ניתוחי הרזייה מפחיתים דיכאון

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע: ניתוח בריאטרי להצרת הקיבה משפר באופן משמעותי מצבי דיכאון וחרדה ומפחית את הסיכון לסוכרת

מאת: מערכת zap doctors

ניתוחים להצרת קיבה משפרים באופן משמעותי מצבי דיכאון וחרדה, מרפאים ומונעים התפתחות סוכרת סוג 2. כך עולה ממחקר חדש שבוצע על-ידי פרופ' לארס סז'וסטרום, רופא פנימאי וקרדיולוג. פרופ' סז'וסטרום מוביל מזה למעלה משני עשורים את אחד המחקרים הגדולים והמקיפים בתחום ההשמנה בכלל ובתחום ההשמנה הקלינית בפרט. המחקר כלל למעלה מ-4,000 נבדקים שסבלו מהשמנת יתר חולנית, מהם 2,037 טופלו בקהילה, באמצעים שכללו בין היתר טיפול תרופתי, פעילות גופנית, שינוי הרגלי חיים ועוד (קבוצת הביקורת) וכן - 2,010 אנשים שעברו ניתוח בריאטרי.

החוקר הציג בכנס "השמנה בישראל 2009" שערך מגזין הרופאים MEDICAL בשיתוף עם החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, נתונים השופכים אור חדש על השמנה קלינית, דיכאון ובעיות פסיכולוגיות, סוכרת ומחלות נלוות.

ניתוח מפחית את הסיכון לסוכרת

מעבר לכך שניתוחים בריאטריים הוכחו זה מכבר בשורה של מחקרים, כפתרון מרפא לסוכרת סוג 2 בקרב בעלי השמנה קלינית, הוצגו בכנס נתונים על כך שהניתוחים אף מפחיתים משמעותית את הסיכוי לפתח סוכרת בקרב שמנים שלא סבלו מהמחלה. נמצא כי לאחר שנתיים ניתוח בריאטרי הוריד את הסיכוי לפתח סוכרת ב-86%. בקרב חולים שמנים מקבוצת הביקורת 8% פיתחו סוכרת בעוד שבקרב נבדקים שמנים שעברו ניתוח בריאטרי רק 1% פיתחו סוכרת. גם לאחר 10 שנים קיים פער של 75% בסיכוי של נבדקים שמנים שלא נותחו לפתח סוכרת סוג 2, לעומת נבדקים שעברו ניתוח בריאטרי (24% לעומת 7%).

ירידה ברמת הדיכאון

נתון משמעותי נוסף שחשף החוקר שופך אור על הפן הפסיכולוגי של אנשים שמנים. המדידה נעשתה באמצעות סקאלה בין לאומית המודדת רמת דיכאון וחרדה. הממצאים במעקב של 10 שנים מראים כי בעוד שבקבוצת הביקורת נשמרה רמת דיכאון ללא שינויים משמעותיים לאורך השנים, הרי שבקבוצת המנותחים שסבלה מרמות גבוהות יותר של דיכאון לפני הניתוח, נמדדה ירידה משמעותית ברמת הדיכאון כבר לאחר 6 חודשים - הן בהשוואה לעצמם והן ביחס לקבוצת הביקורת.

ההפחתה ברמת הדיכאון נשמרת גם במעקב לאורך 10 שנים ואצל מרבית המנותחים ירדה רמת הדיכאון לעומת קבוצת הביקורת. מיעוט המנותחים, שהורידו פחות מ-10% ממשקל גופם חזרו לרמת דיכאון.

בנוסף, במדידת בעיות פסיכולוגיות הקשורות בהשמנה, בעוד שבקבוצת הביקורת נמצאה ירידה מתונה, הרי שבקרב המנותחים נרשמה ירידה משמעותית בבעיות אלו, מעניין לראות שככל שהירידה במשקל משמעותית, כך גם נצפית ירידה גדולה יותר בבעיות הפסיכולוגיות. גם כאן, בקרב המיעוט שהוריד לאחר ניתוח פחות מ- 10% במשקל נצפתה לאחר למעלה מ-4 שנים חזרה לרמת הבעיות הפסיכולוגיות.

טיפול בהשמנה ובמחלות נלוות

לפי הנתונים שהוצגו, לאיזון סוכרת באמצעות תרופות אין השפעה ניכרת לעומת ניתוח בריאטרי, המאזן עד מעלים את הסוכרת לחלוטין. יתרה מכך, נמצא כי ניתוחים אלה הם הפתרון הטוב ביותר לטיפול בסוכרת במשך 10 שנים או יותר.

מסקנת החוקר היא כי ניתוח בריאטרי להצרת קיבה הוא הפיתרון המועדף לטיפול בחולים בעלי השמנה קלינית, משום שבנוסף לירידה הדרסטית במשקל, הנשמרת גם לאחר 20 שנה, הניתוחים מרפאים מסוכרת, מונעים התפתחות סוכרת, אוטם שריר הלב, סרטן ומפחיתים תמותה.

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום