מלריה - טיפול מונע

(0)
לדרג

מלריה היא מחלה זיהומית שנפוצה במקומות מסוימים בעולם ומועברת בעקיצת יתוש. טיפול תרופתי מקדים ימנע את ההידבקות ואת הסיבוכים הקשים

מאת: מערכת zap doctors

מלריה היא בין המחלות הזיהומיות הנפוצות בעולם. המחלה נקראת גם "קדחת הביצות" והיא מאופיינת בצמרמורת, חום גבוה של 40 מעלות ויותר, כאבי ראש, כאבי שרירים, אנמיה קשה, הגדלת הטחול, פגיעה בכבד, ואף בסיבוכים נוספים במערכת העצבים המרכזית, מערכת הנשימה, מערכת העיכול ומערכת הכליות. מלריה ניתנת למניעה, אולם על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה כ-30 אלף מטיילים ברחבי העולם נדבקים במלריה. על פי הערכות של משרד הבריאות, על אף ההמלצות ליטול טיפול מונע כנגד מלריה, מדי שנה נדבקים במחלה כ-70 מטיילים ישראלים.

שפרירית
שפרירית

מחקר תרמילאים

מחקר חדש ומקיף מסוגו שהוצג לאחרונה בכנס השנתי של האיגוד הבינלאומי לרפואת מטיילים (International Society of Travel Medicine), שהתקיים בבודפשט בהונגריה, בדק את הטיפולים השכיחים בעולם נגד מלריה בקרב 100 אלף מטיילים. האיגוד הבינלאומי לרפואת מטיילים הוא הגוף המקצועי הגדול ביותר אשר פעילותו מוקדשת לקידום ההתמחות ברפואת מטיילים. באיגוד חברים כ-2,300 אנשי רפואה מ-75 מדינות מרחבי העולם. הכנס נערך לקראת חופשת הקיץ השנתית ועונת הטיולים ובמסגרתו הוצגו מחקרים חדשים. תוצאות המחקר קבעו כי קיים הבדל ביעילות ההגנה שמספקים שלושת הטיפולים התרופתיים השכיחים בעולם נגד זן המלריה מסוג P.falciparum בקרב מטיילים באזורים מוכי מלריה (אנדמיים) ברחבי העולם, כמו מדינות אפריקה, הודו, ברזיל ומרכז אמריקה.

המחקר החדש שבדק במבט לאחור את השנים 2007-2001, השווה את יעילות הטיפולים הקיימים בקרב מטיילים ששבו לבריטניה לאחר טיולם בין השנים הללו. על פי הממצאים, בקרב מטיילים שהשתמשו בתרופה מלרון (Malarone) התגלו פחות מקרים של הידבקות במלריה מאשר בקרב המטיילים שהשתמשו בשני הטיפולים התרופתיים האחרים הקיימים, Mefloquine ו-Doxycycline. בתקופה שנבחנה, בקרב 100 אלף מטיילים שקיבלו טיפול מניעתי למלריה נמצאו רק שלושה מקרי מלריה בקבוצת המטיילים שנטלו מלרון, לעומת כ-17 מקרים בקרב אלו שנטלו דוקסיציקלין (המשווק בישראל בשם דוקסילין) וכ-44 מקרים בקרב אלו שנטלו מפלוקווין (המשווק בישראל בשם לריאם).

פרופ' ישראל פוטסמן, מנהל המרכז לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, הסביר: "תוצאות המחקר מסייעות לנו לבחור את הדרך היעילה ביותר למנוע את המחלה ולהילחם בה. מדובר במחלה קטלנית ביותר אשר בכל נסיעה לאזורים אלו, ובמיוחד לאפריקה. כדאי לקחת בחשבון שניתן למנוע אותה".

מניעה באזור סכנה

המחלה נגרמת על ידי עקיצת יתושים מסוג אנופלס, הפעילים בעיקר בשעות הערב והלילה ומעבירים עם העקיצה טפילי מלריה מזנים שונים לגוף האדם. בכל נסיעה למדינות אלו קיימת סכנת הידבקות ממשית. מלריה היא מחלה המתפתחת בדרך כלל בחלוף בין שבוע לארבעה שבועות ממועד עקיצת היתוש, והאבחנה צריכה להיעשות מוקדם ככול האפשר, שכן סיבוכי המחלה עלולים להיות קטלניים ביותר ולהיגמר במוות.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מדי 30 שניות מת ברחבי העולם ילד ממלריה ולמעלה ממיליון איש מתים מהמחלה מדי שנה. הטיפול למניעת מלריה נלקח בבליעה של כדור אחד ביום, כיממה לפני הכניסה לאזור, במהלך כל השהות בו וכשבוע אחרי עזיבת המקום. לילדים מוצע טיפול במינון נמוך יותר. בכל מקרה יש להתייעץ עם רופא לפני תחילת הטיפול.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מחלות זיהומיות
פורום רפואת מטיילים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום