טיפוח: שמירה על בריאות עור הפנים

(0)
לדרג

עור הפנים "זוכר" איך טיפלנו בו, והתוצאות מתחילות להיראות כבר בגיל 30. לעור בריא יש לספק הגנה ותזונה ולנקות אותו באופן קבוע

מאת: ד"ר להבית אקרמן

עור פנים חלק, זוהר וצעיר למראה מסייע רבות לשיפור המראה הכללי שלנו וכן להעלאת ביטחוננו העצמי. הזדקנות העור, מסתבר, מתחילה כבר בגיל 20, ולמעשה היא מתחילה להיראות חיצונית בסביבות גיל 30 ותלויה גם בגורמים גנטיים וסביבתיים שונים. החל מגיל זה יש האטה הדרגתית בייצור הקולגן, במקביל סיבי הקולגן והאלסטין מתחילים לאבד מגמישותם. העור מתחדש בצורה פחות טובה, מאבד את היכולת לאחוז במים, והופך להיות דק יותר ובעל מראה דהוי.

לעור יש "זיכרון" שיודע כיצד התנהגנו אליו ואיך טיפלנו בו במשך השנים שעברו. גורמים משפיעים המטביעים את חותמם על העור הם חשיפה ממושכת לשמש, עישון, הורמונים, תזונה וכו'. כמו כן, במהלך השנים השרירים מאבדים את הטונוס שלהם ונעשים רפויים יותר. שכבת השומן הולכת ופוחתת, על כן העור נעשה שקוע יותר. הלכה למעשה אנו רואים זאת לרוב בגילאים יותר מאוחרים, לקראת סוף שנות ה-50 ותחילת ה-60. אחד האמצעים למניעת הזדקנות העור, שפעמים רבות אינו זוכה לחשיבות גבוהה, הוא ניקוי העור בצורה מעמיקה והזנה קבועה שלו באמצעות תכשירים המכילים מרכיבים פעילים אשר מנקים את נקבוביות העור ופותחים אותן, כך שלא מצטבר שומן ולכלוך על פני העור.

תזונה נכונה של העור

גמישות העור ומרקמו נקבעים בעיקר על ידי רמת רקמת החיבור המכילה חלבונים כגון קולגן וחומצה היאלורונית. חלבונים אלו נמצא בכל חלקי גופנו, ואנו מאבדים אותם בתהליך איטי, בין השאר בשל הנזק שגורמים הרדיקלים החופשיים - מולקולות אשר מזיקות לרקמות, מזרזות את ההזדקנות, וגורמות לתהליך שמקובל לקרוא לו "חמצון". רמה מועטה של קולגן תגרום למראה פחות גמיש של העור, מראה "נפול" וחרוש קמטים.

קיימים סוגי מזונות, בעיקר אלו המכילים ויטמינים מהסוגים A ,C ו-E, התורמים ככל הנראה להגנה על העור ועל רמת הקולגן שבו באמצעות נטרול רדיקלים חופשיים, וגורמים בכך לשמירת המראה הרענן והצעיר של הפנים. ניתן גם להשתמש בתכשירים מקומיים (קרמים) המכילים נגזרות פעילות של הוויטמינים הללו, אשר נספגים לתוך העור, ולאורך שנים עוזרים למזער את פגעי הזמן.

שילובם של ויטמינים מהסוגים A ,C ו-E יעיל מאוד נגד תהליך החמצון. כשהם נלקחים יחד יעילותם של הוויטמינים רבה הרבה יותר מאשר כל אחד מהם בנפרד. ויטמין A קיים בפירות וירקות כתומים, כמו גזר, מנגו, אפרסמון וכו'. בנוסף להיותו נוגד חמצון, ויטמין A גם מסדיר את התרבות התאים בעור.

ויטמין C ניתן לצרוך מפירות הדר ופירות נוספים העשירים בוויטמין זה, כמו קיווי. בנוסף להיותו נוגד חמצון, ויטמין C חיוני לצורך ייצור חלבון הקולגן ותחזוקתו, וכמו כן לריפוי דלקות, פצעים וחתכים. ויטמין E נמצא באבוקדו, שקדים ובוטנים וכן בשמנים צמחיים, למשל, שמן נבט חיטה, שמן זית, שמן חמניות ועוד.

נוגד חמצון יעיל נוסף הוא המינרל סלניום המצוי במאכלי ים, בבצל ובשום, בגרעיני חמניות. הצבע האדום, ליקופן, נחשב לנוגד חמצון חזק. אפשר לקבלו ממאכלים העשירים בו, שהם בעלי צבע אדום: עגבניות, דובדבנים, יין אדום, מעט באבטיח ועוד. מזונות נוספים העשירים בנוגדי חמצון: סרדינים, מקרל וסלמון.

עור בריא הוא עור כזה שבו קיימת התחדשות תאים מתמדת וכן ויסות נכון של השומן בעור. מלבד תזונה, גם מתח ולחץ עלולים לשבש את ויסות השומן בעור הפנים ולגרום לקיומם של פצעונים (אקנה).

טיפים לשמירה על עור בריא

הימנעו מעישון - לא רק שהעישון לא בריא בכלל, אלא גם הוא גורם להזדקנות מואצת של עור הפנים ולהיווצרות קמטים סביב השפתיים.

בכל בוקר מומלץ למרוח על הפנים קרם הגנה מהשמש. כאמור, נזקי השמש מצטברים לאורך השנים. גם בדרך לעבודה אנו חשופים לקרינת השמש ולנזקיה. יש להשתמש בתכשיר המיועד לעור הפנים, כלומר בעל מרקם עדין ולא שומני מדי (ניתן לשלב קרם לחות המכיל כבר מסנן קרינה).

מומלץ לשטוף את הפנים במים וסבון פנים עדין פעמיים ביום ולמרוח לאחר מכן קרם לחות. חשוב שקרם הלחות יהיה בעל מרקם מתאים לעור הפנים. אין תכשיר אחד טוב עבור כולם.

שימוש קבוע לאורך השנים בקרם לחות - הקרם מספק הזנה מתמדת לעור. כמו כן חשוב שקרם הלילה יכיל חומרים פעילים כגון נגזרות של ויטמין A, ו-C וכן יכיל חומרים כגון חומצת פירות. החומרים הללו גורמים לקילוף עדין מאד של העור ומאיצים את התחדשות התאים, מה שמשמר מראה רענן יותר של העור.

תזונה ושתייה - תזונה נכונה, מאוזנת ובריאה במקביל לשתייה מרובה משפרת את הבריאות בכלל וגם את מראה העור.

טיפול פנים - פעם בחודש-חודשיים מומלץ לעבור טיפול פנים אצל קוסמטיקאית מיומנת לצורך ניקוי עמוק יותר של עור והזנתו.

ד"ר להבית אקרמן היא מומחית לרפואת עור מרשת מרפאות "כללית אסתטיקה".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום