ממצא: שפעת החזירים נפוצה בסתיו

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על עלייה של פי 7 בפעילות נגיף שפעת החזירים במהלך סתיו 2009 בהשוואה לאביב. החוקרים מדגישים כי לא נצפתה עלייה בחומרת מקרי הזיהום

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בכנס ה-137 של ה-American Public Health Association ב-9 בנובמבר 2009, עולה כי מספר החולים שאובחנו כסובלים משפעת עונתית בעונת 2008-2009 היה דומה למספר החולים שאובחנו כסובלים משפעת החזירים עד אביב 2009. עם זאת, נצפתה עלייה של פי 7 בפעילות נגיף שפעת החזירים במהלך סתיו 2009.

המחקר נערך בפנסילבניה, והחוקרים מסבירים כי נגיף שפעת החזירים הגיע באיחור לאזור זה, בהשוואה לחלקים אחרים של ארה"ב. מקרה המחלה הראשון אובחן בפנסילבניה בסוף חודש אפריל 2009, ההתפרצות הראשונה בחודש מאי, ומקרה המוות הראשון כתוצאה מהנגיף התרחש בפנסילבניה בתחילת חודש יוני. לדברי החוקרים, מאז אובחן מקרה הזיהום הראשון בפנסילבניה נצפתה עליה מהירה בפעילות הנגיף לאורך חודש יוני, ועד סוף החודש חלה ירידה בפעילותו.

עלייה במספר החולים

החוקרים מציינים כי נראה שקיים קשר בין סיום שנת הלימודים בפנסילבניה ובין הירידה שחלה בשיעורי ההעברה של הנגיף. עם זאת, ייתכן שירידה זו קשורה למזג האוויר החם יותר בעונה זו של השנה. לדבריהם, במהלך אביב/קיץ 2009 אובחנו כ-2,000 מקרי הדבקה בשפעת החזירים, כאשר 59% מהמקרים התרחשו בילדים ומתבגרים (בגיל 5-19 שנים). במהלך הקיץ דווח על 21 התפרצויות במחנות קיץ ו-4 התפרצויות בבתי כלא, ורק אחוז קטן מכלל החולים המאובחנים נזקקו לאשפוז. החוקרים מוסיפים כי במהלך האביב רק 0.4% ממקרי ההדבקה התרחשו בקרב עובדי בריאות ו-0.5% מהמקרים בנשים בהריון.

עם זאת, בסוף חודש אוגוסט, במקביל לחידוש הלימודים בבתי הספר, חלה עליה משמעותית במספר מקרי שפעת החזירים המאובחנים, עם 7,000 מקרי הדבקה שדווחו עד כה, ובפיזור גילאים דומה לזה שנצפה באביב. החוקרים מדגישים כי לא נצפתה עליה בחומרת מקרי הזיהום, כפי שמתבטאת באחוז החולים הנזקקים לאשפוז.

חיסונים שונים

כמו כן מציינים החוקרים כי עד כה התקבלו פחות ממחצית מנות החיסון המתוכננות כנגד שפעת החזירים, ומוסיפים כי לאור סוגי החיסונים השונים, המכוונים לאוכלוסיות יעד שונות, הפצת החיסון הופכת לבעייתית עוד יותר. לדבריהם, 27% מהמנות שהתקבלו הועברו לבתי ספר ואוניברסיטאות, 23% הועברו לבתי חולים ומרפאות ילדים, 19% למרפאות קהילתיות, ושאר המנות הועברו למרכזי בריאות הציבור. החוקרים מסבירים כי ההחלטה להעביר את רוב המנות לילדים בגיל בית ספר התקבלה על בסיס סוג החיסון, הנתונים האפידמיולוגים, ולאור העובדה שילדים מתחת לגיל 10 שנים זקוקים לשתי מנות חיסון.

בדיון שנערך בכנס ציינה מומחית מהתחום כי הקשיים שתארו החוקרים מפנסילבניה בנוגע לזמינות והפצת החיסון, משקפים את המתרחש ברחבי ארה"ב. לדבריה, קיימים חילוקי דעות באשר למתן החיסונים השונים לאוכלוסיות היעד השונות, וכי גם ברחבי העולם קיים חוסר הסכמה בנוגע להמלצות השונות.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום