מי יממן את התרופות לסרטן השד?

(0)
לדרג

תרופות חשובות לטיפול בסרטן השד אינן כלולות בסל התרופות. בדיון שהתקיים בוועדה לקידום מעמד האשה ניסו למצוא פתרונות למצוקת החולות

מאת: מערכת zap doctors

הוועדה לקידום מעמד האשה קיימה אתמול (ד') ישיבה לציון חודש המודעות לסרטן השד בנושא העלאת המודעות למחלה והכללת תרופות לטיפול במחלה בסל התרופות. הוועדה שמעה בישיבה עדויות של חולות סרטן השד על מצבן, ועל כך שהן נאלצות לשלם עשרות אלפי שקלים בחודש על תרופות שאינן נכללות בסל התרופות.

יו"ר הוועדה, ח"כ ציפי חוטובלי, אמרה בישיבה: "אנו נמצאים בחודש המודעות לסרטן השד ואני רואה בדיון זה חשיבות בשל העיסוק בהצלת חיי נשים. העלאת המודעות למחלה ולבדיקות וגילוי מוקדם חשובה, והמאבק להכללת תרופות נוספות בסל התרופות חשוב אף הוא".

מנכ"לית עמותת "אחת מתשע", שיר גור, הוסיפה: "באנו לדבר על חולות גרורתיות שזקוקות לתרופות שייתנו להן תקווה להצלת חייהן. לא מדובר בטיפול נסיוני או שנוי במחלוקת, אלא בתרופות שיעילותן מוכחת, שיצאו מהביטוחים המשלימים ושהחולות הזקוקות להן צריכות לקנות אותן בעלות של 10,000 עד 27,000 ש"ח בחודש. אנו מבקשים להזכיר לועדת הסל את התרופות האלו שבשנה שעברה לא נכנסו לסל על אף שדורגו במקום גבוה".

יש צורך בעדכון סל התרופות

"האיגוד דירג את התרופות שהוגשו לו השנה (57 במספר) לטיפול בסרטן והגיש המלצה ל-12 תרופות ובהן סרטן שד, סרטן מעי גס, סרטן ריאה, גידולי מוח וכליה לפי סדר מקצועי", אומרת ד"ר בלה קאופמן, מנהלת היחידה לסרטן השד בשיבא ואחראית סל התרופות באיגוד האונקולוגי. "לצערי, אף אחת מהתרופות האונקולוגיות שהוגשו אינה מצילת חיים ואלו של סרטן השד אף אינן מאריכות חיים. יש צורך בתוספת תקנים לאונקולוגים ורופאי קרינה, במכשירי MRI נוספים ובעדכון קבוע של סל התרופות ב-2% לשנה".

ד"ר אורנה טל, מנהלת אגף טכנולוגיות רפואיות במשרד הבריאות, עדכנה כי השנה הוגשו לוועדת הסל 419 תרופות וטכנולוגיות. הועדה תסיים את עבודתה במחצית דצמבר, תגיש המלצותיה למועצת הבריאות ולאחר מכן יוגשו לאישור הממשלה. "אני קוראת לכם לפעול לקידום המחקר המגדרי ותקצובו", היא אמרה.

לדעתה של ח"כ רחל אדטו, "לוועדה בכנסת אסור להתערב במה שנעשה כרגע ולנסות להשפיע על דיוני ועדת הסל. עם זאת, חשוב שהועדה תקרא לעדכון קבוע של סל התרופות, ולהחזרת האפשרות להכניס תרופות מצילות חיים בביטוחים המשלימים כדי שאנשים שזקוקים לתרופות שאינן בסל יוכלו לקבל אותן". ח"כ עמיר פרץ הוסיף בדיון, כי "השימוש בביטוח המשלים ככלי לספק את התרופות שאינן בסל חשוב מאוד, אך יש לבדוק גם כמה אנשים נמצאים מחוץ לכלי זה ולא יוכלו לעשות בו שימוש".

הוועדה לקידום מעמד האשה קוראת לשר האוצר לפעול לעדכון קבוע של סל התרופות ב-2% בשנה. כמו-כן, הוועדה קוראת לשר הבריאות ולשר האוצר לפעול לתקנון תקנים נוספים לאונקולוגים ולפעול לקידום המחקר הרפואי המגדרי. בנוסף, הועדה קוראת לשר האוצר לאפשר לקופות החולים להמשיך ולתת תרופות שאינן נכללות בסל התרופות במסגרת הביטוחים המשלימים ולפתח את שירותי הרפואה בפריפריה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום