חיי הנישואים גורמים להשמנה

(0)
לדרג

עומדים להתחתן? מחקר חדש מצא כי סיכוייהם של בני זוג נשואים לסבול מעודף משקל כפולים משל רווקים

מאת: מאת :ד"ר אסנת רזיאל

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Obesity שופך אור על הקשר בין חיי נישואים והשמנה. החוקרים עקבו במשך שנים אחדות אחר השינויים במשקל ובמצב המשפחתי של 6,949 אנשים. הממצאיהם אינם מבשרים טובות לבאים לידי חופה וקידושין: חיי הנישואים חושפים את בני הזוג לסיכון כפול להשמנה.

אולם מסתבר שלא רק זוגות נשואים עלולים לעלות במשקל, אלא אף צעירים העוברים להתגורר עם בן או בת זוג. לפי המחקר, גם הם נוטים להוסיף כמה קילוגרמים עודפים למשקלם יחסית לאלה שחיים בנפרד ורק "יוצאים" באופן קבוע. עובדה זו נכונה בעיקר לגבי בנות המין הנשי: המחקר מצא שנשים לא נשואות המתגוררות עם בן זוגן מצויות בסיכון מוגבר ב-63% להשמנת יתר.

ארוחות משותפות

"בנשים, ראינו עלייה בסיכון להשמנה לאחר שנה אחת של חיים משותפים", אומרת פני גורדון-לארסן, אחת משתי אפידמיולוגיות התזונה באוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אפל היל שערכו את המחקר. "ככל שהאישה חיה זמן רב יותר עם בן זוגה, עולים סיכוייה להמשיך ולעלות במשקל. לעומת זאת, בקרב גברים - נשואים ולא נשואים - קופץ הסיכון להשמנת יתר רק בין השנה הראשונה לשנייה של החיים המשותפים", היא מוסיפה.

מתשובותיהם של 1,293 זוגות שהשתתפו במחקר עולה, כי העלייה במשקל בחיי הזוגיות נובעת משתי סיבות: האחת, שהארוחות מקבלות חשיבות מעבר לזו שהייתה להן כשבני הזוג התגוררו בנפרד. השנייה, שהפעילות במועדון הכושר כבר אינה כה נמרצת כפי שהייתה לפני המעבר לבית משותף או לפני הנישואים.

למרות הסיכון לעלות במשקל, ישנם מחקרים המראים כי בחיי הנישואים יש כמה יתרונות בריאותיים, כמו אריכות ימים וסיכוי גבוה יותר להפסיק לעשן.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום