האם פסיכותרפיה מפחיתה דיכאון?

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה: יתכן שהוספת פסיכותרפיה לטיפול התרופתי של חולים שאינם מגיבים לטיפול בתכשירים נוגדי דיכאון, אינה עדיפה על פני שיפור הטיפול התרופתי בלבד

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוגוסט של ירחון Archives of General Psychiatry, עולה כי בחולים אשר אינם מגיבים דיו לטיפול בתכשירים נוגדי דיכאון, יתכן והוספת פסיכותרפיה לטיפול התרופתי אינה עדיפה על פני שיפור הטיפול התרופתי בלבד.

במחקר, המכונה REVANP, נכללו חולים הסובלים מדיכאון כרוני, אשר אינם מגיבים בצורה מלאה לטיפול בתכשירים נוגדי דיכאון. החולים כולם סבלו מאירוע של דיכאון מאג'ורי (על פי קריטריוני ה-DSM-IV), אשר הראו תסמינים מתמשכים של דיכאון למשך למעלה משנתיים.

הוספת פסיכותרפיה לטיפול מוטלת בספק

למחקר היו שני שלבים בני 12 שבועות כל אחד. בשלב הראשון של המחקר, 808 חולים הוקצו לקבל תרופה נוגדת דיכאון בהתאם לאלגוריתם טיפולי, וזאת בהתבסס על תגובתם הקודמת לטיפול. חולים אשר לא השיגו רמיסיה מלאה, הוקצו לשלב השני של המחקר. החוקרים מציינים כי מספר החולים שנכללו בשלב השני עמד על 491.

במהלך השלב השני, כל החולים קיבלו את המדרגה הבאה של הטיפול התרופתי על פי האלגוריתם הטיפולי, וכן עברו הקצאה אקראית לקבל בנוסף טיפול פסיכותרפי על פי ה-Cognitive Behavioral Analysis System of Psychotherapy (CBASP) (כך ב-200 חולים); פסיכותרפיה תומכת קצרה (195 חולים); או לקבל טיפול תרופתי מיטבי בלבד (96 חולים). ההקצאה האקראית בוצעה תוך ריבוד על פי התגובה המקורית של החולים לטיפול (תגובה חלקית או ללא תגובה) בשלב הראשון של המחקר. היעד העיקרי נקבע כתגובה לטיפול, אשר דורגה כהיעדר תגובה, תגובה חלקית או רמיסיה, בכל ביקור.

החוקרים לא מצאו כל הבדל מובהק בין קבוצות הטיפול בשיעורי הרמיסיה (15%), תגובה חלקית (22.5%) או היעדר תגובה (62.5%) בשלב השני של הטיפול.

החוקרים מסכמים כי ממצאיהם מטילים בספק את הערך של הוספת פסיכותרפיה לטיפול בחולי דיכאון כרוני אשר לא הגיבו לנוגדי דיכאון, בהשוואה לשיפור הטיפול התרופתי בלבד. הם מוסיפים כי כעת מבצעים מחקר מתמשך במטרה לקבוע האם השילוב של טיפול פסיכותרפי יחד עם תרופות, ו/או השילוב של טיפול פסיכותרפי תומך קצר ותרופות עשויים להיות בעלי תועלת בטווח הארוך, שלא נצפתה במחקרם הנוכחי.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכותרפיה
פורום דיכאון - אבחון וטיפול

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום