שפעת: צעירים מתים יותר מקשישים

(0)
לדרג

צעירים, היזהרו: מחודש ספטמבר האחרון כ-88% ממקרי התמותה עקב שפעת אירעו באנשים מתחת לגיל 65, וכרבע ממקרי התמותה הינם בחולים מתחת לגיל 25

מאת: ד"ר בן פודה שקד

שפעת החזירים הביאה להיפוך הסטטיסטיקות של תמותה כתוצאה משפעת, כך עולה מהודעה מטעם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). בעוד שבעונות שפעת קודמות התרחשו כ-90% ממקרי התמותה בקרב אנשים קשישים, מאז חודש ספטמבר האחרון כ-88% ממקרי התמותה אירעו באנשים מתחת לגיל 65 שנים, וכמעט רבע ממקרי התמותה הינם בחולים מתחת לגיל 25 שנים. המומחים מסבירים כי מגמה זו הפכה את הסטטיסטיקה המוכרת על פיה, וטוענים כי היא מדגישה את האופן הדיספרופורציונאלי בו נגיף זה משפיע על אנשים צעירים.

מרבית החולים צעירים

כפי שניתן אולי לצפות משיעורי התמותה, מרבית החולים המאושפזים עם מקרה חמור של שפעת החזירים הינם צעירים. נתוני מעקב מ-27 מדינות מראים כי למעלה ממחצית האשפוזים בעקבות מחלה זו (53%) הינם של חולים מתחת לגיל 25 שנים. רק כ-7% מהמאושפזים בשל שפעת החזירים הינם קשישים.

לדברי המומחים, בעוד שמרבית המקרים הקשים של שפעת החזירים מתרחשים באנשים הסובלים כבר ממצבים המגבירים את סיכונם לסיבוכי השפעת, הרי שלא כל המצבים הללו הינם חמורים בפני עצמם. כך למשל, אסתמה הנשלטת היטב והריון הם שתי דוגמאות שכיחות למצבים שכאלו.

המומחים מציינים כי נשים הרות שהינן בריאות לחלוטין מפתחות מחלה קשה ביותר, ובאופן טרגי נצפים מקרי תמותה רבים באוכלוסייה זו. לפיכך, גם מחלה נפוצה כגון סוכרת או אסתמה המצויה תחת שליטה, מציבה את החולים בה בסיכון מוגבר ולפיכך ככאלו אשר מומלץ שיחוסנו.

ניסיון להגביל את התפשטות המגיפה

בארצות הברית מיועדים החיסונים הראשונים לאנשי מערכת הבריאות ולאנשים המצויים בסיכון לפתח את סיבוכי השפעת. עד כה, כ-13 מיליון מנות חיסון נעשו זמינות, ומעל מחציתם כזריקות. בנוסף, בוצעו הזמנות מהמדינות השונות לכ-11 מיליון מנות נוספות.

המומחים מזכירים את שאירע בשנת 1957, אז פנדמיה קשה של שפעת הופיעה בתחילת הסתיו, ולאחריה הגיע גל נוסף של המחלה. הם צופים כי תרחיש דומה עשוי לקרות השנה. לטענתם, קיימת כעת ההזדמנות להגביל את המחלה ולהגן על אנשים רבים ככל שניתן באמצעות החיסונים. הם מסבירים כי ה-CDC עוסק בהכנות לטווח הארוך, כך שגם לאחר הפצת 250 מיליון המנות של החיסון, אין בכוונתם לעצור את המאמצים להגבלת התפשטות שפעת החזירים.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום