קפה אינו משפיע על אי ספיקת לב

(0)
לדרג

אפשר להמשיך לשתות קפה: מחקר חדש מוכיח כי אין קשר בין צריכת קפה יומית לבין סיכון מוגבר לתמותה או אשפוז כתוצאה מאי ספיקת לב

מאת: ד"ר בן פודה שקד

לא קיימת קורלציה משמעותית בין רמה כלשהי של צריכת קפה יומית לבין הסיכון לתמותה או אשפוז כתוצאה מאי ספיקת לב. כך עולה ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוקטובר של ירחון American Heart Journal.

המחקר כלל למעלה מ-30 אלף גברים בשבדיה, אחריהם ביצעו החוקרים מעקב פרוספקטיבי במשך תשע שנים. נתונים אלו עומדים בסתירה לתוצאותיו של מחקר קודם, אשר פורסם ב-2001 ב-Journal of Internal Medicine, ומצא כי הסיכון לאשפוז בשל אי ספיקת לב עולה משמעותית עבור אלו המדווחים על צריכה של חמש כוסות קפה ליום ומעלה, בהשוואה לאלו המדווחים על צריכה נמוכה יותר של קפה. עם זאת, יש לציין כי במחקר הראשון המדגם הינו סלקטיבי במידת מה, מאחר ואינו כולל נשים, הינו מוגבל גיאוגרפית וככל הנראה גם מוגבל מבחינת המוצא האתני של משתתפיו.

החוקרים מוסיפים כי מסקנה זו של המחקר הישן יותר אף השתלבה בהצהרה מדעית אשר פורסמה לאחרונה מטעם ה-American Heart Association) AHA), לפיה צריכת קפה מאופיינת כגורם סיכון מינורי אפשרי להתפתחות של אי ספיקת לב. לדבריהם, מחקרים מועטים בלבד בחנו את הקשר בין צריכת קפה ובין תוצאות קליניות של אי ספיקת לב, בעוד שרבים ניסו לבדוק את השפעתה על מחלות קרדיווסקולאריות אחרות או סוכרת.

אין עלייה משמעותית בסיכון למחלות קרדיווסקולאריות

לדברי החוקרים, המחקרים המקוריים אשר ביקשו לבחון את הקשר בין קפה ואירועים קרדיווסקולאריים היו בראש ובראשונה רטרוספקטיביים, ונטו להראות כי צריכת קפה קשורה בסיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולארית. הם טוענים כי יתכן ומחקרים אלו הותירו רושם משמעותי בתרבות הפופולרית, והביאו לתפישה לפיה קפה אינו בריא ללב.

עם זאת, המחקר הנוכחי עומד בקנה אחד עם מחקרים חדשים יותר - רטרוספקטיביים ופרוספקטיביים כאחד, אשר אינם מוצאים עלייה משמעותית בסיכון למחלות קרדיווסקולאריות. לפיכך, ייעוץ למטופלים בדבר צמצום צריכת הקפה שלהם או הגמילה ממנה לשם מניעת אי ספיקת לב עשוי להיות לטענת החוקרים מוקדם. הם מתארים כי אינם סבורים שהראיות אכן תומכות בכך שקפה הינו גורם סיכון לכשל לבבי.

במחקר הנוכחי נכללו 37,315 גברים אשר משתתפים ב-Cohort of Swedish Men, ובו גברים בגילאי 45 עד 79 שנים משני מחוזות בשבדיה. נפסלו מהשתתפות אלו שהינם בעלי סיפור של סרטן, סוכרת, אוטם לבבי או אי ספיקת לב בתחילת המחקר.

החוקרים מדווחים כי כ-2.1% מהמדגם עברו אשפוז בשל אי ספיקת לב או מתו מסיבה זו במהלך תקופת המעקב. רמות נמוכות יותר של צריכת קפה יומית גם הן לא הגבירו את הסיכון בצורה מובהקת. נציין כי החוקרים לא ביצעו תקנון של הניתוח ליתר לחץ דם, שמהווה כידוע גורם סיכון לאי ספיקת לב בפני עצמו, וזאת למניעת האפשרות של תת-הערכה של הסיכון, וזאת מאחר ודווח כי קפה מגביר את לחץ הדם.

לסוג הקפה יש השפעה

החוקרים מציינים כי לא נמצאה השפעה מובהקת של צריכת קפה על הסיכון עבור קרוב ל-5,000 גברים נוספים מהעוקבה השבדית אשר כן היו בעלי סיפור בסיסי של סוכרת או אוטם לבבי.

החוקרים מבקשים להדגיש כי יש לפרש את תוצאות מחקרם, תוך לקיחה בחשבון של מספר עובדות ביחס לצריכת קפה בשבדיה. ראשית, מרבית צריכה זו כיום במדינתם הינה של קפה מסונן, כמו במדינות רבות אחרות, אולם מיעוט של האנשים - פעמים רבות מבוגרים יותר וכאלו החיים בכפר, נוהגים לשתות קפה מורתח. עם שיטת ההכנה המסורתית יותר של אלו האחרונים, אשר הינה נדירה יותר בצפון אמריקה, הקפה הינו בעל רמות גבוהות יותר של חומצות שומן, אשר להן תתכן השפעה על הסיכון שנבדק.

לבסוף, מציינים החוקרים כי בשבדיה כמעט ואין בנמצא קפה נטול קפאין. לפיכך, הם מבהירים כי מחקרם הנוכחי איננו מתייחס להבדלים האפשריים בסיכון בתלות במידת צריכת הקפאין. בנוסף, השאלונים בהם נעשה שימוש במחקר אינם מבדילים בין משקאות המכילים קפאין לכאלו נטולי קפאין, כך שלא היה ביכולתם למדוד את צריכת הקפאין הכוללת במסגרת מחקר זה.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום