פרוביוטיקה לילדים

(0)
לדרג

לחיידקים ידידותיים יש השפעה מיטיבה על מערכת החיסון, ולכן - מתן תוסף פרוביוטי לילדים מפחית את הסיכון לתחלואה בחורף

מאת: אורלי פיינה

תינוקות וילדים הם קבוצה שרגישה למחלות. הוסיפו לכך את העובדה שתינוקות וילדים מצויים במסגרות של מעונות יום, גנים, בתי ספר - ושיעור ההדבקה במחלות עולה, ופעמים רבות גם הצורך באנטיביוטיקה. לאחרונה פורסמו מחקרים רבים על יתרונותיה של הפרוביוטיקה במניעה וטיפול בתחלואה כגון תחלואה של מערכת העיכול.

תחלואה מופחתת

פרוביוטיקה היא שם כולל לחיידקים ידידותיים בעלי השפעה מטיבה על מערכת החיסון. מחקרים רבים בתינוקות ובילדים מראים שמתן של מרכיב פרוביוטי לתינוקות ולילדים שיפר מדדים חיסוניים, הפחית ואף מנע מחלות כדוגמת מחלות חום, מחלות מעי ואף מחלות דרכי נשימה עליונות.

ב-2005 פורסם מחקר שהתבצע בישראל על השפעת מרכיב הביו על כ-200 תינוקות בגיל חצי שנה שהיו בריאים לחלוטין והלכו למעונות יום. החוקרים רצו לבדוק האם לתוספת של מרכיב הפרוביוטי יש השפעה מונעת על התפתחות של מחלות שאופייניות לתינוקות במעונות יום כדוגמת מחלות חום, מחלות מעי ומחלות נשימה.

התינוקות חולקו לשתי קבוצות עיקריות: קבוצה שקיבלה מטרנה עם מרכיב הפרוביוטי וקבוצה שקיבלה תרכובת ללא מרכיב ה הפרוביוטי. החוקרים מצאו שאותם תינוקות שקיבלו את תחליף החלב עם מרכיב הפרוביוטי נהנו מתחלואה מופחתת (כמו מחלות חום ומחלות מעי) בהשוואה לתינוקות שקיבלו תרכובת ללא מרכיב הביו. כלומר למרכיב הביו היה אפקט מונע לאותן מחלות.

שימוש מופחת באנטיביוטיקה

באוגוסט 2009 פורסמו שני מחקרים בנושא פרוביוטיקה ותחלואה - המחקר הראשון אשר פורסם בירחון הרפואי PEDIATRICS הראה כי ילדים בריאים בגילאי 3-5 שנים אשר קיבלו מנה יומית של פרוביוטיקה במשקה החלבי שלהם חלו פחות בתחלואה דמוית שפעת כגון: חום, שיעול, נזלת ואף נזקקו פחות לטיפולים אנטיביוטיים בהשוואה לקבוצת ביקורת שלא קיבלה פרוביוטיקה.

מחקר דומה שנעשה בפינלנד ופורסם ב-British J of nutrition עם תינוקות עד גיל שנה הראה תוצאות דומות. לתינוקות שניזונו מתרכובת מזון עם פרוביוטיקה הייתה תחלואה מופחתת מסוג דלקות אוזניים, זיהומים במערכת הנשימה ואף שימוש מופחת באנטיביוטיקה בהשוואה לתינוקות שניזונו בתרכובת מזון רגילה.

בחורף, זו תקופה שבה עולה השימוש באנטיביוטיקה כתוצאה מתחלואה רבה, כיוון שהתרופה האנטיביוטית לא מבדילה בין חיידקים טובים לרעים. לעיתים מתלווה לשימוש באנטיביוטיקה תופעות של הפרעות עיכול לא נעימות כגון שלשולים. ניתן למנוע תופעות אלו על ידי צריכת מזון המועשר בפרוביוטיקה עם נטילת האנטיביוטיקה - במרווח של שעתיים בין מנת האנטיביוטיקה למנת הפרוביוטיקה.

לסיכום, ניתן לומר כי מתן יומי של תוספי פרוביוטיקה במהלך חודשי החורף היא דרך יעילה להפחתת אירועי חום, נזלת ושיעול, הפחתת כמות מרשמים לטיפול אנטיביוטי ומספר ימי ההיעדרויות ממסגרת חינוכית בעקבות מחלה.

שימוש קבוע בפרוביוטיקה אם כחלק מתחליף החלב או במשקה החלבי של הפעוט יכול להוות אמצעי בטוח להפחתת הסיכון לתחלואה בחורף ובכלל.

אורלי פיינה היא דיאטנית קלינית של מטרנה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום