האם נוכל להשפיע על התאבון?

(0)
לדרג

פרופ' סקוט שיקורה אמר בכנס העולמי לקידום הכירורגיה כי "ניתוח לטיפול בהשמנת יתר יתבסס בעתיד על גירוי הקיבה", מה שעשוי להשפיע על התאבון של המטופל

מאת: מערכת zap doctors

בכנס העולמי לקידום הכירורגיה לשנת 2009 שמתקיים השבוע בירושלים, בשיתוף האיגוד הכירורגי בישראל והחברה הישראלית לכירורגיה אנדוסקופית (חיל"א), הגיעו עשרות כירורגים מובילים מכל רחבי העולם.

פרופ' סקוט שיקורה, הנשיא היוצא של החברה האמריקאית לניתוחים בריאטריים ומטבוליים (ASMBS) ורופא בכיר במרכז הרפואי Tufts בבוסטון, ארה"ב, אמר בכנס כי "טיפולים כירורגיים לטיפול בהשמנת יתר חולנית הפכו לשכיחים מאד, עקב הצלחתם בהפחתת משקל ובטיפול במחלות הנלוות להשמנה, כגון סוכרת מסוג 2". לדבריו, "כבר היום מתבצעים ניסויים קליניים במרכזים רפואיים בארה"ב ואוסטרליה לבחינת הדור הבא של ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית ובמחלות מטבוליות, שיתבסס על ויסות מוחי באמצעות השתלת קוצב סביב עצב הואגוס. באמצעות הקוצב יועברו פולסים חשמליים מהמוח לתאים בקיבה שמפרישים את הורמוני השובע והרעב ויווסתו את הפרשתם. השליטה תתבצע על ידי שלט חיצוני בדומה לשליטה בקוצב לב". בשלב זה נראו תוצאות בקבוצות קטנות של חולים לפיהם נצפתה ירידה במשקל, מדדי לחץ דם וסוכר בדם.

טכנולוגיה עתידית להצרת קיבה

"אני מביע אופטימיות כי ניתן יהיה ליישם טיפול באמצעות טכנולוגיה עתידית זו בטווח של 5-6 שנים ולהשיג תוצאות טובות, כפי שאנו משיגים כבר היום בניתוחים להצרת קיבה", הוסיף פרופ' שיקורה.

טכנולוגיות עתידיות נוספות אותן הציג מתבססות גם הן על גירויים נוירולוגיים במערכת העיכול והעצבים, במטרה להשפיע על תחושת הרעב התמידית ממנה סובלים אנשים עם השמנה קיצונית. עוד הוצגו בכנס נתונים מרשימים על שיעור גבוה של ריפוי מחלות מטבוליות לאחר ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית.

פרופ' הנרי בוכוולד מאוניברסיטת מינסוטה בארה"ב הציג נתונים המבוססים על מחקר קליני מקיף הכולל מרכזים רפואיים מכל העולם בהשתתפות 22 אלף חולים. מהתוצאות עולה כי בקרב 62% מהחולים נצפתה החלמה מלאה או שיפור במדדי לחץ הדם, אצל 86% מהחולים נצפתה החלמה מדום נשימה בשינה ואצל 71% חל שיפור בערכי הכולסטרול, וריפוי של סוכרת מסוג 2 נצפה אצל 77% מהחולים. לדברי פרופ' בוכוולד, הנתונים הללו משנים את תפיסת הטיפול הרפואי בחולים הסובלים מהשמנת יתר חולנית ומחלות נלוות.

באשר לסוכרת מבוגרים באוכלוסיה השמנה, ד"ר נחום בגלייבטר, כירורג בכיר מהמרכז הרפואי הדסה הר הצופים, אומר כי "הריפוי בסוכרת סוג 2 מתרחש לעיתים קרובות זמן קצר מאוד אחרי ניתוח מעקף קיבה, בטרם הייתה ירידה משמעותית במשקל. מחקרים עדכניים בתחום מייחסים תופעה מפתיעה זו לשינויים הורמונאליים הנגרמים על-ידי הניתוח זמן רב לפני ירידה במשקל".

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום