האם ניתן למנוע סיבוכים בהריון?

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: ערכי טריגליצרידים גבוהים בהריון מלווים בסיכון מוגבר לסוכרת ורעלת הריון. זיהוי נשים בסיכון גבוה לסיבוכים אלו עשוי לסייע בפיתוח שיטות למניעתם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ערכי טריגליצרידים גבוהים במהלך ההריון מלווים בסיכון מוגבר לרעלת הריון וסוכרת הריונית, כך עולה ממחקר חדש שפורסם במהדורת נובמבר של American Journal of Obstetrics and Gynecology.

החוקרים מסבירים כי הריון הוא גורם דחק טבעי עבור האם. כך מחלה המופיעה במהלך ההריון עשויה להוות סמן מוקדם לתחלואה מאוחרת.

במסגרת המחקר עקבו החוקרים אחר השינויים ברמות השומנים בדם במהלך ההריון, ובחנו את הקשר עם סיבוכי הריונות ב-9,911 נשים בריאות, ללא מחלות-רקע קרדיווסקולאריות. יעד הסיום המשולב (רעלת הריון או סוכרת הריונית) תועד ב-1,209 נשים (12.2%).

החוקרים זיהו שונות משמעותית ברמות השומנים במהלך הריון עם ערכי שפל לאחר ההפריה ושיא בעת הלידה. בהשוואה לערכים לפני ההפריה, תועדה עליה של כ-50% בערכי כולסטרול כללי, ועליה של מעל פי שתיים בערכי טריגליצרידים.

ניתן להגדיר תסמונת מטבולית של ההריון

שכיחות רעלת הריון או סוכרת הריונית עלתה עם רמות טריגליצרידים, משיעור של 7.2% בקבוצת הנשים עם ערכי טריגליצרידים נמוכים (מתחת לאחוזון 25 מתוקן לחודש הריון) ל-19.8% בקבוצת הנשים עם ערכי טריגליצרידים גבוהים (מעל אחוזון 75).

לא נמצא קשר בין רעלת הריון או סוכרת הריונית ובין ערכי HDL. מניתוח רב-משתנים עולה קשר מובהק בין ערכי טריגליצרידים גבוהים ובין סיכון מוגבר לסיבוכי הריון, עם זאת, לא קיים קשר דומה עם ערכי HDL נמוכים.

החוקרים משערים כי ניתן להגדיר תסמונת מטבולית של ההריון. הריון הוא מצב טבעי של תנגודת לאינסולין. בנשים עם דרגת עמידות גבוהה לאינסולין קיים סיכון לסיבוכים הקשורים לתסמונת מטבולית: רמת טריגליצרידים גבוהה, לחץ דם גבוה והיפרגליקמיה. זיהוי נשים בסיכון גבוה לסיבוכים אלו עשוי לסייע בפיתוח שיטות למניעת סיבוכים בהריון.

המאמר בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום