רפואה משלימה - היערכות לחורף

(0)
לדרג

כדי לחזק את הגוף ולשמור עליו בעונה הקרה, הרפואה המשלימה מציעה תזונה מתאימה, פעילות גופנית, תכשירים לחיזוק מערכת החיסון ומשמעת חורף

מאת: ד"ר זיו בר

נדמה שמחלות החורף השונות הן חלק בלתי נפרד מחוויית העונה הסגרירית, אבל בעזרת הרפואה המשלימה אפשר לצמצם ולמזער את הנזקים הבריאותיים שגורם החורף לנו ולילדינו. הקפדה על מספר כללי התנהגות בסיסיים תסייע לחסן את הגוף כנגד מחלות החורף ופגעי הקור.

תזונה חורפית ותנועה חורפית

הצעד הראשון להתאמת הגוף למזג האוויר הוא הקפדה על תזונה עשירה בירקות כתומים וירקות שורש באופן כללי. על המזון להיות חם, כדי שיעניק חום לגוף ולא ידלל את מאגר האנרגיה ("הצ'י") שלנו. חימום נוסף אפשר להפיק משימוש בתבלינים מחממים כמו קינמון, ג'ינג'ר ותבלינים חריפים באופן כללי.

ישנו ויכוח עד כמה ויטמין C מועיל למניעת מחלות החורף, אך אין ויכוח על התועלת שבו לבריאות באופן כללי. מעבר לצריכה שוטפת של מזונות העשירים בוויטמין C, כמו פלפלים, ברוקולי, פירות הדר ופירות טרופיים, כדאי לשקול שימוש בתוסף תזונה מתאים. עודף ויטמין C מפריע למאזן החומצי-בסיסי של הכליות ולא רצוי להפריז בצריכתו. כדי להתאים את המנה לצורכי הגוף, רצוי להיוועץ בנטורופת.

פעילות גופנית סדירה אשר תמריץ את מחזור הדם חיונית לשמירה על הבריאות בכל ימות השנה ועוד יותר במהלך החורף. כמובן, אין היגיון לצאת לצעידה בחוץ בעיצומה של סופת גשם עזה, אבל הקור לבדו אינו סיבה להימנע מפעילות אירובית מתונה ובאופן קבוע.

להתחסן או לא להתחסן?

אחת הדילמות העיקריות שעומדות בפנינו בתחילת החורף היא נושא החיסון כנגד מחלת השפעת. השפעת עלולה לפגוע בצורה קשה ולגרום לסיבוכי בריאות אצל אנשים עם מחלות כרוניות, הסובלים מבעיות במערכת הנשימה וילדים קטנים. אם החלטתם להימנע מנטילת החיסון, ניתן לחזק את הגוף נגד נגיף השפעת בעזרת התכשירים ההומאופתיים המשמשים לטיפול בשפעת, כמו Oscillo או Influheel. תכשירים אלה יעילים גם כטיפול מונע, כלומר כחיסון. המינון המקובל של תכשירים אלה הוא כדור או מנה אחת לשעה בזמן מחלה חריפה. אם לוקחים את התכשיר במינון נמוך יותר, בדרך כלל כדור אחד ליום במשך שבוע ואחר כך כדור אחד פעם בשבוע, התכשירים מקנים הגנה הדומה לזו שנותנים החיסונים. במקרה של הופעה של סימני מחלה חריפה תוך כדי הטיפול, מעלים את המינון בחזרה למנה האקוטית של כדור אחד כל שעה.

פרט לתכשירים הומאופתיים אפשר לחזק את מערכת החיסון כנגד וירוסים באופן כללי על ידי שימוש בטבליות אבץ למציצה. האבץ מחזק את מערכת החיסון ולו פעילות אנטי-ויראלית ישירה. מרבית מחלות החורף, כולל השפעה וההתקררות, מועברות על ידי שאיפה של חלקיק וירוסים הנישאים באוויר. לקיחת האבץ בטבליות מציצה בצורה מסודרת מבטיחה הגנה מפני הידבקות בנגיפים. האבץ הוא יון מתכתי ובעל שורה של השפעות על חילוף החומרים ועל תהליכים הורמונליים בגוף. לכן, יש להתאים את המינון המדויק של האבץ לכל אחד רק בפגישה מסודרת עם רופא המתמחה בנושאי הרפואה המשלימה.

רפואה סינית בעונה הקרה

תחום הרפואה הסינית כולל את הטיפול באמצעות דיקור בנקודות אנרגיה מרכזיות, צמחי מרפא סיניים, תזונה לפי הרפואה הסינית וטיפולי מגע ייחודיים. על ידי התאמה אישית של תוכנית טיפולים ניתן להפיק את מירב התועלת מן הרפואה המשלימה - גם כאמצעי למניעת מחלות החורף השונות והטיפול בהן.

להלן טיפים מהרפואה הסינית שיכולים לסייע במניעת שפעת והתקררויות ומחלות נוספות האופייניות לחורף:

בחורף אנרגיית החיים נכנסת לשנת חורף. עולם החי והצומח נכנס לתקופת המתנה לקראת האביב, וכך גם על האדם לנהוג, לכן מומלץ ללכת לישון מוקדם ולקום מאוחר, לשמור על חום הגוף ולהימנע מפעילות גופנית מופרזת.
מומלץ לאכול יותר ולהקפיד על מזון עשיר ומזין במטרה לבנות ולאגור אנרגיה לקראת האביב.

הקור והגשם השולטים במזג האוויר מתבטאים במחלות חורף אופייניות הנובעות מעודפי קור ונוזלים במערכת הנשימה ובמערכת העיכול. מערכת החיסון מגיבה לקור ולנוזלים על ידי יצירת דלקת, וכך מתפתחות מחלות, כגון דלקת ריאות, סינוסיטיס ושלשולים. הקפדה על לבוש חם ועל גוף יבש עשויה לסייע במניעת מחלות אלו. בנוסף, מומלץ לאכול מזונות חמים ומחממים, כגון בשר, מרקים עם בשר, עוף או קטניות, ירקות שורש ודגנים עשירים, כמו חיטה, כוסמת ושיבולת שועל.

מומלץ מאוד להמשיך ולבצע פעילות ותנועה, בעיקר באוויר הפתוח. חשוב להימנע מחימום יתר ולהקפיד לאוורר את החללים שבהם שוהים זמן ממושך. העניקו וקבלו תמיכה ואהבה מהסובבים אתכם. למתח נפשי, כעס או תסכול השפעה חזקה מאוד על מערכת החיסון.

ד"ר זיו בר הוא המנהל הרפואי האזורי של מרפאות ש.ל.ה - כללית רפואה משלימה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום