סרטן המעי הגס: אבחון מוקדם

(0)
לדרג

כאשר גידול של סרטן המעי הגס מתגלה בשלבים מוקדמים, סיכויי הריפוי יכולים להגיע ל-90% ומעלה. פרופ' רפאל כראל על בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית

מאת: פרופ' רפאל כראל

כל מי שעוסק ברפואה יודע שככלל גילוי מוקדם הוא תנאי עיקרי לטיפול יעיל במחלות ממאירות, דבר המביא להישרדות מקסימלית. הנחת יסוד חשובה זו הינה הבסיס לתוכניות הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס, שהוא הגידול הפנימי השכיח ביותר בקרב גברים ונשים בישראל.

חשיבות הגילוי המוקדם

רובם הגדול של התהליכים הממאירים במעי מתפתחים מפוליפים בדופן המעי. זהו תהליך איטי, המתהווה במשך שנים. אבחון הפוליפים בעודם בשלב השפיר, כלומר קודם להתפתחות מחלת הסרטן, מאפשר את כריתתם מבעוד מועד, ומונע במקרים רבים את סכנת הפיכתם לגידולים ממאירים. כאשר הגידול מתגלה בשלבים מוקדמים, סיכויי הריפוי יכולים להגיע ל-90% ויותר.

מאז שהוכחה חשיבות הגילוי המוקדם, מומחים מחפשים עוד ועוד דרכי אבחון רגישות, שיאפשרו להקדים ולשפר את תהליך הגילוי המוקדם. עם התפתחות הטכנולוגיה הרפואית, נוספה לאחרונה למערך שיטות האבחון, טכנולוגיה חדשנית: הקולונוסקופיה הוירטואלית. זוהי בדיקה הנעשית באמצעות סורק CT, המבצע "סריקת נפח" ספירלית של כלל איברי הבטן והאגן.

סיור וירטואלי במעי

לאחר הסריקה נבנית בסיוע תוכנית מיוחדת תמונה ממוחשבת של דופן המעי הגס לכל אורכו. דבר המאפשר איתור נגעים במעי. זאת ועוד, כיוון שבמהלך הבדיקה נסרקים כלל איברי הבטן והאגן, ניתן לאתר גם ממצאי לוואי חשובים נוספים כגון: אבנים בדרכי המרה או בכליות, ציסטות בשחלות וגידולים בכבד. בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית נעשית בשתי תנוחות גוף: שכיבה על הבטן ושכיבה על הגב. כפל הצילום מאפשר ראייה מיטבית של הדפנות. הבדיקה עצמה נמשכת דקות ספורות. בהמשך נוצרת, באמצעות מערך המחשוב, הדמיית דופן המעי לפרטיה. תוכנת מחשב מתרגמת את הנתונים להדמיה תלת-מימדית המאפשרת סיור וירטואלי לתוך המעי. בצורה זו יכול הרופא המפענח, ללא לחץ של זמן, לבחון המעי בקפדנות ובדיקנות.

לקראת הבדיקה נדרשת דיאטה מגבילה למשך 72 שעות וכן ניקוי המעי על ידי חומר משלשל ושתיית חומר הצובע את שאריות הצואה במעי במידה ונותרו. במהלך הבדיקה מוזרם אוויר למעי באמצעות צינורית קטנה המוחדרת לפי הטבעת. ניפוח המעי באויר מאפשר בהמשך ליצור תמונה תלת מימד טובה של הדפנות.

פישוט הליכי האבחון

הבדיקה עצמה קלה ופשוטה, אינה מכאיבה, אינה כרוכה בסיבוכים והיא מתבצעת ללא הרדמה. משום כך, היא עשוייה לשמש מענה לצורך בפישוט הליכי האבחון. הקולונוסקופיה הוירטואלית מציעה את היתרונות האבחנתיים של הקולונוסקופיה הרגילה, ובנוסף, היא מהירה בהרבה ונוחה מאוד לנבדקים, בעלת סיכון נמוך וזמינות גבוהה. ישנם מצבים שלא ניתן לבצע קולונוסקופיה רגילה ואז יש מקום לעשות קולונוסקופיה וירטואלית. החלק החשוב ביותר בבדיקה הוא הפיענוח.

בסיכומו של דבר, כיום הקולונוסקופיה הוירטואלית נמנית על בדיקות הקו הראשון, שמטרתן לאפשר אבחנה בין אנשים שקרוב לוודאי שאין להן כל בעיה בנושא הנבדק, לבין אנשים שעלולה להיות להם בעיה כלשהי. המובהקות של הבדיקה מוערכת בכ-93% ובסך הכל, היא מאפשרת לאנשים בעלי מודעות לשמירה על בריאות ולקידום בריאות - לקחת אחריות על בריאותם, ולעודד אחרים לפעול באותו אופן.

הבדיקה מומלצת לאנשים מעל גיל 50 או לאנשים מעל גיל 40 בעלי רקע משפחתי של פוליפים או גידולים במעי הגס. כמו כן לאנשים עם ממצא חיובי בבדיקות דם סמוי בצואה ו/או חוקן בריום. חלק עיקרי מהבדיקה ממומן על ידי הביטוחים המשלימים.

פרופ' רפאל כראל הוא מנהל רפואי של מכון מור.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום