גלולות - למניעת "תקלות"

(0)
לדרג

כיצד הגלולה משפיעה על בריאותך ומהם התחליפים הקיימים? doctors שאל מומחים את כל השאלות, לרגל יום המודעות הבינלאומי לאמצעי המניעה

מאת: מערכת zap doctors

הצצה קצרה לפורומים בנושא אמצעי מניעה מוכיחה את חוסר המודעות בכל הקשור לתחום. שאלות רבות נוגעות להבדלים בין הגלולות, תופעות לוואי, התקן תוך רחמי, הורמונים ועוד. "יש הרבה סוגי גלולות ולא ממש משנה איזה סוג בוחרים", אומר ל-doctors ד"ר שלומי שגיא, גניקולוג בכיר וסגן מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים כרמל. "ישנם הבדלים קטנים בין סוגי הגלולות, ובדרך כלל הנטייה של רוב הרופאים היא לתת גלולות מהדור השלישי במינון נמוך של הורמונים".

בחירת סוג הגלולה

כאשר נשים או נערות רוצות להתחיל להשתמש בגלולות למניעת הריון, הן צריכות להגיע לרופא כדי לקבל מרשם. "קשה לדעת איך האישה תגיב לסוג הגלולות, אולם אם לאחר שהיא מתחילה לקחת אותן מתחילות אצלה תופעות לוואי כגון דימומים, כאבי ראש או בחילות, מחליפים לה את סוג הגלולה. ברוב הגלולות יש 20 מיקרוגרם אסטרוגן, וכאשר לנשים יש דימום, מחליפים להן לגלולות עם 30 מיקרוגרם. בעבר רצו להוריד את המינון של האסטרוגן, אך ראו שבמינון של 15 מיקרוגרם נשים דיממו, ולכן הפסיקו לייצר גלולות במינון נמוך מדי".

"כל הגלולות מכילות מרכיב אסטרוגן שהוא תמיד אתיניל אסטרדיול, אך במינונים משתנים. המינון וסוג הפרוגסטרון משתנים בין הגלולות", אומרת ד"ר ליאורה אברמוב, גניקולוגית ומנהלת המרפאה לטיפול מיני בביה"ח ליולדות ליס במרכז הרפואי ת"א. "ההתאמה היא יותר לפי העדפות הרופא, אך אם לאישה יש אקנה או עודף תשעורת בגוף, ההעדפה תהיה לסוגים של גלולות המכילים נגזרת של פרוגסטרון שהיא אנטיטסטוסטרון - נגד הורמון המין הגברי. נשים שמדממות עם הגלולות במינון הנמוך יקבלו מינון קצת יותר גבוה. נשים שאסור להן להשתמש באסטרוגן יקבלו גלולות המכילות רק פרוגסטרון, כמו בהנקה, למשל. נשים שיש להן תופעות נפשיות כמו דיכאון בעקבות הגלולות יעברו למינונים נמוכים יותר, ונשים עם יובש נרתיקי או וסטיבוליטיס יקבלו גלולות במינון גבוה יותר", מסבירה ד"ר אברמוב.

גלולות ועישון - שילוב מסוכן

לאחרונה הופיעו בכלי התקשורת שני מקרים שבהם נשים צעירות נפטרו מתסחיף ריאתי לאחר שהשתמשו בגלולות למניעת הריון. מקרים אלה העלו את השאלה האם קיים סיכון בנטילת גלולות. ד"ר שגיא מציין כי סיבוך של קרישיות יתר הוא נדיר מאוד. "ברוב המקרים זו נטייה גנטית, אך לא יודעים על כך מראש. כמו כן, עישון הוא גורם סיכון המעלה נטייה לקרישיות בדם. כלומר, שילוב בין נטילת גלולות לעישון הוא מסוכן, וככל שגיל האישה עולה, כך עולה הסיכון. לכן לנשים מעשנות מגיל 35 ומעלה אסור ליטול גלולות, והאופציות העומדות לרשותן הן להפסיק לעשן או להשתמש באמצעי מניעה אחרים", אומר ד"ר שגיא. ד"ר אברמוב מדגישה את הסיכון: "מעל גיל 35 עולה הסיכון ללקות במחלת לב אצל נשים מעשנות שנוטלות גם גלולות. הוכח שמתחת לגיל 35 אין סיכון יתר, אך מעל גיל זה הסיכון עולה. צריך לזכור שסיגריות הן גורם סיכון משמעותי להתפתחות מחלת לב".

ירידה בחשק המיני

לאלו מכן שכבר משתמשות בגלולות ומרגישות שהחשק המיני שלהן ירד, הסיבה לכך ככל הנראה נובעת מההורמונים שבגלולה. "החשק המיני קשור למאזן ההורמונלי", אומר ד"ר שגיא. "כאשר נשים מרגישות שחלה אצלן ירידה בחשק המיני, הן צריכות לדווח לרופא שיחליף להן את סוג הגלולות או יציע להן אמצעי מניעה אחרים, כמו מדבקה או טבעת". ד"ר אברמוב, לעומת זאת, אומרת כי רוב הסיבות לירידה בחשק הן נפשיות או זוגיות. "הסבירות שגלולות יגרמו לירידה בחשק המיני היא נמוכה, בסביבות 15%-10% מהנשים בלבד. כדי לבדוק האם הגלולות מהוות מרכיב בירידה בחשק, אני ממליצה לנשים לעשות הפסקה למשך חודשיים ולראות אם החשק חוזר. אם כן - יש בעיה, ואז צריך לנסות להחליף בין הגלולות השונות כדי לראות האם יש גלולות שיפגעו פחות בחשק. בגדול זו החלטה של האישה: גם האם היא מוכנה לספוג את הירידה בחשק, אך גם לדעת שהיא מוגנת הכי טוב מהריון לא רצוי. אם זה לא מרכיב של הגלולות, כדאי לאישה ללכת לטיפול מיני לאחר שתעשה ברור הורמונלי ורפואי אחר לשלילת מרכיב רפואי לירידה בחשק".

מניעת הריון לא רצוי

למרות המודעות לחשיבות אמצעי המניעה, עדיין ישנם זוגות המתבססים על הימים הבטוחים או על המזל. לדברי ד"ר אברמוב, "נשים רבות מפחדות או נמנעות לקחת גלולות עקב תופעות הלוואי שלהן, חששות שלא יוכלו להיכנס להריון אחר כך, בחורות צעירות מתביישות ללכת לרופא נשים כדי לקבל מרשם, הנערות לא רוצות שהאמא תדע, הן סומכות על הגבר שידע לגמור בחוץ, וכמו תמיד בארץ - המדיניות היא 'יהיה בסדר'. כמו כן, אין היגיון בהפסקות בלקיחת גלולות כדי 'לנקות את הגוף'. אין שום רווח לגוף מבחינה זו, וזוהי התקופה שבה נשים נכנסות להריון לא רצוי, כך שאין רווח, אך ההפסד הרבה יותר גדול".

כאמור, ישנם זוגות שלא מקפידים להשתמש באמצעי מניעה, ולעיתים לאחר קיום יחסי מין הם חוששים שהאישה נכנסה להריון שאינו רצוי. במקרה כזה ניתן להשתמש בפוסטינור "גלולת היום שאחרי". "הגלולה מאוד בטוחה", אומר ד"ר שגיא. "אך ככל שלוקחים אותה זמן ארוך יותר ממועד קיום היחסים, כך אחוזי הבטיחות שלה יורדים. לא צריך מרשם כדי לקנות אותה, והיא בעצם מונעת השרשה של העובר בתוך הרחם". ד"ר אברמוב מוסיפה: "פוסטינור יעילה במעל 95% במניעת הריון לא רצוי בתנאי שנלקחת תוך 72 שעות מהמשגל הלא מוגן".

ד"ר אברמוב אומרת כי בדיקה רפואית מומלצת אחת לשנה. נשים שנוטלות גלולות צריכות להיות גם במעקב של צוואר הרחם, כי הן יותר חשופות למחלות מין. צריך לזכור שגלולות מונעות הריון אבל לא מגנות בפני מחלות מין, מה שכן עושה הקונדום.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מיניות האישה, הריון ומניעתו
פורום גלולות ואמצעי מניעה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום