עקיצת זבוב כמעט גרמה למוות

(0)
לדרג

מטיילת חלתה במחלה זיהומית כתוצאה מעקיצת זבוב הצצה בטנזניה. מכיוון שהטיפול התרופתי הנדרש אינו קיים בארץ, התרופה אותרה בלונדון והועברה במהירות לישראל

מאת: מערכת zap doctors

מה שהחל כטיול ספארי מלא עניין בטנזניה, הפך עבור מטיילת ישראלית לכמעט טרגדיה. המטיילת בשנות ה-30 לחייה, שיצאה עם בעלה לטיול ביבשת אפריקה, נעקצה כנראה במהלך הטיול על-ידי זבוב הצצה.

מספר ימים לאחר חזרתה לישראל החלה המטיילת לפתח מחלת חום המלווה בכאבי ראש עזים ובפריחה באזור העקיצה. בתחילה, אובחן המקרה כמחלה זיהומית פשוטה יותר והחולה טופלה באמצעות אנטיביוטיקה שגרמה לירידת החום. לאחר מספר ימים, כשהחום שב לעלות, הועלה חשד שמדובר בזיהום קשה הרבה יותר, המועבר על-ידי זבוב הצצה וגורם למחלה קטלנית הנקראת "מחלת השינה" (Sleeping sickness). מחלה זו פוגעת מדי שנה בעשרות אלפי אנשים באפריקה.

התרופה נמצאה בלונדון

לאחר מאמצים רפואיים רבים זוהה הטפיל הגורם למחלת השינה (טריפנוזומה) בדמה של החולה. הטפילים הנמצאים בשלב ראשון בדם עלולים להגיע למוח ולגרום לפגיעה מוחית ומוות, ולכן המחלה מחייבת טיפול מיידי. התרופה הנדרשת בדחיפות במקרים מסוג זה נקראת סורמין, אך היא לא נמצאת בישראל, ואפילו במחסני החירום לתרופות נדירות במשרד הבריאות לא ניתן היה להשיגה.

פרופ' אלי שוורץ, מנהל המרכז לרפואת מטיילים בשיבא, מיהר ליצור שלשום קשר עם כל עמיתיו ביחידות הטרופיות המקבילות ברחבי אירופה וארה"ב. לאחר מספר שעות, בשיחה עם קולגה בלונדון, אותר בית חולים המחזיק מלאי קטן של התרופה. במקביל, שוחח פרופ' שוורץ עם מנהלת חדר המצב של משרד החוץ בירושלים אורית שני, אשר קישרה אותו לקונסולית ישראל בלונדון, ליאורה גבעון. הקונסולית יצרה קשר מיידי עם צוות בית החולים ואף נסעה בבהילות לקבל את התרופה ולהעבירה עוד באותו הערב מבית החולים לאנשי אל-על בטרמינל בלונדון - הכל במטרה להעביר את התרופה במהירות המרבית למרכז הרפואי. התרופה הגיעה לבית החולים אתמול בבוקר והמטופלת כבר קיבלה אותה, כחלק מטיפול שיארך מספר שבועות. המאושפזת במצב יציב, אך היא עדיין עם חום.

"מדובר בסיפור מורכב המחדד שוב את הצורך להכיר ולדעת כי מחלות טרופיות מגיעות יותר ויותר לישראל, ועל הרופאים בארץ להיות מוכנים לכך", אומר פרופ' שוורץ. "בנוסף, חייבת להיות בארץ זמינות מיידית של תרופות מצילות חיים למחלות טרופיות. במקרה זה הקשרים המיוחדים שיצרנו ברבות השנים, עזרו לנו להשיג פתרון ראוי בזמן אמת".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מחלות זיהומיות
פורום רפואת מטיילים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום