בטיחות ילדים בקיץ

(0)
לדרג

ממה כדאי להיזהר בחופשה, ואיך ניתן למנוע תאונות ופגיעות? דוקטורס מציג: המדריך לשמירה על הילדים בעונה החמה

מאת: מערכת zap doctors

הילדים יצאו לחופשת הקיץ וכדי לעבור עת התקופה בשלום, ההורים צריכים לשמור על כללי זהירות ולהדריך את ילדיהם.

"נכון, כולם יודעים שחשוב לשתות מים והרבה, במיוחד כשחם", מסביר ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה ב'הלל יפה', "הרי כמעט 70% מגופנו מורכב מנוזלים. לכן, חשוב להקפיד על הפסקות שתייה יזומות, גם אם לא בהכרח צמאים. כמובן, חשוב לשים לב לסימנים של התייבשות. זו מתבטאת בדרך כלל בישנוניות יתר (עד לכדי אפאטיות), כאבי שרירים, כאבי ראש, ירידה במתן שתן, דופק מהיר ועליה בחום והקאות נמשכות".

לדברי ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים, "במקרה של ילדים ופעוטות, אם הם מסרבים לשתות, במיוחד במידה ונראה כי אכן סובלים מהתייבשות (הופכים אפאטיים בתגובותיהם למשל), יש לפנות לרופא או לחדר מיון לצורך קבלת עירוי נוזלים". חשוב לדעת כשמתייבשים, נפגע גם הצמא, לכן הוא אינו מהווה אינדיקציה להתייבשות.

תופעה נוספת שעלולה לגרום להתייבשות היא תופעה של שלשולים והקאות מרובים, תוצאה של וירוס הגורם להן ומופיע גם הוא דווקא בקיץ ובעיקר אצל ילדים. "מדובר בווירוס מקבוצת האנטרו-וירוסים המועברים במגע או פשוט באוויר", מסבירה ד"ר קליין, "שהביטוי הראשוני שלו הוא הקאות מרובות ולאחר מכן חום ושלשולים. הטיפול הניתן הוא הקפדה על מתן נוזלים ומנוחה. במצבים הקשים של הווירוס תיתכן התייבשות קשה ואף פגיעה במערכת העצבים המרכזית (בשל ההקאות והשלשולים המרובים). לכן, בכל מצב של טשטוש הכרה או כאבי ראש עזים יש לפנות בדחיפות להערכה רפואית. שטיפת ידיים קפדנית, רחצה והקפדה על שתיית נוזלים יכולות למנוע את מרבית ההידבקויות בווירוס מסוג זה".

הכשות, עקיצות וכוויות

בקיץ עולה שכיחות הופעתם של חרקים וזוחלים ארסיים. לכן, בימי הקיץ, במיוחד במהלך טיולים, פיקניקים או מגורים באזורים חקלאיים רצוי שלא להפוך אבנים ולא להסתובב יחפים בין שיחים וחולות. בטיולים רצוי להקפיד על נעילת נעליים גבוהות ולא סנדלים, וכך להימנע מסיכונים מיותרים.

הכשות נחשים ועקיצות עקרבים מתבטאות בתופעות כגון ירידה בלחץ הדם, חוסר יציבות ופגיעה נירולוגית ואף למוות במקרים קיצוניים. ד"ר אשקר ממליץ כי "במקרה של הכשה יש להשתדל להיות במנוחה מוחלטת, לנסות לקבע את האיבר הפגוע ולפנות את הנפגע לחדר מיון בהקדם האפשרי. אין לנסות למצוץ את הארס או להניח חוסם עורקים או קרח ואסור לנסות לחבר בין שתי נקודות ההכשה או לעשות שימוש באלכוהול לחיטוי והרגעה. פעולות אלו עלולות להמריץ את מחזור הדם ולהגביר את התפשטות הרעל".

לגבי צריבות ופגיעות שנגרמו ממגע עם מדוזות או מהפרשותיהן, ניתן להסתייע בשטיפה עם מי ים, במריחת חומץ או מיץ לימון טבעי על האזור הצרוב. במידת הצורך, ניתן להיעזר במשככי כאבים קלים להקלה על כאב הצריבה. אם מתפתחים זיהום או נפיחות משמעותיים רצוי לגשת לקבלת טיפול רפואי אצל גורם מוסמך. צריבה בעיניים תטופל, כמקובל, בטיפות הרגעה. במידה שהתרחשה כוויה כלשהי, רצוי לשטוף את האזור במים קרים, לא לעשות שימוש בחומרים מחטאים כגון אלכוהול, שיכולים להגביר את הנזק שכבר נגרם, ולהגיע למיון להערכת המצב ולטיפול.

חשיפה לשמש

ד"ר מיכאל כהנא, מנהל מרפאת העור ב"הלל יפה" מסביר כי החשיפה לקרני השמש צריכה להיות במידה, תוך שימוש בקרמים עם מקדמי הגנה משום שהיא עלולה להזיק. "החשיבות של החשיפה טמונה בסיוע של קרני השמש "הטובות" לסינתזה של ויטמין D החיוני לעור הגוף והפנים. עם זאת, כיום אנו מקבלים הרבה ויטמין D מן המזון אותו אנו אוכלים ולכן אין צורך בחשיפה מוגברת כפי שהיה נהוג בעבר. שימו לב תמיד למספר של מקדם ההגנה מצוין על אריזת הקרם כ- sun protection factor. סימון זה מהווה קנה מידה לדרגת ההגנה של התכשיר בעת החשיפה לשמש. ככל שהמספר גבוה יותר, משך הזמן שהתכשיר מגן על העור ממושך יותר. לאנשים שעורם בהיר מומלץ כי יקפידו למרוח תכשירים עם מסנני קרינה שערכם המספרי גבוה ובתדירות רבה (אחת לשעה)".

חשוב לציין כי תכשירי הגנה בעלי מקדם הגנה גבוה הם לעיתים בעלי מרקם שומני ועלולים לגרום לצריבה בלתי נעימה על העור. ההמלצה של ד"ר כהנא היא להשתמש בקרם הגנה תוך התייחסות לזמן חשיפה משוער ולתדירות השימוש בו.

"אם בכל זאת התהוותה כוויית שמש, במיוחד אצל ילדים, אבל לא רק", מסביר ד"ר צבי שטיינר, מנהל היחידה לכירורגית ילדים ב"הלל יפה", "מומלץ למרוח משחות מרגיעות ומקררות. במקרה של כוויות קשות יותר והופעת שלפוחיות רצוי לפנות לקבל טיפול רפואי על ידי גורם מוסמך. בכל מקרה, בדומה להמלצות לגבי כוויות מדוזות, אין לעשות שימוש בחומרים מחטאים כגון אלכוהול, שיכולים להגביר ואפילו לקבע את הנזק של השמש.

כללי זהירות

החופש הגדול הוא תקופה "מועדת לפורענות" בכל הקשור לתאונות דרכים על סוגיהן, במיוחד בקרב הילדים, שמנצלים את החופשה והשמש לבילוי בחוץ. לכן, מדגישה ד"ר קליין את הצורך להימנע מלהשאיר ילדים ופעוטות ללא השגחת מבוגר אחראי ככל הניתן. כמו כן, גם ביציאה מהבית יש להקפיד כי ינקטו פעולות בטיחותיות בעת רכיבה על אופניים, קורקינט, רולר בליידס וכו' כגון: חבישת קסדה, מגיני ברכיים ומגיני מרפקים שעשויים למנוע פגיעה קשה במקרים של נפילות.

בנסיעות ברכב יש להקפיד על חגירה נכונה של פעוטות בכיסאות המיועדים לכך ברכב, וכן לוודא כי הילדים חגורים, גם בנסיעה הקצרה ביותר. הקפדה על חגירת חגורות בטיחות יכולה להפחית משמעותית את חומרת הפגיעה של תאונת הדרכים, במידה שמתרחשת.

ד"ר מוני ליטמנוביץ, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ כללי ב"הלל יפה", מזכיר את כללי הזהירות גם בהקשר של השהייה בים או בבריכה: "טביעה יכולה להימנע ב-100% מהמקרים אם רק מקפידים מלהיכנס למצב שבו שוהים בחוף או בבריכה ללא השגחת מציל וללא גישה נוחה לפינוי. "במקרה של טביעה", מציין ד"ר ליטמנוביץ', "הזמן עד להגעת העזרה למטופל הוא קריטי ביותר. הנזק שעלול להתרחש קשור ישירות למשך הזמן מרגע הטביעה ועד לזמן ההחייאה/העזרה. אדם שטבע נמצא במצב שריאותיו התמלאו במים ולא יכולה להתבצע פעולת החמצון והחלפת הגזים החיונית לתפקוד המערכות השונות בגוף, וכך עלול להיווצר נזק בלתי הפיך לגוף".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה דחופה
פורום רפואת ילדים - הלל יפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום