשימה כתוצאה מהזיהום.

את הדיון סיכם מנכ"ל עמותת לה"ב אורן מלברגר: "הרופאים והאחיות בישראל עושים מעל ומעבר, אך עם מחסור כזה בכוח אדם, ואי הגדרת הפגיות כמחלקות טיפול נמרץ הפגים ימשיכו לסבול מזיהומים ובעיות רפואיות. אני חושב שזה מפחיד להיות היום הורה לפג בישראל".

בסיום הדיון קבעה ח"כ לוי כי הוועדה תערוך דיון נוסף לאחר שמשרד הבריאות יגיש דוח מלא על מצב הפגיות בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום