משקל יתר כגורם לסיבוכים בהריון

(0)
לדרג

השמנת יתר מסוכנת גם בהריון: מחקר חדש קובע כי ערכי BMI גבוהים מעלים את הסיכון לסיבוכים בהריון, וביניהם - פגיעה בתפקוד מפרק האגן הקדמי, זיהום בחזה וצרבת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

קיים קשר בין ערכי BMI גבוהים ובין סיכון מוגבר לסיבוכים מינוריים במהלך ההריון. כך עולה ממחקר חדש שפורסם במהדורת אוקטובר של British Journal of Obstetrics and Gynecology.

החוקרים מסבירים כי מרבית המחקרים בנוגע לקשר בין השמנה אימהית והסיבוכים בהריון, התמקדו בתחלואה מג'ורית ולא התייחסו רבות לסיבוכים מינוריים.

במחקר הרטרוספקטיבי החוקרים בחנו את ההשפעה של ערכי BMI על סיבוכים מינוריים ב-651 נשים הרות. בסה"כ, 57.6% מהנשים היו בעלות משקל תקין (BMI פחות מ-25 ק"ג למ"ר), ו-42.4% בעלות עודף-משקל או השמנת-יתר.

השמנה מעלה את הסיכון לבעיות

החוקרים זיהו קשר בין ערכי BMI מוגברים בטרימסטר הראשון ובין סיכון מוגבר לפגיעה בתפקוד מפרק האגן הקדמי, זיהום בחזה וצרבת. כמו כן, הם מצאו קשר בין ערכי BMI גבוהים ובין עליה בשכיחות נטילת תרופות לטיפול בסיבוכים אלו.

החוקרים לא מצאו קשר משמעותי בין ערכי BMI ובין הסיכון לכאבי ראש, עצירות, כאב סכיאטי, הקאות, זיהום בדרכי שתן או גרד מפושט, למרות שתועדה מגמה לפיה קיים קשר עם תסמונת התעלה הקרפאלית.

למרות שייתכן כי הנשים לא יתלוננו על בעיות דוגמת צרבת ופגיעה בתפקוד מפרק האגן הקדמי, הפרעות אלו עלולות לגרום למצוקה ניכרת במהלך ההריון. על הצוותים הרפואיים להיות מודעים לכך שהשמנה מעלה את הסיכון לבעיות אלו ולהציע להן אפשרויות פשוטות לטיפול, דוגמת נוגדי-חומצה.

העלייה בשכיחות השמנה אימהית משמעותה עליה בשיעור הסיבוכים המינוריים במהלך ההריון. בצעד הבא מתכוונים החוקרים להעריך אם שמירה על המשקל במהלך ההריון מפחיתה את הסיכון לסיבוכים מינוריים במהלך ההריון.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום