קופ"ח תאלץ לממן תרופה לחולה

(0)
לדרג

פסיקה מעודדת: בית הדין לעבודה חייב את קופ"ח כללית לממן לחולי סרטן המוח את התרופה אווסטין שאינה נכללת בסל התרופות, אך מועילה לטיפול במחלה

מאת: מערכת zap doctors

ד"ר סלמן ראכד, רופא שיניים תושב כפר יארכא, לקה בגידול ממאיר במוח, וחדל להגיב לטיפול הרשום בסל התרופות למחלתו. פרופ' טלי סיגל, מנהלת המחלקה הנוירואונקולוגית בהדסה עין כרם, המליצה על טיפול בתרופה אווסטין, אך התרופה רשומה בסל התרופות עבור חולי סרטן המעי הגס ולא עבור סרטן המוח, בו חלה ד"ר ראכד.

בחודש מאי האחרון אישר ה-FDA האמריקאי את התרופה לסרטן המוח, אך בישראל היא אינה נכללת עדיין בסל התרופות עבור גידולי מוח. בשירותי בריאות כללית, בה מבוטח ד"ר ראכד, סירבו לממן לו את הטיפול, והוא נאלץ לממש את חסכונותיו כדי לממן את התרופה.

ועדת החריגים דחתה את הבקשה

ד"ר סלמן ראכד פנה לעזרת עמותת קרן דולב לצדק רפואי, העוסקת בהתנדבות במתן ייצוג משפטי לחולים. באמצעות העמותה נעשתה פנייה אל ועדת החריגים של הכללית, אך זו דחתה את הפנייה בנימוק שאין להתחשב בתוצאות טיפול שהושגו במימון עצמי. כמו-כן, הועדה קבעה כי עלות הטיפול לכל מי שנמצא במצבו של ד"ר סלמן ראכד, תטיל עליה מעמסה בלתי מתוקצבת של 10 מיליון ש"ח.

באמצעות עורכי הדין המתנדבים גילעד רוגל ונטלי וידל, הוגשה תביעה לבית הדין לעבודה, וב-21.10 התפרסם פסק הדין. בתביעה נטען שאין להעניש את ד"ר סלמן על כך ש'חטא' במימון עצמי של הטיפול על-ידי מימוש חסכונות חייו, ועל כך שלא רצה להישאר ללא טיפול. בנוסף, נטען כי הטענה בדבר השלכה תקציבית של 10 מיליון ש"ח אינה מבוססת על נתונים עובדתיים, ולא על תחשיב של ממש. בסיכומו של דבר נטען כי אין כל סיבה לא לאשר את הטיפול במימון הקופה, וכי מדובר בהחלטה שרירותית.

קופ"ח כללית חויבה לממן את הטיפול

בית הדין בראשות השופטת גליקסמן קיבל את התביעה, וקבע כי התנהלות ועדת החריגים הייתה רצופה בפגמים מהותיים הפוסלים אותה. בית הדין קבע כי אסור היה על הועדה להתעלם מיעילות הטיפול, וכמו כן, טענותיה התקציביות לא התבססו על תחשיב מפורט ושקוף.

בית הדין הורה לועדה לדון מחדש בעניינו של ד"ר סלמן, תוך שהוא מחייב את הכללית להחזיר לו את הכספים שהוציא לרכישת התרופה החל מיום הגשת התביעה, וכן להמשיך ולממן לו את הטיפול באווסטין עד להכרעה הסופית בעניינו.

זוהי הפעם השנייה שבתביעה שטופלה על-ידי עמותת קרן דולב לצדק רפואי, חוייבה הכללית לספק אווסטין לחולים בגידולי מוח. מדובר בפסיקה פורצת דרך לאחר שנים ארוכות בהן חולים במצבו של ד"ר סלמן מצאו עצמם ללא כל טיפול.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה ומשפט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום