פסוריאזיס: מחלה לא צפויה

(0)
לדרג

חולי פסוריאזיס סובלים מאיכות חיים ירודה כשמחלתם מתפרצת. לקראת יום הפסוריאזיס הבינלאומי - על בחירת הטיפול בהתאם לחומרת מצבו של החולה

מאת: ד"ר מיכאל כהנא

פסוריאזיס, או בשמה העברי,ספחת, היא מחלת עור כרונית ממנה סובלים בין אחוז לשלושה אחוזים מכלל האוכלוסייה. היא מתבטאת בנגעים עוריים בגוון ורדרד, המכוסים קשקשת (קילופי עור) ומופיעים באזורים שונים בגוף ובקרקפת. תופעה נוספת של המחלה היא פגיעה בציפורניים הגורמת לעיוות צורתם. בעבר, נחשבה הפסוריאזיס למחלה שפוגעת בעור וגורמת בעיקר להפרעה אסתטית. כיום, יודעים שזוהי מחלה שיכולה להיות עם פגיעה במערכות הגוף השונות כמו באזורי המפרקים, ונמצא כי היא מהווה גם אחד מגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם.

טיפול בהתאם לחומרת המצב

פסוריאזיס הינה מחלה בעלת רקע גנטי, הגורמת לתחלופה מוגברת של תאי העור, אך לרוב אינה מלווה בגירוד או בכאב. היא אינה מחלה מדבקת ומאופיינת במהלך כרוני עם תקופות של הטבה או החמרה המופיעות לסירוגין בתדירות בלתי צפויה. לעניין זה, בדומה למחלות אחרות, יש קשר והסבר לתקופות בהם נתון האדם בלחץ (סטרס). בתקופות אלו, אצל מי שסובלים מהמחלה, ישנה סבירות שהיא אכן תתפרץ במידה והייתה רדומה.

^^למחלת הפסוריאזיס מספר טיפולים אפשריים, הניתנים בהתאם לדרגות חומרתה:^^

טיפול במשחות שונות המכילות סטרואידים ו/או נגזרות של ויטמין D ו-A, וכן חומרים נוספים. מריחתן על העור מסייעת לשיפור במראה העור, בעיקר במקרים הקלים, והיא בעלת תופעות לוואי מועטות ביותר.

פוטו-תרפיה: מדובר בטיפול של חשיפה מבוקרת לקרינה על סגולה (הקרינה הנפלטת בחשיפה לשמש), המבוצע על ידי מכשירים ייעודיים. מכשירים אלו פולטים קרינה באורך גל היעיל לטיפול בפסוריאזיס שתופעות הלוואי שלו פחותות ממכשירים שהיו בשימוש בדור הקודם. הטיפול מתבצע בדרך כלל במכוני פוטותרפיה בבתי החולים ומרפאות של קופות החולים בקהילה. ניתן להיחשף לקרינה על סגולה בשהות של מספר שבועות באזור ים המלח.

תכשירים ביולוגיים

לחולי פסוריאזיס שאינם מגיבים לשתי שיטות הטיפול שצוינו לעיל, קיימת אופציות טיפוליות נוספות: אפשרות אחת הינה על-ידי תרופות הניתנות בכדורים (במרשם רופא בלבד). מדובר בתרופות המשפיעות על המערכת החיסונית, שהיא הגורם הראשוני להתפרצות המחלה. תרופות אלו עלולות לגרום לתופעות לוואי שונות, ולכן חייבות להילקח בפיקוח רפואי הדוק. אפשרות נוספת כוללת תכשירים ביולוגיים הניתנים בזריקה. בשנים האחרונות פותחו תכשירים ביולוגיים שנועדו לטיפול ממוקד בפסוריאזיס. אלו תכשירים הקיימים מזה מספר שנים בשוק, אך חולי הפסוריאזיס אינם מודעים בהכרח לקיומם. החידוש בתכשירים הביולוגיים הוא שהם מטפלים בתהליכים במערכת החיסונית (בפתולוגיה של מנגנון המחלה עצמו), שגורמים להתלקחות הפסוריאזיס. תכשירים אלו נחשבים לפתרון העדכני ביותר למחלה כיום, אך ניתנים למטופלים במקרים שלא הגיבו לשום טיפול אחר. חשוב לדעת כי אלו תכשירים חדשים יחסית שלהם תופעות לוואי רבות ולכן ניתנים רק בהשגחה צמודה של הרופא המטפל.

חשוב לזכור שמדובר במחלה שדורשת התייחסות רצינית אך אינה מסכנת חיים, אלא משפיעה על איכות חיים. אין צורך לרכוש קרמים קוסמטיים יקרים לעור, לא במצב של התפרצות המחלה ולא במצב שהיא רדומה. כל קרם קוסמטי שנעים לאדם - לרוב הוא בטוח לשימוש ואין לו שום קשר למצב המחלה. גם מריחה של תכשירים חיצוניים שאינם תרופתיים המבטיחים הקלה, לא תשנה דבר בהכרח. כפי שנאמר, מצבי דחק ולחץ יכולים להביא להתפרצות של המחלה אם הייתה רדומה. לכן, חשוב לשים לב לדקויות בעניין זה, מלבד מרכיב זה, אין מרכיבים ידועים נוספים - כמו תזונה או דיאטה ייחודית - שיקלו על התלקחותה.

ד"ר מיכאל כהנא הוא מנהל יחידת העור במרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום פסוריאזיס: תמיכה ומידע אודות המחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום