ניתוח הרזייה מפחית סיכון לסרטן

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע: ניתוח בריאטרי להצרת הקיבה מפחית באופן משמעותי את הסיכון לתחלואה בסרטן, בקרב נשים עם השמנת יתר חולנית

מאת: מערכת zap doctors

נתוני מחקר חדש שפורסמו במגזין הרפואי Journal of the American College of Surgeons מוכיחים, כי ניתוח בריאטרי להצרת קיבה מפחית את הסיכון לחלות בסרטן בקרב נשים הסובלות מהשמנת יתר חולנית של כ-30 ק"ג עודפים ומעלה.

הרציונל למחקר נבע מהערכות לכך שבארה"ב שיעור מקרי המוות של גברים בעלי השמנה חולנית החולים בסרטן עומד על 14%, ובקרב נשים 20%. משמעות נתונים אלה היא שבקרב חולי סרטן, השמנת יתר חולנית היא גורם שני לתמותה, אחרי עישון.

החוקרים מדגישים כי כיוון שבודדים מהסובלים מהשמנת יתר חולנית מצליחים לשמור על הפחתה במשקל לאורך זמן באמצעות דיאטה, הם התמקדו באלה שהפחיתו ממשקלם באמצעות ניתוח בריאטרי. כמו כן, הם מבהירים כי מעבר להפחתה במשקל, ניתוח בריאטרי נמצא קשור בהפחתת שיעורי התחלואה והתמותה באופן כללי.

במחקר, שנערך במספר מרכזים רפואיים בשוודיה, משנת 1987 ועד 2005, השתתפו 2,010 חולים בהשמנה שעברו ניתוח בריאטרי להצרת קיבה, עם מדד מסת גוף 34 ומעלה בקרב גברים ובקרב נשים 38 ומעלה. קבוצת הביקורת כללה 2,037 חולים בהשמנה שטופלו באמצעות דיאטה, פעילות גופנית ותרופות. המשתתפים במחקר היו בגילאי 37-60, כאשר כולם התאימו לקריטריונים לביצוע ניתוח בריאטרי. 71% מהמשתתפים היו נשים.

הניתוח השפיע על הנשים

ההפחתה במשקל לאורך עשר שנים הייתה בממוצע 19.9 ק"ג בקרב המנותחים, ובקבוצת הביקורת חלה עלייה במשקל של 1.3 ק"ג בממוצע. 286 איש מהמשתתפים חלו בסרטן; 169 בקבוצת הביקורת ו-117 בקבוצת המנותחים; מתוכם 79 מהנשים בקבוצת המנותחות חלו בסרטן, בעוד שבקבוצת ההשוואה 130 חלו בסרטן. בקרב הגברים, 38 חלו בסרטן בקבוצת המנותחים ו-39 בקבוצת הביקורת.

מסקנות החוקרים הן שניתוח להצרת קיבה, מפחית באופן משמעותי את התחלואה בסרטן בקרב נשים בלבד. המלצתם להמשיך ולחקור נושא זה בעתיד.

לדברי ד"ר סובחי אבו עביד, כירורג בכיר מהמרכז הרפואי סוראסקי בת"א, "המחקר מושתת על ההנחה כי אחוז קטן מסוגי הסרטן קשור במשתנים גנטיים, וכי אורח החיים והסביבה הינם גורמי סיכון הניתנים למניעה, כך גם בסובלים מהשמנת יתר חולנית. מחקר זה שופך אור נוסף על היתרונות של הניתוח הבריאטרי כמשפר איכות חיים, מונע תחלואה, ומציל חיים".

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום