איידס: חולים מאובחנים באיחור

(0)
לדרג

מחקר חדש של המרכז הרפואי שיבא מראה: 35% מחולי האיידס מתגלים בשלב מאוחר המסכן את חייהם, מה שמונע מהם אפשרויות טיפול טובות יותר

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי שיבא מצא כי אם אתה גבר הטרוסקסואל מעל גיל 48 - יש לך סיכוי גבוה יותר ללקות באיידס ולא לדעת על כך. המחקר נערך על ידי ד"ר איציק לוי, מנהל המרפאה למחלות מין בבית החולים, אשר בדק את כל המקרים של אבחון מחלת האיידס בין השנים 1988 ועד 2007. על-פי המחקר, ב-35% מהמקרים בהם אובחנה המחלה זה היה בשלב מאוחר מאוד כאשר החולה כבר היה עם מערכת חיסונים פגועה ביותר, וזאת מכיוון שלא נבדק בשלב מוקדם יותר ולכן לא אותרה נשאותו.

"בשל היותה של מחלת האיידס ברת טיפול, אבחון מאוחר של חולים מונע מהם את האפשרות לקבל טיפול מוקדם אשר יכול להאריך את חייהם באופן משמעותי ביותר", מסביר ד"ר לוי.

גברים הטרוסקסואלים פחות מודעים

על פי המחקר התגלו בשנים הללו 258 מקרים של מחלת האיידס (מחלה פעילה) ומתוכם ב-91 מקרים (35.3%) המחלה נתגלתה מאוחר כאשר מצב המערכת החיסונית כבר היה ירוד ביותר. מניתוח הממצאים נמצא כי גורם סיכון לגילוי מאוחר הוא - נשים, מי שלא נולד בישראל, רקע של מחלה פסיכיאטרית, רמת השכלה נמוכה והטרוסקסואליות. מאושפזים גברים הטרוסקסואלים ומעל גיל 48 הינם גורמי סיכון בלתי תלויים.

בבית החולים שיבא מאושפזים שלושה גברים בעקבות דלקת ריאות קשה, שניים מהם מונשמים. רק לאחר שאושפזו אובחן אצלם כי הם נשאים של נגיף ה-HIV וסובלים מדיכוי חיסוני קשה. לא מזמן אושפז גבר בן 47 שסבל מחום ופרכוסים, ורק לאחר אשפוזו נמצא כי הוא נושא את נגיף ה-HIV, ובעקבות כך סובל מפגיעה קשה במוח של וירוס בשם JC, שזהו זיהום המאפיין חולי איידס שלוקים בפגיעה מתקדמת במערכת החיסון שלהם. הפגיעה שנגרמה למוחו של החולה קשה והוא לא יוכל לחזור ולתפקד, כי אינו מסוגל ללכת לדבר או לחשוב כאדם רגיל.

גילוי מוקדם מציל חיים

לדברי עורך המחקר, ד"ר לוי: "מצב זה אינו מאפיין רק את ישראל. עקב התמותה והתחלואה הקשה המלווים גילוי מאוחר, והעלות הכספית האדירה הנובעת מגילוי מאוחר, קראו ארגוני הבריאות הלאומיים בארה"ב, קנדה ובאיחוד האירופאי לבצע סקר מוקדם לגילוי נגיף ה-HIV באנשים הנמצאים בסיכון לשאת את הנגיף. על פי ההנחיות של ארגונים אלו צריך כל אדם הנמצא בסיכון להדבקה להיבדק כל שנה. אנשים אלו כוללים גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, אנשים המשתמשים בסמים (בהזרקה או בדרך אחרת), אנשים שהיו כלואים בבית סוהר, אנשים שהגיעו ממדינה בה שכיחות איידס גבוהה יחסית (כל אפריקה, אוקראינה, דרום מזרח אסיה), ואנשים שקיימו יחסי מין לא מוגנים עם מישהו מאחת הקבוצות הקודמות. בנוסף, יש מצבים רפואיים שמצביעים על סיכון מסוים להיות נשא של נגיף ה-HIV (כמו מיעוט טסיות הדם, לימפומה, דלקות ריאה חוזרות, שחפת וכדומה) וגם אנשים אלו יש לבדוק. בנוסף, מומלץ לבדוק כל אישה הרה בתחילת ההריון, ואם היא שייכת לאחת מקבוצות הסיכון פעם נוספת בשליש השלישי להריון.

"במדינת ישראל טרם אימצו את ההמלצות הללו, אבל בעקבות המחקר שנעשה בשיבא ייתכן ויש מקום לאמץ את ההמלצות לגבי גילוי מוקדם גם בישראל", אומר ד"ר לוי.

לרגל יום האיידס הבינלאומי שיחול ביום ג', 1 בדצמבר, תערוך המרפאה למחלות מין של המרכז הרפואי שיבא, יום בדיקות מיוחד במסגרתו כל האחיות והרופאים במרפאה יקדישו את זמנם לעשיית בדיקות וייעוץ אישי והסברה לבאים למרפאה. בדיקות האיידס (נגיף ה-HIV) הינן ללא תשלום והבדיקות למחלות אחרות המעוברות במגע מיני ייעשו בתשלום מופחת או חינם. המרפאה תהיה פתוחה בין השעות 8:30-16:30.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום