המדריך לבחירת עדשות מגע

(0)
לדרג

מאת: טל הבר

אז הגעתם למסקנה שהראייה כבר אינה כפי שהיתה בעבר. הפתרון המתבקש, משקפי ראייה, אופנתיות והולמות ככל שיהיו, הן עדיין כורח. כמעט אף אחד לא מרכיב אותן בשביל היופי. כמובן שקיימת האפשרות של ניתוחים לתיקון הראייה באמצעות לייזר, אולם ניתוחים אלו הם עדיין יקרים מאוד ומרתיעים רבים.

לעומת משקפיים או ניתוח לייזר, עדשות המגע הן פתרון אסתטי ונוח. מדריך זה לא יכול להוות תחליף לביקור אצל אופטומטריסט, אך עבור מי שמעוניין לערוך היכרות עם עולמן של עדשות המגע, הנושאים שריכזנו כאן עשויים להבהיר את התמונה.

החומר ממנו עשויות העדשות

קיימת חלוקה בסיסית בין שני סוגים של עדשות מגע: קשות ורכות. שני הסוגים מגיעים במגוון חומרי גלם ומיוצרים על ידי חברות שונות. עדשות המגע הקשות מיועדות בדרך כלל להרכבה של כשנה עד שנתיים. בעדשות המגע הרכות קיים גיוון רב יותר במשך תקופת ההרכבה: קיימות עדשות יומיות, דו-שבועיות, חודשיות, תלת-חודשיות, חצי שנתיות ושנתיות.

חומרי הגלם של העדשה משתנים מיצרן ליצרן, ואת מידת התאמתן יש לקבוע באופן אישי אצל האופטומטריסט. ככלל ניתן לומר שיש לבחור בעדשות עם העברת חמצן גבוהה ככל האפשר ודחיית משקעים מקסימאלית, אלו יתנו תחושה נוחה בעין למשך כל שעות היום.

הבחירה הטבעית היא לרוב בעדשות מגע רכות מאחר והן נוחות יותר, התחלופה הגבוהה שלהן לעומת העדשות הקשות בריאה יותר לעין וגם לא קיים החשש של נפילת העדשה מהעין, דבר שעלול לקרות בהרכבת עדשות מגע קשות.

לכל עין תכונות משלה, כמו לדוגמא כמות הדמעות שהיא מייצרת. לכן לכל עין מתאימה עדשה בעלת תכונות שונות. יש להיוועץ באופטומטריסט לפני רכישת עדשות המגע, על מנת למצוא את המתאימה לך ביותר. כאשר רוכשים עדשות מגע, רצוי לשים לב לנתונים הבאים: העברת חמצן (DK) - כמה חמצן עובר דרך העדשה ומגיע לעין.

רצוי שהעברת החמצן תהיה גבוהה ככל הניתן. אחוז המים בעדשה - אחוז המים בעדשות המגע הרכות נע בין 38-79%. הנוזלים מאפשרים מעבר חמצן לעין עוזרים לעדשה להסתגל לעין ומונעים תחושת גירוי ויובש. כמו כן, יש לשים לב גם לעובי העדשה ויציבותה, וליכולת דחיית המשקעים שלה.

סוגי עדשות המגע

גם עדשות המגע החד פעמיות וגם עדשות המגע הקבועות מגיעות במספר תצורות: עדשות טוריות לתיקון צילינדר, עדשות צבעוניות ועדשות מולטיפוקליות - עדשות בעלות שתי נקודות מיקוד, לקריאה וראייה לרוחק יחד. יש לציין כי לא כל סוגי העדשות החד פעמיות מיועדות לסובלים מצילינדר, ולא קיים מבחר רב של עדשות מולטיפוקליות בקרב העדשות החד פעמיות.

^^עדשות חד-פעמיות^^

עדשות יומיות: עדשות אלו הינן דקות במיוחד. עבירות החמצן בהן גבוהה מאוד, וכך גם ריכוז הנוזלים בעדשה. כמו כן מאחר והעדשה מוחלפת בכל יום, היא לא צוברת לכלוך, לכן הן בריאות מאוד לעין. יתרון נוסף הוא שאין צורך לטפל בעדשה ולנקות אותה בתמיסות שונות - בסוף היום היא פשוט מושלכת לפח. חסרונן הוא שהן נקרעות בקלות, מאחר והן דקות מאוד, ולא ניתן להתאימן בצורה אופטימאלית לכל עין. אם הנכם משתמשים טריים, ייתכן והרכבתן תהיה מעט קשה בפעמים הראשונות, מאחר והן דקות כל כך. עדשות אלו לא מסוגלות לתקן צילינדר.

עדשות שבועיות, דו שבועיות וחודשיות: בעדשות אלו השימוש הינו לתקופת הזמן המוצהרת על העטיפה - שבוע, חודש וכו', כאשר בתום התקופה יש להחליף לזוג עדשות חדש. בעדשות אלו יש לטפל בעזרת תמיסת ניקוי המתאימה לעדשה. כמו העדשות היומיות, גם לעדשות אלו אחוז גבוה של נוזלים והעברת חמצן יעילה.

הדבר מהווה יתרון בנוחות, אולם גורם לכך שהן סופגות יותר לכלוך והפרשות מן העין, ולכן יש להשתמש בהן רק בתקופה הקצובה אליה הן מיועדות. עדשות אלו מאפשרות תיקון צילינדר (דבר בלתי אפשרי בעדשות היומיות), אך לא בכל הפרמטרים. יש להיוועץ באופטומטריסט לפני הקנייה.

ניתן אם כך לסכם את היתרונות בשימוש בעדשות מגע חד פעמיות: העדשות החד פעמיות מתאימות לסובלים מעיניים רגישות ובעלות נטייה לדלקות או בעלי אלרגיה לחומרים הנמצאים בתמיסות הניקוי. הן מתאימות למי שרוצה להרכיב עדשות מגע רק לאירועים ספציפיים ולא על בסיס יומי. כמו כן, ניתן לרחוץ איתן בים או בבריכה ואין צורך לחטא אותן לאחר השחייה.

מנגד, לעדשות החד פעמיות קיימים גם חסרונות: הן מיוצרות במידות קבועות בלבד ולכן לא ניתן להתאימן באופן אופטימאלי לכל משתמש. הן לא מיוצרות בחומרים החדישים ביותר אשר הינם בעלי עבירות חמצן גבוהה במיוחד. כמו כן עלות השימוש בהן יקרה יותר מאחר ויש לקנות יותר מהן ולא רק זוג אחד קבוע לשנה-שנתיים. בנוסף, בשל עוביין הדק יחסית למשתמשים חדשים קשה יותר להרכיב אותו, והן נקרעות בקלות רבה.

^^עדשות קבועות^^

יתרונן המרכזי של עדשות המגע הקבועות הוא שהן ניתנות להתאמה מקסימאלית למשתמש. הן מיועדות לשימוש יומיומי, במהלכו יש לנקות את העדשה בכל ערב ולהשרות אותה בתמיסת חיטוי. השימוש בעדשות מגע קבועות הוא לשנה עד שנתיים, בהתאם להוראות היצרן.

בניגוד לעדשות החד-פעמיות, כל סוגי העדשות הקבועות מיועדות גם לבעלי צילינדר. החיסרון העיקרי הינו שעקב השימוש הממושך בעדשות אלו, הן סופגות משקעים המופרשים מן העין, דבר העלול להוביל לדלקות וגירויים שונים, לכן יש להקפיד ולרחוץ אותן היטב על פי הוראות היצרן. גם תמיסות הניקוי אינן זולות, ויש להחליף את התמיסה בה משרים את העדשה כל פעם לאחר השימוש בעדשות.

תמיסות לניקוי העדשות: הן את העדשות הקבועות, והן את העדשות החד פעמיות יש לנקות בתמיסה מיוחדת להן (להוציא את העדשות לשימוש יומי, אותן אין צורך לנקות מאחר וזורקים אותן לאחר כל שימוש). לכל סוגי העדשות קיים חומר הניקוי וההשריה המתאים להן ביותר באופן ספציפי ואשר מומלץ על ידי יצרן העדשות. רוב התמיסות כיום הינן רב תכליתיות. הן משמשות גם לניקוי וחיטוי וגם להשריה.

מי חמצן: תמיסה לניקוי בלבד. תמיסה זו מיועדת לניקוי העדשה, אך לא להשריה; לאחר שהעדשה מושרית על פי הוראות היצרן לפרק הזמן הנדרש לניקויה, יש להחליף את נוזל הניקוי לנוזל ההשריה (המנטרל) לפני שניתן להכניס את העדשה לעין.

מנטרל: תמיסה להשריה. תמיסה זו אינה מחטאת ומנקה את העדשה, אלא מיועדת לשמור עליה מהתייבשות כאשר היא לא בשימוש. מאחר ויש לנקות ולחטא את כל סוגי העדשות, יש לרכוש בנפרד את נוזל החיטוי. התמיסות לניקוי בלבד ולהשריה בלבד נמכרות בצמדים - נוזל מנקה (מי חמצן) ונוזל מנטרל בו מושרית העדשה.

כדורי אנזים: מיועדים לניקוי העדשות כאשר בתמיסה הקבועה לא קיים חומר המפרק חלבונים. השימוש בו נעשה בדרך כלל בעדשות קבועות, ולא בחד-פעמיות, מאחר ועל אלו לא נוטים להצטבר משקעים שיש צורך בניקוים.

השימוש הוא על פי הוראות היצרן, אך לרוב משתמשים בכדורים אלו אחת לחודש. שמים כדור אחד בתמיסה, ממתינים כרבע שעה, ולאחר מכן מחליפים את נוזל ההשריה וממתינים כשעה לפחות לפני שניתן להרכיב את העדשה.

תמיסה רב תכליתית: לתמיסה זו פשוט מכניסים את העדשה לאחר כל שימוש. אין צורך להוסיף נוזל מחטא, התמיסה מיועדת גם להשריה וגם לחיטוי. בחלק מהתמיסות הרב-תכליתיות קיים גם חומר המפרק חלבונים. כאשר אין מפרק חלבונים בתמיסה הרב-תכליתית, מומלץ לרכוש כדורי אנזים ולהשתמש בהם אחת לפרק זמן המומלץ על ידי האופטומטריסט והיצרן.

להשוואת מחירים בזאפ - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפיים ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום