ביהמ"ש הורה להפסיק אשפוז כפוי

(0)
לדרג

מצבו הנפשי של ילד בן 12 התדרדר עקב עיסוק אינטנסיבי במדיטציה. הוא אושפז בכפיה במחלקה הפסיכיאטרית בביה"ח זיו, אך לאחר 4 חודשים ביהמ"ש הורה לשחררו

מאת: PsakDin.co.il

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה לשחרר מאשפוז כפוי קטין, אשר אושפז עקב עיסוק אינטנסיבי במדיטציה, וזאת, לבקשת אמו. בהיות הקטין בן 12, לקחה אותו אמו (בעלת תואר דוקטור, עוסקת בטיפול אלטרנטיבי בתרבות המזרח ובתורות בודהיסטיות) לטיבט, שם החל ללמוד את השפה הטיבטית באוניברסיטה עם מבוגרים, והחל לעסוק במדיטציה באופן אינטנסיבי. פחות משנה לאחר מכן, חלה ירידה משמעותית במצבו הנפשי של הקטין. באותה עת נאלצו השניים לעזוב את האזור והחלו לנוע ברחבי סין, הונג קונג וברזיל, עד שהגיעו חזרה ארצה.

משמצבו של הקטין הוסיף להתדרדר, פנתה אמו לרופא ילדים אשר הפנה את הקטין לנוירולוגית ילדים וזו הפנתה אותם לחדר מיון. עוד באותו יום הועבר הקטין לבית החולים "זיו" בצפת שם אושפז במחלקה הפסיכיאטרית, ואובחן כמי שנמצא במצב פסיכוטי קטטוני. הטיפול שקיבל בשבועיים מאז אשפוזו, נעשה על דעת אמו ובהסכמתה, אך משלא חל שיפור במצבו, החלה האם לגלות התנגדות לאשפוז ולטיפול התרופתי.

לטענתה, הקטין נקלע למצב מדיטטיבי בעקבות עיסוק אינטנסיבי במדיטציה, תופעה מוכרת ונורמטיבית בטיבט שהטיפול בה ידוע שם, ואין מדובר במצב פסיכוטי. בשל התנגדות האם להמשך אשפוזו של הקטין, הוא אושפז בכפייה.

שיפור מינורי במצבו של הקטין

השופט יצחק עמית קבע, כי אמנם, במצב רגיל עדיף לנקוט ב"דרך המלך", להכריז על הקטין כנזקק בטרם ההחלטה על אשפוז בכפייה, אך בהתקיים התנאים לכך, ניתן לפעול גם במסלול החירום לפי סעיף 12 לחוק הנוער.

לגופו של עניין, נקבע ,כי האם אחראית למצבו הנוכחי של הקטין, בין היתר בכך שאפשרה לו לעסוק בגילו במדיטציה משך שעות ארוכות. עם זאת, האשפוז הכפוי לא נועד להעניש את הקטין או אמו, והאם מכירה ברפואה המערבית ונכונה להיעזר בה.

השופט ציין, כי אין לראות את המקרה הנדון כ"מלחמת תרבויות" בין רפואה מערבית קונבנציונאלית לבין רפואה מזרחית-מיסטית, אך בנסיבות המיוחדות של המקרה, יש לתת לקטין הזדמנות להיחלץ ממצבו בעזרת הכלים הלקוחים מאותה דרך בה נכנס למצב זה.

נקבע, כי משחלפו ארבעה חודשי אשפוז, והשיפור במצבו הנפשי של הקטין הוא מינורי, אם בכלל, יש להורות על הפסקת האשפוז בכפייה. השחרור הותנה בין היתר במתן צו עיכוב יציאה מהארץ על הקטין למשך שנה; ואמצעי פיקוח והשגחה על-ידי הגורמים המקצועיים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה ומשפט.

לקריאת פסק הדין - לחצו כאן

לאתר המשפט הישראלי - הקלידו כאן

למידע נוסף:
בקרו בערוץ זכויות החולה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום