אסתמה: גנטיקה כגורם סיכון

(0)
לדרג

מחקר חדש שנערך בבריטניה מוכיח: תרופות לטיפול באסתמה עשויות להגדיל את הסיכון להתקפים בקרב ילדים בעלי פרופיל גנטי מסוים

מאת: מערכת zap doctors

תרופות נפוצות להקלה על תסמיני אסתמה, אשר משמשות לטיפול במיליוני ילדים ברחבי העולם, עשויות להגדיל את הסיכון להתקפי אסתמה בחלק מהחולים בעלי פרופיל גנטי מסוים. כך עולה ממחקר חדש מבריטניה שהוצג בכנס השנתי של American Academy of Allergy, Asthma and Immunology.

החוקרים מצאו כי ונטולין (Salbutamol) וסרבנט (Salmeterol) הם טיפולים פחות יעילים בילדים עם וריאנט גנטי ספציפי, ועשויים בחלק מהמקרים להוביל להחמרה במחלת האסתמה שלהם.

לדברי החוקרים, מהממצאים עולה כי ייתכן שביצוע בדיקות גנטיות לפני התחלת טיפול בילדים משתלם יותר מבחינת עלות-תועלת, לטיפול בחולים אלו. מדובר בשאלה הדורשת התייחסות.

התרופות מגדילות את הסיכון

הרשויות בארה"ב הזהירו בעבר כי תרופות לטיפול באסתמה עשויות למעשה להגדיל את הסיכון להתקפי אסתמה בחלק מהחולים. מחברת התרופות Glaxo נמסר כי היא ערכה מחקרים באופן עצמאי עם Advair ו-Serevent ולא מצאה הבדלים בתגובה על-בסיס וריאציות גנטיות, למרות ש-500 המשתתפים במחקר היו בני למעלה מ-12 שנים.

המחקר הבריטי התמקד בחולים בגילאי 3-22 שנים. מהתוצאות עולה כי בחולי אסתמה המשתמשים במשאפים באופן יומיומי, עם וריאנט גנטי הקרוי Arg16, קיים סיכון גבוה יותר ב-30% להתקפי אסתמה, בהשוואה לאלו עם הווריאנט הנפוץ יותר של הגן. באלו עם שני עותקים על הגן תועדה עליה של 70% בסיכון להתקפי אסתמה, אך החוקרים מציינים כי ילדים הנוטלים מינונים יומיים היו אלו בעלי אסתמה בדרגה חמורה יותר.

הגן נפוץ בהודו

כמיליון ילדים בבריטניה סובלים מאסתמה ולמעלה מ-100 אלף הם נשאים של הווריאנט הגנטי הנ"ל. המומחים טוענים כי הסיכון עשוי להיות גדול יותר במדינות כמו הודו, שם הגן Arg16 נפוץ יותר.

עולה השאלה אם זהו הזמן הטוב ביותר לבחון אם משתלם מבחינת עלות-תועלת לטפל בכל הילדים באותה תרופה או באותו סוג תרופה, או אם יש לשקול לערוך בדיקות סקר גנטיות. החוקרים סבורים כי בדיקות אלו עשויות להיות פשוטות ויחסית זולות.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום