מדריך לקניית תרמילים

(0)
לדרג

מאת: ניצן סדן

כל מטייל יודע שאין חשוב מבחירת התרמיל הנכון לטיול הנכון - בין אם למסלול של יומיים במדבר יהודה או חצי שנה באמזונס. יצר הרפתקנות בריא מביא יותר ויותר ישראלים אל קצוות תבל, וכיום מעטים, אם בכלל נותרו, מקומות שלא דרכה בהם רגל ישראלית. גם אם אתם מתכננים לטפס הרים עצומים ברגל, או שאת רוב הטיול תעשו על ג'יפ - עדיין יהיה הציוד שלכם סגור ומוגן בתרמיל, ברכב או על גבכם.

כשמדובר בטיולים ארוכים בחו"ל, תמיד עדיף לסמוך על התרמיל שבחרתם וקניתם בעצמכם, ולא על השכרת ציוד במקום, מכיוון שהתרמיל שתקבלו עשוי להתפורר, מה שגם יגרור חיובים מיותרים וגם יתקע אתכם בלי תרמיל.

שוק התרמילים הוא גדול, עשיר ומגוון, ורכישה לא מתאימה יכולה לקלקל במידה רבה טיול שתוכנן במיטב זמנכם וכספכם. ישנם מספר סוגים של תרמילים שמתאימים לסוגים שונים של מסלולים:

תרמיל מסע

תרמיל גדול, אשר נועד להיות הבית שלכם הרחק מהבית. תרמילים אלו הם הגדולים ביותר, ונועדו להכיל מקסימום ציוד (מזון ומים, בגדים, אוהל, מתקני הכנת מזון, ציוד הישרדות ועוד) אשר נועד למספר ימים ויותר. מתוך כך, תרמיל שכזה נועד לשאת משקלים כבדים בצורה נוחה ויעילה על ידי מערכות גב לפיזור משקל. תרמילי מסע מתאימים למסלולים ארוכים בגלל גודלם, יש בהם ועליהם מקום יעודי לציוד רב וגדול פיזית (לוח סנובורד, חכות דיג ועוד).

תרמיל יום

תרמיל קטן יותר, אשר נועד להכיל ציוד המספיק לזמן קצר - מסלולים של יום-יומיים ועל כן מתאים למסלולים קצרים יותר, או למסלולים בהם יש הרבה נקודות עצירה ומילוי מחדש של אספקה (מזון, מים, סוללות וכ"ו). גם לרוב התרמילים האלה יש מערכות גב לפיזור משקל יעיל ונשיאה נוחה ובריאה.

צ'ימידן

תרמיל שנועד לאכסנת ציוד. לצ'ימידנים אין מערכות גב, שכן הם אינם מיועדים להיות עליכם פיזית לאורך כל המסלול (יופקדו באכסניה, ישארו בחדר או ימצאו על הרכב). הצ'ימידן נועד להכיל מקסימום ציוד מכל הסוגים. צ'ימידן מתאים למסלול ארוך מעגלי (משאירים אותו בחדר, וחוזרים לקחת אותו בסוף המסלול) או למסלול הכולל רכב מלווה.

צורות תרמילים

תרמיל בעיצוב מזוודה: תרמיל אשר נפתח ברוכסן כמו מזוודה - תא אכסון המוקף ברוכסן, ומאפשר גישה נוחה לכל חלקי התרמיל. תרמילים שכאלה נוטים להיות רחבים ועמוקים יותר מתרמילים אחרים ועל כן מרכז הכובד שלהם בעייתי והם מושכים אחורה - לא מתאימים לטיולים רגליים ארוכים הכוללים הליכה ממושכת בשטח קשה, או טיפוס. מתאימים לטיולים בכלי רכב או להליכה קצרה יחסית בשטח שאינו בעייתי. הרוכסנים שלהם רגישים למכות ופגיעות ועל פי רוב מוגנים בכיסוי.

יתרונות: גישה נוחה לכל חלקי התיק.
חסרונות: פגיעה ברוכסן משביתה את התיק. כמו-כן, הוא אינו מתאים למסלולי טיפוס ושטח קשה.

תרמיל בעיצוב שק: תרמיל בעיצוב צר וארוך אשר נפתח מחלקו העליון, ברוכסן או רצועות קשירה, ומחלקו התחתון (ללא פתיחה לכל אורכו כמו בתרמיל מזוודה). עיצוב התרמיל עושה אותו נוח ויציב יותר להליכה ולטיפוס, וניתן לחבר לצדדיו ציוד נוסף חיצונית (אוהל, חצובת מצלמה ועוד). לרוב התיק יהיה מחולק לשני תאים-עיקרי ומשני. חישוב נפח התרמיל יחושב כנפח תא עיקרי ונפח תא משני (לדוגמה, 60+15, סה"כ 75 ליטר נפח כולל). התא העיקרי ימוקם בחלק העליון של התרמיל, והמשני-בתחתון. כמעט לכל תרמילי השק יש "כובע" אשר סוגר אותם, ומאפשר אכסון ציוד נוסף מתחתיו (בדרך כלל יש לכובע גם תא אכסון קטן בתוכו).

יתרונות: יציב ונוח ומתאים למסלולים מכל הסוגים, מאפשר תליית ציוד חיצוני.
חסרונות: לא מאפשר גישה נוחה לכל עומקו של תא האכסון.

תרמיל משולב: תרמיל אשר מעוצב בצורה ארוכה וגלילית, מעט רחבה יותר מתרמיל שק, ובעל רוכסן היקפי בדומה לעיצוב מזוודה. משלב כך תכונות של עיצוב שק - נוחות נשיאה, חיבור ציוד חיצוני והתאמה למסלולים מגוונים. ישנה גישה נוחה לכל חלקי התיק. התרמיל אינו מתאים למטיילים שנושאים איתם הרבה מאוד ציוד, היות והוא עדיין רחב יותר מתרמיל שק ועל כן חיבור ציוד רב אליו יערער את האיזון שלו ויקשה על נשיאה נוחה ובריאה.

מערכות גב

מערכת גב מורכבת מסט של מוטות אלומיניום התומכים את הגב, כריות, ריפודים ורצועות אשר יוצרים אזורי תמיכה לכתפיים, לשכמות, לגב התחתון ולמותניים. מערכת גב נועדה להצמיד ולתאם את גב התרמיל לגב שלכם, ולפזר את משקל הנשיאה בצורה בריאה יותר - להעבירו מהגב למותניים ובכך להקל על נשיאת התרמיל גם בצעידות ממושכות. ישנן מערכות גב רבות אשר מתוכננות גם להרחיק זעה מהגוף ולא לצבור אותה.

בתרמילי מסע רבים ניתן לכוון את מערכת הגב בצורה שתתאים למבנה הגוף שלכם - כרית האגן שבתחתית גב התיק, אורך הרצועות, היקף חגורת החזה והבטן, ואף כיפוף פיזי של מוטות האלומיניום - כולם ניתנים לכוונון ברמות שונות, אולם אם מבנה גופכם גדול או קטן במיוחד חשוב לבדוק מול המוכר מהן המידות המדויקות של הדגם שמעניין אתכם ועד כמה ניתנת מערכת הגב לכוונון, שכן יש דגמים נוקשים יותר מאחרים.

חומרים

תרמילים עשויים מחומרים שונים, אשר נבדלים בהרכב שלהם, בחוזק שלהם ובאטימות שלהם למים.

קורדורה: חומר נפוץ בתרמילים למיניהם. מורכב מסיבי ניילון עבים, באריגה שהופכת את התרמיל לעמיד וחזק, אך בעל אטימות חלקית למים - תלוי בציפוי ובמבנה התרמיל. בדרך כלל יהיו הרצועות למיניהן וחלקים חזקים אחרים בתרמיל עשויים קורדורה.

אריג ניילון/פוליאסטר: חומרים בעל אטימות טובה למים ומשקל נמוך במיוחד, אולם הם חלשים ונקרעים יותר בקלות מאריגים אחרים.

אריגת ריפסטופ: שיטת אריגה אשר מחזקת אריגות על-ידי העברת סיבים עבים וחזקים יותר בתוך האריג, בצורת שתי וערב.

חוזק האריג נמדד ביחידות דניה, המודדות את עובי וצפיפות הסיבים. נקודות שונות בתרמיל יכולות להיות בעלות חוזק שונה - דופן תא האכסון לא חייב להיות עבה כמו תחתית התרמיל. התחתית יכולה להיות בחוזק של 800 דניה (עמידות גבוהה לקרעים, אבל אטימות נמוכה יותר למים בגלל עובי החוטים) בעוד הדופן - בחוזק של 400 דניה (עמידות נמוכה יותר לקרעים, ואטימות טובה למים בגלל הצפיפות).

תאים ונשיאת ציוד

לכל תרמיל יש מרחב אכסון פנימי עיקרי (מחולק לשני חלקים, לעיתים). בנוסף על התאים הפנימיים, לתרמילים יש בדרך כלל תאים חיצוניים לאכסון כללי לסוגי ציוד ספציפיים - תאים מאורכים לבקבוקי מים בצידי התרמיל, רצועות קשירה אופקיות בראשו ובחלקו התחתון (לאוהל,מזרון שטח, חצובת מצלמה וכו'), לולאות לחיבור שקיות שתייה וישנם תרמילי מסע גדולים בעלי נקודות חיבור ייעודיות לסנובורד ומגלשי סקי. כשאתם בוחרים תרמיל, ודאו כי יש לו את התאים שמתאימים לאופי הציוד והטיול שלכם.

אז איך בוחרים תרמיל?

על פי אופי השטח במסלולים שאתם מתכננים - תרמיל בעיצוב מזוודה למסלול קל בשטח נוח, תרמיל בעיצוב משולב למסלולים ארוכים בשטח בינוני, עיצוב שק לכל סוגי השטח וכל סוגי המסלולים. צ'ימידן לטיולים רכובים (זכרו שצ'ימידן לא נועד להיות תיק עיקרי בטיולים רגליים - אינו מיועד לנשיאה ממושכת על גבכם).

על פי אורך הטיול וכמות הציוד שלכם - תרמילים בנפח של עד 50 ליטר (כולל תא משני) לטיולים קצרים, או עם מעט ציוד, תרמילים גדולים יותר לטיולים יותר ארוכים.

החומרים המרכיבים את התיק וחוזקם - טיול אקסטרים מחייב תיקים חזקים ועמידים במיוחד, בדגש על הליכה במים או גשם.

תיק שמידותיו ומבנהו מתאימים לכם - כדי למנוע בעיות של נוחיות או נזקים לגב. בנוסף, קיימים דגמי תרמילים שנועדו לנשים - בהם רצועת החזה ממוקמת גבוה או נמוך יותר בכדי שלא ללחוץ על החזה.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום