ושתהיה לכם שנה בריאה

(0)
לדרג

השנה החדשה כבר בפתח - נקודת זמן ראויה עבור מומחי המרכז הרפואי הלל יפה להגיש צרור עצות לשנה בריאה יותר, מכף רגל ועד ראש

מאת: מומחי הלל יפה
פרופ' צבי פיירמן, מנהל המכון הגסטרואנטרולוגי: בצעו בדיקת קולונוסקופיה

אם אתם כבר בני מעל גיל 50, פנו לכם זמן וגשו לבצע בדיקת קולונוסקופיה - בדיקה מונעת של סרטן המעי הגס. ההמלצה חשובה במיוחד עבור אלו שיש להם קרוב משפחה שחלה במחלה. סרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר, אבל גם בין היחידים שניתן להימנע מהם אם רק נוקטים במהלכי מניעה בזמן.

מגר' איל שורצברג, מנהל שירותי הרוקחות ומערך המעבדות: רעננו את ארון התרופות

בכל בית יש ארון תרופות. השנה החדשה היא זמן טוב לרענן אותו. עברו על תכולתו, בדקו תאריכי תפוגה, ובמידת הצורך השליכו תרופות שתוקפן פג. את התרופות יש לאחסן במקום קריר ויבש ובטמפרטורת החדר; חדר האמבטיה אינו מקום טוב לכך. רצוי לנעול את התרופות בארון או לשומרן הרחק מהישג ידם של ילדים. אנשים רבים אוגרים תרופות שנעשה בהן שימוש חלקי - זהו נוהג פסול שרצוי להימנע ממנו. הקפידו להשתמש בתרופות בהתאם להוראות הרופא ולעלון המצורף. טיפות עיניים יש להשליך עד חודש מזמן הפתיחה בדרך כלל, אין לצרוך אנטיביוטיקה ללא הוראת רופא. יש לאחסן את התרופות באריזותיהן המקוריות.

ד"ר מיכאל כהנא, מנהל יחידת העור: השתמשו בקרם הגנה נגד שיזוף

השתמשו בקרם עם מקדם הגנה ללא קשר לעונות השנה. הסיבה היא פגיעתן של הקרניים האולטרא סגולות (הקרינה "הרעה") ששולחת אלינו השמש, גם כשנדמה שהיא איננה וגם כשמזג האוויר מעונן ביותר. הקרינה "הרעה" נמצאת תמיד, וראוי להיזהר ממנה במיוחד משום שהיא עלולה לגרום לשכיחות מוגברת של נגעים סרטניים בעור וכן להזדקנות מוקדמת של העור (קמטים, כתמים, נמשים). בנוסף, בצעו מעקב שנתי מסודר אחר נקודת חן והתפתחותן. נסו לקבוע לכם מועד קבוע בשנה שבו תבצעו בדיקות אלו, וכך הדבר יקל על הרופא לקבוע ביתר קלות את מידת הבעייתיות של נקודת חן כזו או אחרת.

מירי קרייזמן, עובדת סוציאלית ומטפלת זוגית ומינית, וד"ר רונן רוב, אורולוג מומחה ומנהל המרפאה לבריאות מינית במחלקה האורולוגית: צאו מהשגרה

צאו מהשגרה והיו נכונים לבצע שינויים והתאמות בחיי המין שלכם. שתפו זה את זה ברצונות ובפנטזיות שלכם. פתיחות מינית ורצון הדדי מתואם לשפר את חיי המין הם הדבר הראשון והבסיסי בבואכם לבצע שדרוג או החייאה של חיי המין שלכם. השלימו עם העובדה שגברים ונשים חושבים שונה זה מזה - גם בנושא המיניות. אם סרט רומנטי הוא מה שיגרום לעלייה של החשק המיני של זוגתך, דע לנצל זאת לטובת שיפור חיי המין של שניכם. נסו להגיע להסכמה לגבי מינון מוסכם של יחסי מין, לפעמים תוך פשרה הדדית. אחרי שהגעתם להסכמה, נסו לעמוד בה ולא לספק תירוצים הדדיים.

פרופ' פלטיאל וינר, מנהל מחלקה פנימית ומנהל מרפאת ריאות: הגידו לא לסיגריות

התרחקו מעשן הסיגריות! כל סיגריה שהאדם מחליט לעשן מקצרת את חייו, וליתר דיוק - כל דקה של עישון מקצרת את החיים בכשתי דקות. בחישוב פשוט, מי שמעשן קופסה אחת בכל יום בתקופה של למעלה מ-40 שנה מקצר את חייו בממוצע בכעשר שנים. אין כמעט מחלה או גידול ששכיחותם אינה גבוהה יותר אצל מעשנים. כמו כן, קיימת אצלם ירידה משמעותית באינטליגנציה ובזיכרון. הדבר נכון גם לגבי עישון פסיבי. המפסיק לעשן מרוויח גם שיפור בחוש הטעם וגם שיפור בכושר הגופני, וזה מבלי לדבר על הכסף הנחסך במהלך השנה, שבחישוב פשוט אפשר בעזרתו לצ'פר את עצמכם בנסיעה לחופשה.

ד"ר יורם פולמן, מנהל מחלקה אורטופדית ומומחה בתחום רפואת עמוד השדרה: בחרו בפעילות גופנית שמתאימה לכם

בניגוד למחלות הנגרמות מחיידקים ווירוסים, בתחום האורתופדיה התחלואה נגרמת כתוצר של שחיקה ובלאי טבעי של הגוף. לכן, חשוב שאנשים שעוסקים בספורט ימנעו מפעילות ספורטיבית שאינה תואמת את מצבם הפיזי או את גילם. דהיינו, גם אם אדם רץ 10 ק"מ כל יום מגיל צעיר ונראה לו שהוא בכושר מצוין, עדיין חלה שחיקה מסוימת בעצמות גופו והוא עלול לגרום לעצמו נזקים שיתבטאו בכאבי גב שהם תוצר של זעזוע מתמשך של עמוד השדרה. במקרה כזה, טוב יעשה אם יעבור לדוגמה לספינינג. לקראת השנה החדשה, המלצתי היא לעשות תכנון מחודש של הפעילות הספורטיבית שאתם מורגלים בה ולמנוע בעיות אורתופדיות בעתיד.

עו"ס גליה בן ארי, מנהלת השירות הסוציאלי: הגדירו מחדש את חלוקת התפקידים במשפחה

רבים שייכים היום ל"דור הסנדוויץ'", אנשים המטופלים בילדים בשלבי חיים שונים ומטפלים גם בהוריהם הקשישים. כל זאת בצד מחויבות נוספת כגון קריירה, לימודים, זוגיות וקשרים חברתיים. ללא ספק מדובר בתקופת חיים עמוסה בלחצים ובקונפליקטים. על מנת להצליח לתפקד באופן נאות, ולקראת השנה החדשה, מומלץ לאותו דור ביניים לנסות לעצור לרגע ולהגדיר מחדש את חלוקת התפקידים במשפחה. באופן הזה תיווצר אפשרות אמיתית להימנע מרגשות אשמה ותסכול, ובמקביל לדאוג בצורה המיטבית הן לצרכים של ההורה המטופל והן לאלה של ילדיו המטפלים בו. בעת הצורך, תמיד רצוי לפנות לקבלת עזרה מקצועית. במסגרת זו, חשוב לדעת כי קיימים שירותים רבים בקהילה היכולים לשפר את איכות חיי הקשישים שלא כולם מודעים אליהם, וניתן ללמוד אודותיהם ביחידות הרווחה והייעוץ במקום מגוריכם.

ד"ר שלמה ברק, מנהל המכון לרפואת שיניים ולכירורגיית פה ולסת: בדקו אם מקור כאב הראש בלסת

כמה מאיתנו מתלוננים כל העת על כאבי ראש תדירים, אך לא עושים שום דבר באמת בכדי לבדוק את מקור התופעה ולהיפטר ממנה? תחילת שנה חדשה היא זמן מצוין בדיוק בשביל זה. רבים אינם יודעים, אך ישנם כאבי ראש הנובעים ממערכת הלעיסה, והם שכיחים הרבה יותר ממה שנוטים לדעת. מדובר בכאבי ראש שמקורם בעיקר באזור האוזניים והרקות. אלו נובעים מהפרעה תפקודית של פרקי הלסת ושרירי הלעיסה ומאופיינים בכאב כרוני עמום המתגבר בזמן תנועות הלסת, כגון לעיסה, פיהוק, התעטשות ודיבור ממושך. הסיבה השכיחה ביותר להתפתחות כאב זה הינו הרגל בלתי נשלט של הידוק או חריקת שיניים בשנת הלילה, והוא מתגבר בעיקר בתקופות מתח. עם זאת, קיימים גורמים נוספים רבים לכאב זה, כגון סגר שיניים לקוי ובעיות בשרירי הלעיסה והמפרקים. אם כל אלו נשמעים לכם מוכרים, פנו לאבחון אצל רופא פה ולסת וטפלו בבעיה. החליטו שהשנה אתם מפסיקים לסבול מכאבי ראש.

שרה שטרן קטיעי, מנהל שירות הדיאטה: הימנעו ממזון מתועש

כדיאטנית, המלצתי הנכונה ביותר לקראת השנה החדשה היא בעיקר להקטין את צריכת המזון המתועש. צמצמו באכילה של מוצרי מזון מהיר כמו המבורגרים, נקניקיות, שניצלים מוכנים ודומיהם. מדובר במזונות עשירים בשומנים (לרוב שומנים רווים), במלח, בסוכרים ובמה שנקרא "מוקשים" (כמו מרגרינה). כל אלו הם גורמי סיכון להיווצרות חסימות בכלי דם, יתר לחץ דם והשמנה. הפחיתו את צריכת הסוכרים הפשוטים (שתייה מתוקה, ממתקים וכד') הגורמים לתופעות ההשמנה וסוכרת ששכיחותן עולה משנה לשנה. כמובן, הגדילו את צריכת הירקות והפירות המספקים לגופנו נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים שעוזרים במניעת ההשמנה, חלק ממחלות הסרטן ומחלות לב וכלי דם. באופן כללי, גוונו את מזונכם, אכלו מכל קבוצות המזון בצורה מסודרת ומבוקרת (לחם מחיטה מלאה ונגזרותיו, מוצרי בשר וחלב, ירקות, פירות ושומנים חד רוויים כגון אבוקדו טחינה וזיתים) וקיימו אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית מהנה.

יעל פרונט, מנהלת המכון לפיזיותרפיה: עסקו בפעילות גופנית ושמרו על הגב

לשנה בריאה יותר ונטולת כאבי גב, כמה רעיונות שכל אחד יכול ליישם: הקפידו על ביצוע פעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע, ורצוי כזו שתגרום לכם הנאה. שימו לב למנח הגוף בזמן הישיבה או העמידה. אם אתם יושבים זמן ארוך, מומלץ לקום לפחות פעם בשעה למספר דקות, להימתח מעט ולשנות תנוחה. אם אתם מרימים משאות, כופפו את הברכיים, שמרו על גו זקוף, כווצו את שרירי קרקעית האגן והחזיקו את החפץ קרוב ככל האפשר לגוף.

פרופ' רפי קרסו, מנהל המחלקה הנוירולוגית, מרפאת הכאב והמרכז לרפואה משלימה: קחו את הדברים לאט

לקראת השנה החדשה החליטו לקחת את הדברים לאט. פנו לעצמכם לפחות שעה ביום, אכלו נכון וטוב, חישבו על סדר העדיפויות שלכם, נסו לסדר אותו ולהבין אם הוא בריא או לא. חשבו על ההתנהגות שלכם, היכנסו לשלווה וזכרו שאם תדעו לפרגן לעצמכם ולהשלים עם עצמכם, תוכלו לעשות אותו הדבר ביחס לאחרים לאורך כל השנה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

התנהגות בריאותית
רפואה מונעת כאורח חיים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום