אין להשאיר שדה זה ריק. אין להשאיר שדה זה ריק.

משבר גיל העמידה

על המשבר שממנו סובלים כמעט כולם, על דרכי הטיפול ועל הדרך להבינו טוב יותר, אתם לא לבד

מהו משבר גיל העמידה ? מי עלול לסבול ממנו ומדוע ? שי קולין סוקר את הסיבות, המאפיינים, דרכי הטיפול וההתמודדות עם המשבר., 24/06/04

משבר גיל העמידה מאפיין אנשים בגילאי 40 - 50, אשר חווים תקופה קשה של הערכה מחדש של עצמם כבני אדם וכאנשי מקצוע. בתקופה זו מתעוררות שאלות סביב הערך העצמי ומשמעות החיים, והחווים את משבר גיל העמידה בוחנים את הדברים אותם השיגו בחייהם והם גם מוטרדים מהמורשת שיותירו אחריהם.

דיכאון עקב אכזבה מחוסר הישגים

משבר גיל העמידה מתרחש אצל רבים המרגישים כי לא הצליחו לממש את מטרותיהם בחיים. אחרי שנות עבודה רבות כל כך, הם חשים כי משרותיהם הפכו לשגרה שאינה מביאה כל סיפוק או הרגשה של הגשמה עצמית.

הם חשים כי המציאות טפחה על פניהם והם מגלים כי כבר לא יצליחו לשנות את העולם או לא יגיעו למשרה אליה חלמו שנים רבות. מציאות זו מלווה בתחושות של אכזבה וחוסר סיפוק בחיים והיא מלווה בתופעות של עייפות, חוסר מרץ ומוטיבציה וכן עצבות.

דיכאון לאחר הישגים

למרבה ההפתעה, הניסיון הקליני מראה שכמות בלתי מבוטלת של אנשים שקעו בדיכאון חמור דווקא אחרי שנחלו הצלחה מסחררת או הישג מרשים במיוחד.

ההצלחה וההישג, שדרשו עבודה רבת שנים, הביאו עימם את ההכרה במחיר הכבד אותו היו צריכים לשלם עבורם. המחיר יכול להיות קשיים בחיי המשפחה כולל משברים בחיי הנישואים, קשר רעוע עם הילדים כמו גם אבדן תחומי עניין ותחביבים בשעות הפנאי.

מסתבר שאחרי הישג משמעותי אותם אנשים חשים תחושת ריקנות עזה וחוסר משמעות לגבי המשך החיים. אלו שהשיגו בתים מפוארים, משפחה מוצלחת וקריירה מדהימה שואלים את עצמם שאלות לגבי העתיד. "לאן נפנה עכשיו?", "מה עוד נוכל להשיג בחיים?", " והאם בשביל זה השקענו רבות כל כך?", הם השאלות המתעוררות לאחר ההישג.

בתקופה זו רבים מגלים לראשונה, כי לפעמים הדרך להשגת מטרתם משמעותית וחשובה יותר מהשגת המטרה עצמה.

ההתמודדות העצמית עם המשבר

דרכי ההתמודדות עם משבר גיל העמידה הן רבות. ישנם הבוחרים להתמודד בדרך של התעלמות: אותם אנשים מנסים להתרכז בצדדים היותר מהנים של החיים ולמלא את חייהם בבילויים למיניהם.

אך מתחת לסוג כזה של התמודדות מבצבץ ועולה, בעיקר בשעות משבר, הרובד היותר מדוכא ומאוכזב מהקריירה והחיים. ניכר על אנשים כאולו כי הם אינם מצליחים להנות באמת, והפעילויות המהנות בהם הם עוסקים מלוות בתחושת מלנכוליה, אכזבה וחוסר סיפוק.

דרך התמודדות נוספת היא הקריירה השנייה או פיתוח הקריירה הראשונה. במחקרים נמצא שאוכלוסיות רבות המתחילות קריירה שניה בגיל מאוחר, מצליחות להתמודד טוב יותר עם משבר גיל העמידה.

עובדה זו נכונה במיוחד, לכל אותם אנשים שפיתחו קריירה שניה השונה באופן משמעותי מהראשונה. כמו כן רבים מנסים להשיג סיפוק ואושר על ידי התרכזות בהווי חיי המשפחה, כפן משלים הממלא את הריקנות וחוסר הסיפוק בעבודה.

טיפול מקצועי ותמיכה על ידי הסביבה והמשפחה

כדי להתמודד טוב יותר עם המשבר, מומלץ וכדאי לפנות לטיפול פסיכולוגי. הטיפול נעשה בשיטות פסיכותרפיוטיות מיוחדות, העוזרות לסובלים מהמשבר לברר את רגשותיהם סביב המשבר ולהתמודד אתם טוב יותר.

עזרה פסיכותרפיוטית תוריד את תחושות המצוקה וחוסר הסיפוק ותעזור לסובלים מן המשבר להרגיש טוב יותר עם עצמם. הטיפול מסייע לסובל מן המשבר להשלים עם מצוקותיו וקשייו ולראות אותם כפחות מאיימים. כל אלו בשילוב עם תמיכה מהבית, עשויים לסייע לעבור את תקופת המשבר בקלות רבה יותר, ויתרמו לרווחתו הנפשית של הסובל.




שתף את הכתבה ב: