דיכאון עלול לגרום לאוסטאופורוזיס

(0)
לדרג

חוקרים מהאוניברסיטה העברית גילו כי דיכאון קליני מהווה גורם סיכון לירידה במסת העצם הגורמת לאוסטאופורוזיס. על-פי המחקר, הסיכון גדול יותר בנשים צעירות יחסית

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש מצא כי דיכאון קליני מהווה גורם סיכון משמעותי לירידה בצפיפות העצם המביאה למחלת האוסטאופורוזיס. החוקרים, פרופ' רז ירמיה מהמחלקה לפסיכולוגיה ופרופ' איתי באב ממעבדת העצם בביה"ס לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית, מצאו עוד כי הקשר בין דיכאון לאוסטאופורוזיס חזק יותר בנשים צעירות יחסית.

אוסטאופורוזיס היא המחלה הניוונית הנפוצה ביותר בעולם המערבי. המחלה מופיעה אצל אחת מכל שלוש נשים ובאחד מכל חמישה גברים מעל גיל 50, והיא מתבטאת בירידה בצפיפות העצמות ובהיחלשותן, ועקב כך הופעת שברים מרובים. במקרים רבים גורמים השברים לנכות קשה ולסיבוכים העלולים להסתיים גם במוות.

דיכאון מהווה גורם סיכון

"למרות הצטברות של עדויות לקשר בין דיכאון, ירידה בצפיפות עצם ואוסטואופורוזיס, ארגוני הבריאות בעולם, כגון מכון הבריאות הלאומי בארה"ב, לא הכירו עד כה בדיכאון כגורם סיכון לאוסטאופורוזיס עקב העדר מחקרים שכוללים מספר גדול מספיק של נבדקים", אומרים הפרופסורים ירמיה ובאב. כדי לחקור את הקשר בין דיכאון, צפיפות עצם ופעילות התאים שקובעים צפיפות זו במדגם גדול של נבדקים, קיבצו הפרופסורים נתונים ממספר גדול של מחקרים שהתפרסמו בנושא עד היום.

המחקר, שתוצאותיו התפרסמו החודש בכתב העת היוקרתי Biological Psychiatry, ניתח תוצאות של 23 מחקרים שנערכו ב-8 מדינות ושהשוו את צפיפות העצם בין 2,327 אנשים עם דיכאון לעומת 21,141 אנשים ללא דיכאון. תוצאות המחקר הנוכחי מראות באופן ברור שדיכאון מהווה גורם סיכון משמעותי לירידה במסת העצם, וכן שדיכאון קשור בהגברת הפעילות של תאים הורסי עצם (אוסטאוקלסטים). כמו כן גילו החוקרים שהקשר בין דיכאון לירידה בצפיפות עצם גדול יותר בנשים מאשר בגברים ובמיוחד בנשים צעירות יחסית לפני הפסקת המחזור החודשי יותר מאשר בנשים מבוגרות. הקשר בין דיכאון לצפיפות עצם היה חזק במיוחד במחקרים שבהם נבדקו חולים עם דיכאון קליני על ידי פסיכיאטר לעומת מחקרים שנערכו בקהילה, שבהם נקבע המצב הדיכאוני על ידי שאלוני דווח עצמי.

"תוצאות המחקר הנוכחי תומכות בהכללת דיכאון קליני כגורם סיכון חשוב לאוסטיאופורוזיס, שהשלכותיו הן הצורך בעריכת מעקב צמוד אחרי צפיפות עצם וסמנים נוספים לאוסטאופורוזיס בחולי דיכאון" אומרים החוקרים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיכאון - אבחון וטיפול
פורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום