הפרעות קשב וריכוז: דרכי טיפול

(0)
לדרג

חשוב לטפל ולעזור לילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז, אבל איך יודעים שיש בעיה, ומהו הטיפול הנכון? מומחים דנים בסוגיה וממליצים כיצד לנהוג

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

שנת הלימודים החלה, גם תקופת החגים הסתיימה, וכעת התלמידים נכנסים לשגרה הדורשת מהם ריכוז, הקשבה וסבלנות. רובם יצליחו באתגרים שיוצבו בפניהם, אך חלק מהילדים יתקשו לבצע את המשימות הנדרשות עקב הפרעות קשב וריכוז (ADHD).

"התסמינים העיקריים של הפרעות קשב וריכוז הם דעת שמוסחת בקלות, תנועתיות, פזיזות, קושי לשבת ולהתמקד, חוסר סבלנות בעת עמידה בתור למשחק או למענה בכיתה, קושי לשחק בשקט, נטייה להסתכן, התפרצות לתוך דברי אחרים, קושי להשלים משימות ונטייה לפזר חפצים ולאבד אותם", מסביר ד"ר מאיר למפיט, רופא התפתחותי ומוסמך משרד הבריאות לאבחון וטיפול בקשב ובריכוז. אולם, הוא מציין כי לא אצל כל ילד בעל הפרעה מופיעים כל התסמינים.

ד"ר למפיט, שמנהל את פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה ב-doctors, מציין כי ברגע שבו עולה חשד ראשוני של הורה, גננת או מורה, כדאי לעשות לילד אבחון". לדבריו, "לפני גיל ארבע שנים מתבצע אבחון התפתחותי, ומגיל ארבע שנים ומעלה מתבצע אבחון קשב וריכוז מלא".

בעיית הקשב היא רק אחד מהביטויים של הפרעה בוויסות העצמי (self regulation deficient), מסבירה ד"ר שולמית מילך רייך, פסיכולוגית קלינית. "ההגדרה של הקושי בוויסות היא תמיד יחסית למצופה על פי הגיל ועל פי היכולת השכלית של הנבדק. הקשיים יתבטאו בכמה אופנים: במערכת המוטורית - תזזיתיות ותנועתיות רבה; במערכת הרגשית - אימפולסיביות וקושי בדחיית סיפוקים; במערכת החושית לדוגמה, רגישות לבגדים או חוסר יכולת לגעת בדברים מסוימים. הקשיים בוויסות קשב יתבטאו בקושי בהתמדת קשב לאורך זמן, קושי במילוי מטלות חד גוניות וקושי במילוי הוראות, קושי בהסבת קשב ממצב למצב, למשל, מצפייה בטלוויזיה להליכה למקלחת או ממשחק במחשב לסידור החדר. חשוב להדגיש שלא ניתן לאבחן ילדים רק על סמך רשימת סימפטומים אלו ואחרים. האבחון חייב להתבצע על ידי מומחה".

מודעות הציבור עלתה

נראה כי בשנים האחרונות יותר ויותר ילדים מאובחנים כסובלים מבעיות קשב וריכוז, ונשאלת השאלה האם רק המודעות עלתה או שיש משהו מעבר לכך? "ראשית, המודעות לנושא זה עלתה, הן בעיני הציבור, הן בקרב אנשי מקצוע. שנית, בישראל יש אבחוני יתר וטיפולי יתר יחסית לממוצע האבחונים והטיפולים בארה"ב ואירופה", אומר ד"ר למפיט. לדעתה של ד"ר מילך רייך, "ישנה עלייה מתמשכת במודעות של אנשי המקצוע השונים - גננות, מורים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים ונוירולוגים - לבעיה של קשב וריכוז אצל ילדים שבעבר הואשמו כעצלנים, שובבים, מרדניים וכו'. כמו כן, ישנה עלייה במודעות של ההורים לבעיית הקשב והריכוז אשר גורמת לפנייה לאבחון".

עם העלייה במודעות לבעיה והצורך באבחון, הורים רבים מחפשים פתרונות להקל על ילדיהם. סוגית הטיפול התרופתי מורכבת מאוד. הרופאים ממליצים על תרופות כגון ריטלין על מנת לשפר את רמת הריכוז של הילדים, אולם ישנם מומחים, בעיקר מתחום הרפואה המשלימה, שמתנגדים מאוד לטיפול התרופתי.

דילמת מתן הריטלין

"התרופה מהווה פיתרון נוח וקל בעיקר למורים המתמודדים בכיתות עם הילדים הסובלים מבעיית קשב וריכוז", אומר ד"ר קובי פריד M.D הומאופת.

ד"ר למפיט מדגיש כי "ריטלין איננו עושה נזק לבריאותם של הילדים - לא בטווח הקצר ולא בטווח האורך. היתרון העיקרי של הטיפול התרופתי בריטלין הוא מיידיות, כלומר, תוך ימים אחדים ניתן לראות שינוי משמעותי בהתנהלותו של הילד בכיתה ובבית. החסרונות הם בכך שהריטלין איננו בונה את הריכוז העתידי של המטופל, אלא מקנה ריכוז בימי הטיפול בלבד. כמו כן, חלק מהילדים סובלים מתופעות לוואי".

תופעות לוואי כידוע יכולות להיות לא נעימות. לדברי ד"ר פריד, "תופעות הלוואי העיקריות של השימוש בריטלין כוללות טיקים שונים (מצמוצים או תנועות גוף בלתי רצוניות), שינויים בתיאבון המתבטאים בעיקר בירידה בתיאבון לאורך שעות ההשפעה ולעיתים מעבר לזה, וכרסום עור סביב הציפורניים. כמו כן, עלולים להיות שינויים במצב הרגשי, שיכולים להתבטא בעצב, עצבנות, אובדן עניין חברתי, התפרצויות של כעס לאחר שפגה ההשפעה של הריטלין, כמו גם דיכאון, פגיעה ביצירתיות ושינה ללא חלומות. אצל כאלו הסובלים בנוסף לבעיית קשב וריכוז מהפרעת חרדה ודיכאון, יכולה להיות החמרה של הפרעות אלה".

תחליפים לטיפול התרופתי

כאמור, ישנם הורים שמעדיפים לסייע לילדם באמצעות טיפולים חלופיים. אולם, לפני שמחליטים על טיפול כלשהו, צריך לבדוק את יעילותו. "לעניות דעתי, החלופה המהימנה ביותר היא נוירופידבק", אומר ד"ר למפיט. "שיטת אימון זו הוכחה בדרך מדעית כיעילה מאוד, עם תוצאות הנשמרות גם לטווח הארוך".

אפשרות נוספת היא לפנות לטיפול הומאופתי: "התרופה ההומאופתית (רמדי) אינה חומר כימי תרופתי ועל כן אינה גורמת לתופעות לוואי", אומר ד"ר פריד. "מניסיוני הטיפול ההומאופתי יכול להוות תחליף לטיפול התרופתי. מטופלים רבים, מבוגרים וילדים, דיווחו בעקבות הטיפול ההומאופתי על שיפור ביכולות הריכוז בבית הספר, שיפור בהישגים הלימודיים, הפחתה בתנועתיות ובתזזיתיות, הפחתה באלימות ובבעיות חרדה (לאלו שסבלו מבעיות אלו בנוסף לבעיית הקשב וריכוז)". עוד הוא מוסיף, כי "התרופה ההומאופתית בטוחה לשימוש בכל גיל ואינה ממכרת. תוצאות הטיפול ההומאופתי תלויות ברמת הידע והמומחיות של ההומאופת המטפל. מומלץ לא להשתמש בהומאופתיה ללא ליווי של הומאופת מומחה ומנוסה. ניתן לטפל בהומאופתיה באנשים כל גיל, כולל ילדים מתחת לגיל חמש אשר מגלים סימנים של בעיית קשב וריכוז או חוסר בשלות רגשית".

לאבחון הפרעת קשב וריכוז - לחצו כאן

בואו לדבר על זה בפורום קשב, ריכוז ויכולות למידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום