שפעת החזירים: מי בקבוצת סיכון?

(0)
לדרג

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן מדווח: 26% מבין המאושפזים הבוגרים עקב שפעת החזירים סבלו מאסתמה, 10% מסוכרת ו-8% ממחלת ריאות אחרת

מאת: מערכת zap doctors

למעלה ממחצית המאושפזים הבוגרים הסובלים משפעת החזירים בארה"ב, סובלים גם ממחלת רקע, כגון אסתמה ומחלות ריאה כרוניות אחרות, מחלת לב והפרעות דיכוי חיסוני. כך עולה מדיווח שפרסם ה-CDC US Centers for Disease Control and Prevention - המרכז לבקרת מחלות ומניעתן.

בדיווח נאמר גם כי רוב המאושפזים בגיל צעיר מ-18 שנה עם שפעת החזירים סבלו גם ממחלה נוספת כמו אסתמה, מחלת ריאה, הפרעות נוירולוגיות או מחלות שריר, ומצבים המטולוגיים כגון אנמיה חרמשית.

המידע שפורסם נלקח מדיווחי מקרה בחודשים אפריל עד אוגוסט 2009, שכללו 1,400 מבוגרים ולמעלה מ-500 ילדים שאושפזו עם זיהום מנגיף שפעת החזירים. החוקרים ערכו בתחילה מחקר מצומצם שכלל 272 משתתפים שאושפזו בשל הזיהום, והרחיבו בהמשך את המחקר ל-10 מדינות בארה"ב. על-פי הדיווח, תוצאות המחקר הרחב יותר תואמות לקודמו המצומצם.

הסיכון לזיהום עלול לעלות בתקופת ההריון

26% מבין המאושפזים הבוגרים סבלו מאסתמה, 10% סבלו מסוכרת, 8% מהחולים סבלו ממחלת ריאות אחרת וכ-8% סבלו ממצב הגורם לדיכוי חיסוני. כמו כן, כ-6% מכלל מהמאושפזים היו נשים בהריון. אנשי ה-CDC הדגישו כי מחלות הרקע שנצפו במאושפזים עם שפעת החזירים, היו אלו שזוהו כגורמי סיכון המצדיקים חיסון מוקדם כנגד הנגיף.

למעלה מ-45% מהמאושפזים שסבלו משפעת החזירים לא סבלו ממחלת רקע שהוגדרה כגורם סיכון, אם כי החוקרים מדגישים כי לא נבדק האם החולים סבלו מהשמנת יתר או לא. בנוסף, לא פורט מינם של החולים.

החוקרים התייחסו להריון כגורם סיכון, והסבירו כי במהלך ההריון מערכת החיסון של הנשים עוברת שינוי, על מנת למנוע תגובה חיסונית של האם כנגד העובר, ולכן הסיכון לזיהום עלול לעלות בתקופה זו. סיבה נוספת לסיכון המוגבר היא מכנית, שכן הרחם הגדל עלול לגרום להפעלת לחץ על דרכי האוויר ולהפרעה נשימתית רסטריקטיבית. לכן הסיכון לזיהום גבוה יותר בשלבי ההריון המאוחרים.

אין דחיפות בחיסון השפעת העונתית

בדיווח נאמר כי החיסונים הראשונים שפותחו כנגד הנגיף היו חיסונים אינטרה-נזאליים המכילים נגיף חי-מוחלש. בעוד החוקרים הדגישו את חשיבות החיסון של נשים הרות, הם ציינו כי החיסון החי-מוחלש אינו מומלץ לאוכלוסיה זו, והסבירו כי לנשים בהריון מומלץ חיסון המכיל נגיף מומת, הניתן בהזרקה.

50% ממנות החיסון שיצאו לשוק בארה"ב ניתנות בהזרקה, ומנות נוספות צפויות להיות זמינות בשבועות הקרובים. כמו כן, שווקו מנות רבות של החיסון כנגד שפעת עונתית.

אנשי ה-CDC דיווחו כי רוב מקרי השפעת בתקופה זו נובעים מזני שפעת החזירים, ולא מזני השפעת העונתית. לפיכך, הם מציינים כי אמנם החיסון לשפעת עונתית מומלץ, אך במקרה של מחסור במנות החיסון אין דחיפות בעניין וניתן לדחות את מתן החיסון עד לקבלת מנות נוספות.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום