תמר מגן מפני טרשת העורקים

(4)
לדרג

מחקר משותף למרכז הרפואי רמב"ם ולחוקרי הטכניון מראה כי תמר לא גורם לעלייה ברמות הסוכר בדם ומגן מפני מחלות לב וכלי דם

מאת: מערכת zap doctors

אכילת תמרים בכמות של מאה גרם ביום לא גורמת לעלייה ברמות הסוכר בדם ועשויה לשפר את איכותו של הכולסטרול בדם; כך עולה ממחקר שבוצע על ידי חוקרי הטכניון והמרכז הרפואי רמב"ם ועומד להתפרסם בכתב העת JAFC.

פרופ' מיכאל אבירם מהפקולטה לרפואה בטכניון ומהמרכז הרפואי רמב"ם חוקר שנים רבות את ערכם הבריאותי של הפירות והירקות. לאור העובדה שלא רק רמתו, אלא גם איכותו של הכולסטרול בדם קובעת את מידת הסיכון למחלות לב וכלי דם (התקף לב ושבץ מוחין), נעשה מאמץ מחקרי לאיתור פירות וירקות המכילים נוגדי חמצון פעילים במיוחד.

הסיבה היא שפירות וירקות אלה עשויים לשפר את איכותו של הכולסטרול בדם, על ידי עיכוב חמצונו.

תמר עם כל דבר?

"לחמצון הכולסטרול יש חשיבות מרכזית בשקיעתו בדופן העורק וגרימה אפשרית לחסימת אספקת הדם ללב ולמוח, תופעה הגורמת להתקף לב או לשבץ מוחי", מסביר פרופ' אבירם. בפרסומיו המדעיים הוא היה הראשון להראות כי הפירות היעילים ביותר הם הרימון, היין האדום (הגפן) ושמן הזית, זאת לאחר שחקר את השפעתם של עשרות פירות וירקות על עיכוב בהתפתחות מחלות לב וכלי דם.

"עתה הגיע תורו של התמר להיחקר", הוא אומר. "התעורר החשש כי מאחר שמדובר ב'פצצת סוכרים', תזונה עשירת תמרים עלולה להביא לעליה ברמות הסוכר בדם. במחקר שנערך על נבדקים בריאים, נמצא כי אכילת מאה גרם תמרים ליום במשך כחודש לא גרמה לעלייה ברמות הסוכר בדם. לא זו בלבד, אלא שרמות השומנים (טריגליצרידים) בדם ירדו באופן משמעותי, כמו גם מידת החמצון של השומנים בדם".

במחקר זה נחקרו זני החאלאווי והמדג'ול ונמצא כי זן החאלאווי הוא בעל תכונות בריאותיות עדיפות במעט על אלו של המדג'ול. בכך מצטרף התמר לרשימת הפירות המגנים מפני טרשת העורקים.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום